Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lämplig segelstorlek…..?
-
Lämplig segelstorlek…..?
Publicerad av anonym-anvandare på 14 augusti, 2003 vid 11:51Halloj!
Här sitter jag å tittar på vinden o undrar om mina segel funkar idag. Mitt minsta segel är ett race-segel 5,7 med cambers. Är det någon som skulle våga ge sig ut med ett sånt idag, eller är det bara att stanna hemma och vänta tills det blåser mindre? Är inte sådär vansinnigt duktig…Magnus
watertouch svarade 22 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Vad kan hända ? ut och testa, går det så går det…
-
Absolut!
Maxa nedhalet, plocka på liten fena och var glad att du slipper jobba övertid (det måste nämligen jag
).
Trä en hjälm på pallet och en flytväst från kroppen, så kan knappt något hända sen
Jag avundas dig om du går ut och om du inte går ut så är ju ingen surfer
o då kan du ha det!Kör själv 6,0 race-segel i snittvind runt 14m/s, visserligen tungt ibland men det ger garanterad planing och endorfin/adrenalin
-
du måste ju vara hel vansinnig 6.0 i 14ms för mig som nybörjare låter det helt ofattbart, har bara ett segel än så lägen just ett 6.0 var ute å körde i 8-10 å pallade 2h sen var man bra mör…
-
Fullcamberriggar är stabila även i starka vindar.
Med en liten bräda, bra fena och rätt bomhöjd, rätt längd på stroppar och inte allt för ojämnt underlag är det helt underbart.Nedan är en av mina bästa (surf)dagar i mitt liv och det blåste 13-16 i medel enl vindmäteriet. -
Malun skall inte säga något han körde ute i vågorna med 5,5 samma dag….
-
jag körde 7.6 idag i kulingvindarna. När snittet klev över 15m/s orkade jag inte längre, men innan dess gick det hur fint som helst.
Logga in för att svara.