Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › lär mig duckjibe
-
lär mig duckjibe
Publicerad av anonym-anvandare på 9 maj, 2003 vid 06:39Någon som kan beskriva tekniken för duckjibe ingående. Vad är hemligheten med tricket? Jag får inte riktigt runt seglet. Tappar det framåt när jag försöker.
Tack så mycket.
ola_p svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Speed is all you need!!! För att säga det enkelt.
Jag är en ganska ung duckgippare och jag hade samma problem med att riggen blåste bort med vinden innan jag kommit runt.
Du går in i gippen som en vanlig gipp (hög fart) ungefär lite mindre än halvt in i svängen gör du segelduckandet, när du sen greppar på andra sidan försök ta så långt fram som möjligt och skota sen in med bakhanden för att få fart ur gippen, jag har ännu inte klarat det med mitt 7,1, som du förstår är mindre segelstorlek lämpligt vid inlärning
Lycka till -
Viktigt är att man försöker låta som en anka under själva momentet, annars blir det ingen äkta duckjibe =)
-
Just det, det glömde jag ju, man kan även öva på bröstlandningar när man flyger av brädan då man likt en anka guppar fram på vattnet….och sen kvvvääääck när man fått tilbaks luften
-
jag visste att det var ngt moment jag har missat i duckjippen… *ut o kväka*
-
Joo… man kan ju få rätt sköna flygturer om man försöker ducka för tidigt…
Fortfarande inte satt det själv, men det kommer väl… -
Jag tror att man ska försöka ta så långt bak på bommen som möjligt och sen hiva hela seglet ”över axeln”. se till att göra ducken i rätt läge oxå. Gör du den för sent får du aldrig runt seglet, och är du för tidig faller seglet ner i vattnet och du flyger vidare..

satte en igår! ganska vinglig och långsam, men runt kom jag till slut..
-
Och du tror att vi ska tro på det… Ingen såg ju den…

Jaja… får väl försöka om det kommer lite vind idag…
Logga in för att svara.