Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lattor eller ej??
-
Lattor eller ej??
Publicerad av niklas_s på 4 juni, 2003 vid 09:39om man vill kunna köra i så lite vind som möjligt. ska man då köpa en kite men sånna dära uppblåsbara lattor eller ska man köpa en utan lattor alls som vinden blåser upp lixom?? hoppas ni förstår. har nämligen hört att det blir mer tryck i en utan lattor.
kitelife svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Hmm, du menar om man ska köpa en foil (dvs kiten ”blåser upp sig själv” med hjälp av vind/fartvind) eller en inflatable där du pumpar upp framkant och struts med hjälp av en pump?
Fördelen med en foil vid lättvind är att den har betydligt lägre massa än en motsvarande inflato = den kan användas vid lägre vindstyrkor.Flysurfer släpper snart sin Titan 15.5 som är tänkt att vara den ultimata lättvindskiten. Den är klar för leverans om ca två veckor. Enligt information ska du kunna ta höjd utan problem redan vid 2.5 m/s med en 150 cm twintip.
Jag har redan beställt en till mig själv eftersom jag har en märklig känsla av att det inte kommer att blåsa mycket den här sommaren heller (bor i Uppsala). 😉Kolla på http://www.flysurfer.de för mer info om lättvindsmonstret (klicka på english om du inte läser tyska).
Du kan sedan titta på http://www.kajtech.nu för priser och liknande.
Det finns även en del lättvinds-alternativ inom inflato-världen. Exempel på dessa är Naish Aero II 18 eller 20 samt North Rhino 2 18 eller 20.
Takoon har sin nya Mammoth (LR hur faen det stavas). Dock är det Titanen som gäller om du vill kunna köra i riktigt lätta vindar. Dessutom har du iaf en sportslig chans att återstarta Titanen vid en vattenkrasch i riktigt lätt vind. Det är nog tämligen hopplöst med en inflato./Kaj
-
Håller med dina rekomendationer till 99% förutom ”att det är tämligen hopplöst att återstarta en inflato”
Vi säljer ett antal inflato med 5:e lina och dessa är inga problem att launcha. Dom är faktiskt enklare att starta ”revers” mha 5 lina än om du har den rätt väg och ska launcha i ”lättvind” (Man backar upp den rätt högt innan man släpper 5:e linan, sedan har du inga problem att starta)
Vi har även en ultralätt inflato med ett enormt vindområde Zenith 18.8 som kan beställas med en 5:e lina.
/Mvh Lars -
Om det kan va intressant och om du bor i skåne (eller nära nog) så håller jag gärna en kurs med dig där vi går igenom för och nackdelar med ollika typer av drakar, möjligheten finns oxå att prova båda sorter ( foil & LE:i’s) både på land och i vattnet…
För tillfället kan jag erbjuda Sligshot och flysurfer som är 2 av dom ledande märkena…
Du kan nå mig på ; 070-55 44 545.
Logga in för att svara.