Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › lätt dingning
-
lätt dingning
Publicerad av oskie på 16 maj, 2003 vid 12:16Hej!
Jag har dingat nosen på min bräda, så att en liten bit (4×7 mm) av översta vita lagret gått av. Dvs, det lager som är kanske en halv mm tjockt. Med andra ord ingen större skada. Men nu undrar jag, vad ska jag reparera detta med? Vit epoxyspackel?
lars_k svarade 22 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Tjenamoss
Gelcoat Filler hittar du i båtaffärer. Kolla Sparrholms, dom har jättebra sortiment. Ligger ut mot…IKEA är det väl?Ha det bra/Oscar
-
Köp epoxy kitt typ dr ding men MKT billigare på Biltema håller hur bra som helst, bara att knåda och kleta på, blöt fingret och släta ut
-
Tjaba,
Allt som dom säger är helt OK att laga brädan med. Men en liten VARNING köper du två komponents epoxy typ Araldit kolla på förpackningen att den står pall mot vatten, det är många två komponents lim som inte gör det, lägg även på lite klarlack eller färg på lagningen så gulnar den inte i solen.
Tips: Tvätta epoxy lagningen med en blöt svamp(vatten) så slipper ditt sandpapper bäcka igen, vattnet tar bort den kletiga ytan som uppstår när epoxy härdar. -
Hur arbetar man med gelcoat? är det lika lätt som tvåkomponents epoxy?
I annat fall går det kanske lika bra med en liten epoxylagning även om det inte är rätt material…?
-
Gelcoat är en form av polyesterspackel som plastbåtar är belagda med. Du blandar i lite härdare och smetar på ett lager. Sen kan du våtslipa till perfekt yta. Lackering behövs ej efteråt (om det är rätt färg dvs..). Plastic Padding har vit ”Gelcoat-filler”, som jag brukar använda. Obs bara för ytskador, djupare dingar fyller jag först upp med biltemas epoxy-deg enl tidigare tips.
Logga in för att svara.