Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lång och smal eller kort och bred?

• Lång och smal eller kort och bred?

Publicerad av frex på 31 oktober, 2008 vid 11:17

Hej!

Har några frågor som jag har funderat på. :confused2:

Har mycket liten erfarenhet av att köra på olika brädor och det är därför som jag skriver detta. Jag har idag 2 bärdor, en freeride 115l 60 bredd 287 längd och en våg 82 liter 54 bredd 255längd.

Jag tycker att min vågbräda är väldigt tung att få upp i planing och undrar hur de mer morderna brädorna är som kanske är 82l och 60 bredd! Blir de mer skumpiga eller är det som med sidor att de bara flyter bättre ovanpå vattnet???

Vad kommer jag att förlora i åkkänsla om jag köper en ny vågbräda som både är kortare och bredare? Kommer jag att kunna plana tidigare med en bredare bräda? Jag planar idag mycket tidigare med min freeridebräda men jag vet inte om det mest har att göra med volymen??? Någon som har erfarenhet och ork att förklara om det nu går att förstå mina frågor. Någon kanske kan hänvisa till ett bra ställe där jag kan läsa vidare. Mycket tacksam för svar.

//FREX

ola-h svarade 17 år sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ola-h

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 11:47

Alla moderna vågbrädor är kortare och bredare, kan man säga, sedan fins de de som är mer kortbreda än andra.

Man kan säga att det som allra mest avgör känslan när det gäller hur enkelt brädan planar upp är rockerkurvan. Vågbrädor med relativ rak rocker är ofta något smalare, säg 56cm för 80 liter men ändå betydligt enklare att få upp i planing än din nuvarande. Den här klassen av brädor kalas ofta ”trad”. Den lite bredare och kortare varianten på vågbräda har ofta lite mer rocker för att fortfarande svänga bra. I princip är den här typen av brädor mer utpräglade vågridningsbrädor (speciellt för lite segare vågor som vi oftast har). De planar rätt tidigt tack vara extra bredd, men ger inte altid den där superdirekta lättplanande känslan som brädor med snabbare rocker.

Den sista type är så kallade freestyelvågbrädor. Dessa har ofta en likartad eller aningen snabbare rocker än en ”trad” men också aningens extra bredd och mer bredd i tailen. Dessa blir ännu enklare att plana med men får lite mindre användningsområde när man rider vågor.

I praktiken finns det förstås diverse korsningar mellan alla brädtyperna ovan.

• jesper_b

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 12:17

Festligt, jag har just bestämt mig för att sälja två moderna vågisar, lite mer åt det stubbiga hållet och planar kalastidigt. Lätta och starka AB+ på 82 respektive 92 liter. 56 respektive 58-60 cm breda eller något i den stilen. PM om intresse finnes. Ska lägga ut på säljes vore kanske bättre än här – sorry! /JB

• frex

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 13:54

Tack så mycket för svaren!

Med hjälp av google http://www.essentialsurfing.com/rocker.html så hittade jag den här sidan som hjälpte mig att även få bättre koll på Rockerkurvor.

Jag får ta mig en titt på brädorna hemma och titta på hur de egentligen ser ut .

Får se om de har mycket eller lite Rockert.

//FREX

• ola-h

Medlem
    31 oktober, 2008 vid 14:04

Shapers tree på den länken var en grymt cool liten applikation.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lång och smal eller kort och bred?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.