Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › längd å bredd på bräda?
- 
		längd å bredd på bräda?Publicerad av anonym-anvandare på 30 september, 2003 vid 21:10ja hallåja tänkte köpa ny bräda. väger ca 70kg, medelmåttig kajtare. 
 har funderat på 125-130, funkar det med kortare eller blir det mer en leksak?
 kommer köra mest med 8 och 12 kvm i gudd power.
 hur smal kan man ha då, 35(ingen aning)?//esteban anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 24 Svar
- 
			24 Svar
- 
Ett förslag omvandlingen bör kunna gälla fler märke! här är det undergound och wavetray där inte annat anges! 
- 
ok tack men tabellen tar ju inte hänsyn till skicklighet och bredd. vad jag förstått är det bättre med bredare bräda än längre. 
- 
Har själv en Cabrinha Vari Pro 138 som är 38cm bred funkar utmärkt till mig som nybörjare. Men kräver lite mer vind, kanske lite svårare att lära sig på precis i början men sen har du en bräda att åka på länge utan att behöva byta. Min vikt är 90 kg 
- 
har funderat på en labrat men ska nog köpa custom istället. blir nog ca 125*35. 
- 
nä stubbie verkar som någon sa ovan ganska klumpig. hur mycket väger den? //staffan 
- 
Den här väger knappt inget.. under 2 kilo… 
 http://www.loose.it/public/297220034303624.jpg
 nash stubin väger nästan 5 kilo har jag läst nån stans.. vet inte om det e sannt iofs.. men tung som sören ska den va i alla fall…//Jake 
 http://www.kitepower.se
 Team Rööhööl
- 
115x32cm blir grejer det, kommer på freda! direkt från Cabarete! 
- 
Tro mig, du märker inte av att Stubbien (127) väger lite mer än andra brädor med ungefär samma längd. Den är väldigt lätthanterlig så snart du har den på fötterna… Fanken, vad är ni för klenpellar som inte ens orkar lyfta en liten bräda? 🙂 Testa den iaf, det är den klart värd. Sedan är det ju mer eller mindre omöjligt att få tag i en ny så här års… hårda bud. 🙂 BTW, Stubbie 115 är väldigt smidig och lätt så där kan ni väl knappast gnälla på vikten? /Kaj 
- 
Spelar verkligen det någon roll vad brädan väger? Knappast någon skillnad på 2kg eller 5kg iaf inte när man har det på fötterna?? 
 Sen borde det väl bero på om brädan har någon egen flytkapacitet eller inte? Eller är jag ute och kitar?  
- 
Det kanske inte är riktigt så enkelt att en kort men bred bräda passar alla, bredden är viktig för planingsytan, men en viss längd, inte överdriven, spelar oxå en viss roll både för känsligheten i trycket på fötterna, i krabb sjö och givetvis blir där lite mer planingsyta, tex litewave har i daxläget kvar en del ”ovanligt” långa brädor men de är/skall vara lätta att lära sig på, tror inte att genomsnittsåkaren som mig själv skall hänga upp sig för mycket på längden av brädan, utan hitta en bräda som kan ge mycket tid på vattnet utan allt för stora krav på tekniken i åkningen! 
- 
Shit hangers, den brädan såg skön ut! undra var man kan få tag i dom, synd att ingen säljer dom i sverige asså… 
Logga in för att svara.