Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Lago di Como, Italien

• Lago di Como, Italien

Publicerad av bjornen på 26 december, 2007 vid 10:32

Jag har seglat vid Gardasjön och tyckte det var kanon och nu funderar vi eventuellt att åka till sommaren igen. Det vore kul med lite omväxling och jag fick höra om Comosjön. Är det lika bra vindförhållanden där som vid Garda ? Var seglar man ?

//Björn

mikaels svarade 17 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • k-man-2

Medlem
    2 april, 2008 vid 08:31

har ingen aning var man seglar i lago di como. var där på semester med syrran för några år sedan och det var naaajjjs! fantastiskt landskap (inte helt olikt garda kan jag tänka mig). maten är tamejfan bland det bästa jag har ätit. vinerna ska vi inte ens tala om…

jaja, bara en parentes. vinden fanns där men tyckte inte det var speciellt blåsigt. förutom en kväll när det blåste stormstyrka. satt på en uteservering och en trädgren föll nästan pladask på vårt bord. haha.

hur var el yaque björnen? du kanske kan berätta lite om garda. funderar på att dra dit i augusti, är det bra då? vilka spots gäller? står o väger mellan garda och ixia (rhodos) nu…

• bjornen

Medlem
    3 april, 2008 vid 17:02

@k.man 455681 wrote:

har ingen aning var man seglar i lago di como. var där på semester med syrran för några år sedan och det var naaajjjs! fantastiskt landskap (inte helt olikt garda kan jag tänka mig). maten är tamejfan bland det bästa jag har ätit. vinerna ska vi inte ens tala om…

jaja, bara en parentes. vinden fanns där men tyckte inte det var speciellt blåsigt. förutom en kväll när det blåste stormstyrka. satt på en uteservering och en trädgren föll nästan pladask på vårt bord. haha.

hur var el yaque björnen? du kanske kan berätta lite om garda. funderar på att dra dit i augusti, är det bra då? vilka spots gäller? står o väger mellan garda och ixia (rhodos) nu…

El Yaque var riktigt bra. Det blåste varje dag, körde brädor mellan 116-86l och segel 7,5-4,7. Perfekt för både nybörjare och experter, ingen vågsegling. Trevliga människor i blandade åldrar och mycket svenskar. Enda nackdelen är bakteriefloran som verkar drabba alla = magsjuka. Sitter i någon dag sedan är det över. Jag kan rekomendera stället.

Gardasjön var rikigt bra när vi var där i augusti. Bilade ned och seglade 5 dagar av 5 möjliga. Tidigt på morgonen blåser nordliga vindar och sedan vid lunch blir det sydliga vindar. Jag hade med mig egna prylar men det finns en massa uthyrningar och en av dom populärare är http://www.windsurfconca.com/ i Torbole. Vi bodde på ett standard hotell som var rent och frächt http://www.hotel-ideal.com/index2.html Du kommer att trivas och som du säger: maten är tamejfan bland det bästa jag har ätit. vinerna ska vi inte ens tala om…

//Björn

• mikaels

Medlem
    15 april, 2008 vid 13:07

Grejen med Garda är ju dels vädersystemet med Alperna och Po-slätten, och dels sjöns och bergens form som fungerar som en tratt som trycker ihop sydvinden upp mot norrstranden. Como ser väl inte riktigt likadan ut, utan har väl flackare stränder…
    Annars påminner ju områdena om varandra, vackra små italienska städer vid sjökanten är ju aldrig fel, det visste ju tom George Lucas, som spelade in delar av Star Wars där.

Mmmm, åker dit i sommar igen 🙂

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications