Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lefkas, Grekland
-
Lefkas, Grekland
Publicerad av nic på 30 juni, 2006 vid 08:50Tänkte bara skriva lite om att kita i Lefkas, nordvästra grekland där jag varit å seglat för tredje gången med kite i bagaget.
Lefkas kommer man lätt till med charterflyg. Det är en ö som är ihoppkopplad med fastlandet genom en liten färja som agerar bro men flyttar på sig varje hel timma för att låta båtar gå igenom den smala kanalen.
Vindarna är relativt pålitliga och varje eftermiddag blåser oftas en nordväst på Lefkas by. Det finns två kända ställen för vinddriven surf. Ena är strax nordost om Lefkas by och den andra är Vassiliki som ligger i en djup bukt på södra delen av ön.
(några av bilderna är från förra året)
brickan svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Kitingen nära Lefkas by ligger nordost om byn och det är bara att gå lr ta taxi de 4 km som det är till stranden. Stranden har ett beachbreak som gör att den goa storleken på vågorna max når 10 meter ut. Det är med grovsand men under vattnet finns några klippblock här och där men inget som sticker upp, men samtidigt inget man vill landa med fenorna på.
Kitingen är helt ok men inget värt att åka hit bara för. Visst värmen är skön men utan för är det stort chop. Lite bump&jump.
Precis innanför stranden finns stora saltvattenlaguner som kanske är 10-20 cm djupa. Jag var riktigt sugen på att skruva av fenorna och köra där istället. Frågade en local som sa att det hade ingen varken tänkt lr gjort innan å inte tyckte jag skulle prova heller. Konstigt för de ser riktigt fina ut. -
Har även provat insjön norr om Lefkas genom att starta från dinge med varierat resultat…
Insjön ser annars väldig fin ut med mycket turkost vatten etc… några stränder precis efter inloppet men annars mycket sjöborrar som inger respekt, därav dingestart…
-
Omgivet av höga bergskammar som träcker sig ut i vattnet är Vassiliki inte uppenbart bra för surf men tack vara väldigt pålitliga fallvindar står det ofta med i topp-10-listan på platser i europa för vindsurf.
Vindarna når på eftermiddagen upp till 18m/s rätt ofta vilket gör det till en utmaning att lägga till med segelbåt som bättras på med en uppgrundning mitt i hamnen. På morgonen är det dock stiltje. Jag vill naturligtvis prova kita men det är way2much vindsurfare (ett 40-50-tal) även om jag inte har några problem med dem i vanliga fall så orkar jag inte med vindsurfare som väjar bara för att de inte kan väjningsreglerna eller fattar hur en kite fungerar så jag riggar upp i lä om dem och kör lite men kommer snabbt fram till att vinden blir väldigt ojämn i mitten på bukten och man måste i stort sett ligga där alla andra ligger för att få den jämnaste vinden. Dessutom så blåser det alltid cross-shore lr tom cross-off-shore som gör att man driver mot hamn och klippor om det skiter sig.
Detta är med andra ord ett skitställe för kite och när jag tittar i min nya kiteguide så ser jag att kite även är permanent förbjudet på denna spot. Det blev några bilder i alla fall.
-
I övrigt är seglingen väldigt trevlig när det inte är komplett stilltje vilket det ofta kan vara när man kommer bort från de termiska vindarna eller i vindskugga från de ordentligt höga bergen…
Ha det,
nic -
Förresten så provade jag även att kita på nordsidan av Lefkas eftersom jag inte orkade gå de 4 km till det riktiga stället men där är strömmen så stark åt fel håll att det inte funkade med 6 m/s å dessutom så slutade stranden vid vattenbrynet och klippor med sjöborrar tog vid. Ett spänningsmoment man gott klarar sig utan.
nic
-
Ser ju riktigt nice ut!! Fan vad jag gillar Grekland, underbart där.
-
vilken kamera och vilket objektiv kör du med nic? Sköna bilder
-
MagnusH wrote:vilken kamera och vilket objektiv kör du med nic? Sköna bilder
Konica Minolta Dynax 7D
från 12 till 300 objektiv.
Det är förmodligen mitt Sigma 12-50 som är mest udda.
Det flesta bilderna har min tjej tagit.nic
-
Ha fan va kul horde att det var en svensk i byn som kitade men sag alldrig dig.
Jag bor i Lefkas Town jobbar med segelyachts sa nasta gang Nic far du hyra av oss!
Lefkas ar ett javligt skont stalle for kite och segling aven mycket go downhill akning med mtb.Det ar defentivt vart att aka hit bara for att kite och det finns mycket bra strander.
Lagunen inne vid staden far man inte kora i da det ar skoldpaddor och fiskodling dar.
Vassilika ar piss bara en massa vindsmurfare sag du bara 50 sa var det lite skont att du overlevde jag har alldrig vagat kita dar och vinden ligger bara 15m sa man maste halla kite lagt.
Men kommer du igen sa ska jag visa goa stallen med platt vatten.
Man kan borga pa kitestranden lagg vaska pump mm pa hottel Milos och kor en downvind mot hamninloppet sedan fortsatter man langre ner och da har man 5-6km platt vatten och fina vagar utanfor.
Sedan kitar man till stallet du skrev om nordsidan vid bron hugger lite mat pa Castro och gar tillbaka till staden typ 1km.
Det ar javligt gott.Fan jag far nog slanga upp lite bilder jag me
-
Glommde skriva att jag kitar i princip varge dag det blaser nastan alltid 8-9sm det ar javligt gott och gor det vart att leva har.
-
Brickan wrote:Glommde skriva att jag kitar i princip varge dag det blaser nastan alltid 8-9sm det ar javligt gott och gor det vart att leva har.
Låter grymt, jag har spanat in downwinderstället du snackade om, tror jag vet vilket du menar. Det verkar verkligen grymt, har dreglat lite över google-earth och utsikten på väg till flygplatsen, men det är tråkigt att vara ensam å dra på surfari till okända ställen (såg aldrig någon annan där) dessutom var väl segelresan som vanligt med betoning på segling å va social = pluspoäng till dedikerade kiteresor.
Nu verkar det dock som om båten seglar vidare mot Kroatien till nästa säsong så det kanske var sista gången. Annars hör jag av mig 🙂
nic
Ps: orkade aldrig räkna i vassiliki, eftersom jag inte är Rainman så kunde det lika gärna varit hundra windsmurfar oxå 🙂
-
Här är förresten google-earth-vyn över det jag tror är stället du menar.
Kitestranden längst till vänster. Man ser tydligt plattvattenstället mitt i bild.nic
-
Japp stammer platt som satan och utanfor recet kan det ga feta vagor om inte annat sa kommer superfast itelien batarna och fixar ratt feta svall.
Logga in för att svara.