Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lämplig första vågis?
-
Lämplig första vågis?
Publicerad av markram på 12 juni, 2003 vid 06:32Har börjat fundera på en vågis som kkomplement till slalombrädorna och inser att jag har noll koll på vilka prylar som är ok och för vilken typ av surf/are.
Det är begagnat som gäller förstås och volymen jag kan tänka mig är väl 80-100 liter, den skall gärna funka i ett stort rgister, men det är viktigt at den funkar bra i 12-17meter.
Har ni några tips till en som vill testa nåt nytt?ola-h svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Någon bra alroundvågis, typ Fanatic Rip som var testvinnaren i BOARDS, har testat den, väldigt lättseglad å snäll, planar bra, svänger fint etc….
-
Kan du redan segla slalombräda så kan du nog välja vilken
vågis som helst, renodlade slalom kräver endel, men
kanske du har en nybörjarslalom dvs freeride.
Men rekommenderar ifall du övat bort kastfall och
sånt att du skaffar en F2 Maui Project, eller style -
jag är lättviktare, men min kusin som äger brädan väger väl typ 80, å han tycker den flyter förhållandevis bra, han brukar behöva ngt mindre vind än vad jag gör när han kör 6.2 å jag med 5.3 å 72liter, å ha har rip 58, på 84(?)liter…
-
RIP har fått bra i tyska tester också, snäll och lättkörd
tror jag dom sa, inte supervass för proffs. -
RIP har fått bra i tyska tester också, snäll och lättkörd
tror jag dom sa, inte supervass för proffs. -
Och hur månbga andra brädor har du testat i den storleken.. en till?

Men jag tycker den är helt ok som första vågis.. inga problem med volymen.. strax över sin vikt i volym är nog ganska bra´i början. om man ändå har en annan bräda att byta upp till så är det ingen ide att köpa för stor bräda. -
Renodlad slalom, liksom utpräglade raceprylar må kräva en del, men inte samma saker som krävs för effektiv segling av vågprylar. Läs t.ex. http://bbs.cartserver.com/bbs/q.cgi?b389013585 där en kille som kommer från freemove har vissa problem. Detta är typiskt. På våggrejor måste man köra mycket mer ”på brädan” istället för på fenan. Man får vara väldigt noga med att i accelerationsfasen falla av, hänga lite i bommen för att få tryck på hela brädan, och snabbt flytta bak fötterna (men behålla nedåttryck på mastfoten). Det här är inte helt likt typisk snabbåkningsteknik (även om dessa trix säkert kan vara användbara även där ibland). Med vågprylar kan man också få vänja sig vid en lite studsigare och mer obalanserad åktur (som dock blir stabil och balanserad då man svänger).
Hur som helst, utan vågisvana skulle jag skippa de mest nervösa vågisarna till förmån för några relativt lugna. Fanatic Rip, RRD wave cult, Naish Quest är alla designade med ”vågnyböraren” i tankarna (men är ändå radikala). Starboard Acid är extremt lugna och mycket lättseglade, klarar mycket vind relativt sin storlek och funkar också bra för freeride (dvs är ovanligt balancerade för att vara vågisar). Jag tror också att t.ex. Bic Tabou skulle bara bra alternativ.
Volymmässigt skulle jag apriori säga lite över din vikt, men i 17m/s kan vissa så stora brädor börja bli lite stora. Satsar du på en bräda som är väldigt lugn i gången kan du ha råd med lite extra volym och det gör övergången till vågseglingsstilen lättare, tror jag.
-
Själv hade jag det svårt efter att i åratal seglat wave
så skulle jag börja segla slalom, stora problem
de invanda reflexerna i att hitta vågisstropparna funkade
inte fötterna sökte alltför långt fram på brädan.
Och sedan allt verkade helfel som att stå på aktern,
men med fullt drag och speed /aahhh. Vältrimmat kan man säga
och fort gick det.
Vågisar kan man nästan se som nybörjarsmåbrädor de funkar
precis överallt, snälla fotstroppsplaceringar dessutom
kan man ju reglera farten från nästan ingenting till
fullfart utan att det känns obalanserat, så renodlad
speed/slalombräda kräver lite mer seglingsmässigt.
I princip alla vågbrädor gör bra ifrån sig,
många standardbrädor som tex rip har gjort bra ifrån
sig på tävlingar även om de inte vunnit tester.
Samma starboard, väldigt lugna och lättseglade enligt
tester men ändå vinner Scott McKercher VW-i standardbrädor
i vågor på dom.
Det är faktiskt seglaren i sig som sätter begränsningen,
Ju fortare du seglar och ju större och kraftfullare våg
ju mer kommer egenskaperna i brädan att framgå,
men lite som viner och bilar, det är trender och
olika egenskaper, status m.m.
Vissa har HD:känsla och andra Japansk RacingHojs:känsla,
lite beroende på stilar.
Det finns oerhört bra brädor och känner man att den
man har begränsar en så bör man nog byta.
De mest imponerade fotona överhuvudtaget som visar
hur förbannat bra en bräda är, är när man ser
lay-down-front-side-bottomturn där hela brädkanten är
i vattnet, samt tex foton då de seglar vertikalt upp
på en våg iför en wave-360, ett klassiskt
foto med Goya och hans Fanatic-Goya brädor. -
Jag väger 70 kg och har kört brädor ner till 65 liter och har hållit på ett tag. anledningarna till att jag vill ha vågis är 2:
1. Det är livsfarligt att köra en slalom i apelviken när ingen annan gör det (man har ständig väjningsplikt eftersom man kör om allt och alla vare sig man vill det eller ej
) och att man ändå gör en massa (o)frivilliga hopp på sådana ställen (vilket inte passar en VIVACE 282 men däremot är helt ok med den lilla 68litersslalomen).
2 vill prova något nytt helt enkelt, tycker det är kul att rida vågor med mina slaloms och vill testa prylar som svänger mer
. -
OK, då har du bra koll på mindre brädor. Det jag skrev tidigare om olika seglingsstilar gäller antagligen ändå. Med informationen att du vill rida, svänga och hoppa främst i Varberg tycker jag att du kanske skall satsa på en freestylevågis. Möjligen är den typen av brädor inte fullt så kontrollerbara som vågisar i mycket vind, så i det här fallet skall du inte köpa för stort och eftersom du redan är rätt lätt kan du få svårt att hitta alternativ.
Så, troligen är det i alla fall mer praktiskt att leta efter någon av de vågbrädor jag nämnde förut, i volym på 70-75 liter. Inte så många kör mindre brädor och en vågis på runt 70 liter funkar i regel OK ned till 3.7.
Logga in för att svara.
