Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig första vågis?

• Lämplig första vågis?

Publicerad av markram på 12 juni, 2003 vid 06:32

Har börjat fundera på en vågis som kkomplement till slalombrädorna och inser att jag har noll koll på vilka prylar som är ok och för vilken typ av surf/are.
    Det är begagnat som gäller förstås och volymen jag kan tänka mig är väl 80-100 liter, den skall gärna funka i ett stort rgister, men det är viktigt at den funkar bra i 12-17meter.
    Har ni några tips till en som vill testa nåt nytt?

ola-h svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ola_p

Medlem
    12 juni, 2003 vid 06:35

Någon bra alroundvågis, typ Fanatic Rip som var testvinnaren i BOARDS, har testat den, väldigt lättseglad å snäll, planar bra, svänger fint etc…. laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2003 vid 06:37

vad väger du då?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2003 vid 06:40

Kan du redan segla slalombräda så kan du nog välja vilken
    vågis som helst, renodlade slalom kräver endel, men
    kanske du har en nybörjarslalom dvs freeride.
    Men rekommenderar ifall du övat bort kastfall och
    sånt att du skaffar en F2 Maui Project, eller style

• ola_p

Medlem
    12 juni, 2003 vid 06:42

jag är lättviktare, men min kusin som äger brädan väger väl typ 80, å han tycker den flyter förhållandevis bra, han brukar behöva ngt mindre vind än vad jag gör när han kör 6.2 å jag med 5.3 å 72liter, å ha har rip 58, på 84(?)liter…

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2003 vid 06:44

RIP har fått bra i tyska tester också, snäll och lättkörd
    tror jag dom sa, inte supervass för proffs.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2003 vid 06:44

RIP har fått bra i tyska tester också, snäll och lättkörd
    tror jag dom sa, inte supervass för proffs.

• jonatan

Medlem
    12 juni, 2003 vid 07:15

Och hur månbga andra brädor har du testat i den storleken.. en till? wink.gif tongue.gif
    Men jag tycker den är helt ok som första vågis.. inga problem med volymen.. strax över sin vikt i volym är nog ganska bra´i början. om man ändå har en annan bräda att byta upp till så är det ingen ide att köpa för stor bräda.

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 07:49

Renodlad slalom, liksom utpräglade raceprylar må kräva en del, men inte samma saker som krävs för effektiv segling av vågprylar. Läs t.ex. http://bbs.cartserver.com/bbs/q.cgi?b389013585 där en kille som kommer från freemove har vissa problem. Detta är typiskt. På våggrejor måste man köra mycket mer ”på brädan” istället för på fenan. Man får vara väldigt noga med att i accelerationsfasen falla av, hänga lite i bommen för att få tryck på hela brädan, och snabbt flytta bak fötterna (men behålla nedåttryck på mastfoten). Det här är inte helt likt typisk snabbåkningsteknik (även om dessa trix säkert kan vara användbara även där ibland). Med vågprylar kan man också få vänja sig vid en lite studsigare och mer obalanserad åktur (som dock blir stabil och balanserad då man svänger).

Hur som helst, utan vågisvana skulle jag skippa de mest nervösa vågisarna till förmån för några relativt lugna. Fanatic Rip, RRD wave cult, Naish Quest är alla designade med ”vågnyböraren” i tankarna (men är ändå radikala). Starboard Acid är extremt lugna och mycket lättseglade, klarar mycket vind relativt sin storlek och funkar också bra för freeride (dvs är ovanligt balancerade för att vara vågisar). Jag tror också att t.ex. Bic Tabou skulle bara bra alternativ.

Volymmässigt skulle jag apriori säga lite över din vikt, men i 17m/s kan vissa så stora brädor börja bli lite stora. Satsar du på en bräda som är väldigt lugn i gången kan du ha råd med lite extra volym och det gör övergången till vågseglingsstilen lättare, tror jag.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2003 vid 08:17

Själv hade jag det svårt efter att i åratal seglat wave
    så skulle jag börja segla slalom, stora problem
    de invanda reflexerna i att hitta vågisstropparna funkade
    inte fötterna sökte alltför långt fram på brädan.
    Och sedan allt verkade helfel som att stå på aktern,
    men med fullt drag och speed /aahhh. Vältrimmat kan man säga
    och fort gick det.
    Vågisar kan man nästan se som nybörjarsmåbrädor de funkar
    precis överallt, snälla fotstroppsplaceringar dessutom
    kan man ju reglera farten från nästan ingenting till
    fullfart utan att det känns obalanserat, så renodlad
    speed/slalombräda kräver lite mer seglingsmässigt.
    I princip alla vågbrädor gör bra ifrån sig,
    många standardbrädor som tex rip har gjort bra ifrån
    sig på tävlingar även om de inte vunnit tester.
    Samma starboard, väldigt lugna och lättseglade enligt
    tester men ändå vinner Scott McKercher VW-i standardbrädor
    i vågor på dom.
    Det är faktiskt seglaren i sig som sätter begränsningen,
    Ju fortare du seglar och ju större och kraftfullare våg
    ju mer kommer egenskaperna i brädan att framgå,
    men lite som viner och bilar, det är trender och
    olika egenskaper, status m.m.
    Vissa har HD:känsla och andra Japansk RacingHojs:känsla,
    lite beroende på stilar.
    Det finns oerhört bra brädor och känner man att den
    man har begränsar en så bör man nog byta.
    De mest imponerade fotona överhuvudtaget som visar
    hur förbannat bra en bräda är, är när man ser
    lay-down-front-side-bottomturn där hela brädkanten är
    i vattnet, samt tex foton då de seglar vertikalt upp
    på en våg iför en wave-360, ett klassiskt
    foto med Goya och hans Fanatic-Goya brädor.

• markram

Medlem
    12 juni, 2003 vid 10:29

Jag väger 70 kg och har kört brädor ner till 65 liter och har hållit på ett tag. anledningarna till att jag vill ha vågis är 2:
    1. Det är livsfarligt att köra en slalom i apelviken när ingen annan gör det (man har ständig väjningsplikt eftersom man kör om allt och alla vare sig man vill det eller ej crazy.gif) och att man ändå gör en massa (o)frivilliga hopp på sådana ställen (vilket inte passar en VIVACE 282 men däremot är helt ok med den lilla 68litersslalomen).
    2 vill prova något nytt helt enkelt, tycker det är kul att rida vågor med mina slaloms och vill testa prylar som svänger mer smile.gif.

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 11:14

OK, då har du bra koll på mindre brädor. Det jag skrev tidigare om olika seglingsstilar gäller antagligen ändå. Med informationen att du vill rida, svänga och hoppa främst i Varberg tycker jag att du kanske skall satsa på en freestylevågis. Möjligen är den typen av brädor inte fullt så kontrollerbara som vågisar i mycket vind, så i det här fallet skall du inte köpa för stort och eftersom du redan är rätt lätt kan du få svårt att hitta alternativ.

Så, troligen är det i alla fall mer praktiskt att leta efter någon av de vågbrädor jag nämnde förut, i volym på 70-75 liter. Inte så många kör mindre brädor och en vågis på runt 70 liter funkar i regel OK ned till 3.7.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications