Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagningstips

• Lagningstips

Publicerad av mes på 13 juni, 2021 vid 23:49

Hej,
    Har en gammal Mistral Superlight med massa dinglagningar som förra ägaren gjort. Jag tänkte släta till dessa men vet inte med vad. Tips? Jag ska sedanmåla med vit bilfärg Multona och lägga på ett evadäck på ovansidan.
    /Mats

Attachment Image
    mes svarade 4 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mexi_

Medlem
    14 juni, 2021 vid 12:25
  • mes

Medlem
    14 juni, 2021 vid 12:51

Är den helt vattentät? Blir den så slät efter slipning att jag kan spraymåla direkt eller behöver jag ngn ”sealer”?

• mes

Medlem
    14 juni, 2021 vid 13:59

Är den helt vattentät? Blir den så slät efter slipning att jag kan spraymåla direkt eller behöver jag ngn “sealer”?

• daniel_bing

Medlem
    14 juni, 2021 vid 14:02

Bättre är nog Plastic Padding Marine Filler. Den är lättslipad efter härdning och kan då målas direkt på. Men är det inte vattentätt under måste du ju först plasta med glasfiber och epoxi.

• erike

Medlem
    15 juni, 2021 vid 08:53

Jag skulle satsa på ett epoxyspackel istället – vattentätt från början och bättre vidhäftning på de flesta plaster (och ingen risk att smälta skumkärnor). Att spraymåla stora föremål med vanlig spayburk är svårt att få till, enklare med Intenational Toplac och en lackroller. (kolla bara att rollern klarar lösningsmedel)

https://www.seasea.se/f%C3%A4rg/lackf%C3%A4rg/international-lackf%C3%A4rg/lackf%C3%A4rg-international-toplac)

• mexi_

Medlem
    15 juni, 2021 vid 11:59

Blir superslät vid slipning.
    Har inte märkt att lagningarna tar in vatten, har både lämnat oslipat, slipat samt slipat/målat.
    Använder istället för ding-stick vid snabblagningar och fixar finishen när jag är hemma igen 🙂

Marine Filler låter också bra, men har inte provat själv.

Epoxi/väv är ju bästa, men lite mer jobb/säkerhetstänk.

Är den helt vattentät? Blir den så slät efter slipning att jag kan spraymåla direkt eller behöver jag ngn “sealer”?

• mes

Medlem
    15 juni, 2021 vid 23:32

Jag skulle satsa på ett epoxyspackel istället – vattentätt från början och bättre vidhäftning på de flesta plaster (och ingen risk att smälta skumkärnor). Att spraymåla stora föremål med vanlig spayburk är svårt att få till, enklare med Intenational Toplac och en lackroller. (kolla bara att rollern klarar lösningsmedel)

https://www.seasea.se/f%C3%A4rg/lackf%C3%A4rg/international-lackf%C3%A4rg/lackf%C3%A4rg-international-toplac)

epoxifiller känns då enklast. jag vill inte plasta epoxi/glasfiber pga att det är så svårt att slipa slätt. Måla med roller…låter intressant. Finns det youtubeclip? Har letat men inte hittat.

• mes

Medlem
    29 juni, 2021 vid 23:51

Har du gjort detta och vet ungeför hur mkt färk det går åt till en lång bräda?

• mes

Medlem
    2 juli, 2021 vid 08:32

funkar den lika bra som 2K lack eller vad missar man?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagningstips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.