Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lämplig kite för en nybörjare på 60kg?
-
Lämplig kite för en nybörjare på 60kg?
Publicerad av anonym-anvandare på 14 maj, 2003 vid 16:54Efter att ha varit ute o testat på ett par gånger med hyrda grejer har jag nu bestämt mig för att köpa mig en egen kite. Hittade en Naish ARX 9,5 -02 för 4500:-, skulle denna storleken passa för mina 60kg och är det en bra drake? Har inte budget till mer än en drake och vill därför såklart ha en drake som jag kan vara ute med så ofta som möjligt. Tanken är att åka med den huvudsakligen i Habo. Tacksam för svar!
anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
arx är la ok.
aero skulle passa dig ännu bättre.
storlek 12 e nog lagom för dig som allround.
kanske funkar 10 oxå. -
Airblast 8.4 -02, med en yta på 11.5, eller motsvarande, passar nog bra. Finns endel begagnade ute på marknaden.
-
Hej !
Vi har en Ocean Rodeo Bronco 9:a som är demokörd, som vi kan sälja till hyfsat pris. Hör av dig om det låter intressant. Kiten är otroligt skön att hantera !!
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
ovanstående 11.5 skulle nog passa bra.
intygar att skicket e bra, mårten e en ordentlig pojk!
/Fredrik, gbg
0707-771287 -
Köp inte en så liten drake om du bara ska ha en… det är fler dagar med vind för en 14 och om du börjar med dom dagarna med mindre vind klarar du snart hålla den längre och längre

skulle inte rekomendera mindre än 12 eller större än 16…
-
Tack för alla svar. Lutar ju åt en 11.5 nu. Men KiteLife, mellan 12 och 16? Är inte det lite att ta i iom jag inte väger allt för mycket? Sen beror det lite på vilken bräda man har med antar jag, hur stor man väljer och jag väljer hälre en mindre bräda då det känns som om det skulle vara lättare att hantera. Behövs mycket större segel om jag har mindre bräda? Hör av mig till dig mårten sen när jag kommer hem ikväll.
-
Man får ju välja sina dagar i början… hur ofta blåser det 10 m/s + ? ( det är därför WS;arna börjar kitea! 🙂
Vad jag säger är att man lär sig fort i den här sporten! och en 14 håller man lätt i 8-10 m/s efter nån månad med flitigt tränande, den funkar sen ner till 5-6 m/s (med din vikt) villket ger många dagar på vattnet… att köpa tex en 9:a som enda drake är vansinigt! blir liksom ingen hocky…
Jag har 17 13 och 9, 17 är den draken man använder mest! 9 kommer upp 5-10 ggr. /sessongen om man har tur…
Vindområdet ser ut ungefär så här för min kitebag;17 m2 – 4-10 m/s (4 – 8 m/s )
13 m2 – 6-12 m/s (8 – 12 m/s )
9 m2 – 10 – 15+ m/s ( 15 + m/s )Första är möjligt att åka, innom parantes dom vindarna jag kör i med respektive drake. går att köra med lite mer/mindre vind oxå men då sjunker man eller så är man APriggad!
Ang. bräda så om du väljer en kort och smal bräda så kräver den mer drake för att hålla sig i planing, om du istället väljer en lite längre eller en bredare bräda så är där mer bärighet villket gör att den fortsätter att plana mellan byarna och du kan använda en mindre drake… nu menar jag inte att du ska gå och köpa en gammal direktional på 2 meter utan att dom flesta brädor idag är mellan 1 m och 165 (cirka) och det är stor skillnad mellan 140 och 160 cm (på vattnet)…
Det bästa sättet är att få prova lite ollika på vattnet sen kan man känna sig för och bestämma sig vad som passar din stil…Den 11,5:an som du funderar på nu funkar bra men du tappar lite av ”sjöbrisdagarna” i habo och dom är underbara! priset är dock hellt rätt 🙂
Ps. jag väger mindre än dig och kör 17 m2 upp till 10 m/s! det är bara en fråga om teknik och det kommer med erfarenhet… Ds.
-
Vad har du för bräda, mått på brädan när du kör en 17 m2 i 9-10 m/s?
-
kör med SX 141 alltid… men med 17 i 10 m/s har man och göra… (kite’n vid vattnet hela tiden och bra tryck i benen… annars flyger man som en vante… 🙂
-
Kitelife, är inte så hemma på märkena och så men vad är att föredra mellan North Rhino, arx, eller en hydro? Dessa är de drakarna som jag hittat billigt begangat runt 14m2 och inte äldre än förra året, att köpa äldre känns dumt då sporten verkar utvecklas väldigt snabbt. Har hört att det varierar ganska mycket i dragkraft mellan olika modeller och tänkte om du har någon vetskap ang dessa drakarnas egenskaper. VIll gärna inte ha en ”nybörjar-kite” då folk säger att man lär sig fort och då vill man ju inte sitta med en kite som begränsar en. Tack på förhand!
Logga in för att svara.