Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › längd på brädan?
-
längd på brädan?
Publicerad av tabi på 21 september, 2004 vid 12:44Hur mäts egentligen längden på brädan?
Är det längs hela bottenkurvan eller är det längden när den ligger platt på marken?hoppas ni förstår hur jag menar…
brickan svarade 21 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Tror det är vinkelrätt från för till akter dvs när den ”ligger på marken”. Dock verkar ju tillverkarens uppgivna längd ibland skilja lite mellan vad de mäter i olika tester.
-
Jag tror tvärtom, eller annorlunda, snarare. Längden mäts på brädans undersida, längs rockerkurvan. Det är alltå rockerkurvans så kallade båglängd man mäter (+ att man ev lägger till tucked under i för och akter).
De flesta seriebrädor jag mätt på detta sätt stämmer du rätt bra med angiven längd. Måter antingen på ovansidan, ”fågelvägen” från för till akter, eller mäter brädans längd ”vinkelrät” (dvs som om man bara mätte den med ett jättestort skjutmått från ända till ända, vinkelrät mot någon lämplig del av bottekurvan) så blir det rätt mycket kortare än angivet mått. Detta antyder att även tillverkarna kör samma princip som jag (vilket även gäller de flesta skidtillverkare).
-
Tillverkarens uppgifter kan ibland vara fullständigt obegripliga. Volymen kan man tänka sig vore svår att mäta (visserligen finns det väl en CAD ritning av räkna på), men längden? Wave Guerilla 8’2″ är måttsatt med 242 cm (motsvarande 8’1″) men mäter 238 (närmare 7’11”).
Inte en siffra rätt!/adde
-
Volymen är ju busenkel att räkna ut pressa ner brädan i en stor form som är helt fylld med vatten och mät hur mycket vatten som rinner ut.
Logga in för att svara.