Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Lefkas Juli/Augusti
-
Lefkas Juli/Augusti
Publicerad av alrik på 13 juni, 2006 vid 08:13Då var det bokat och klart: Wildwind på Lefkas i 2 veckor fr.o.m. 22/7!
Fan vad skönt att äntligen ha semestern bokad…Nån annan som ska dit samtidigt?
Nån som varit där och har tips om saker att se/göra när man inte är på vattnet?
wilder svarade 17 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
ca 500€ för boende, hyra av surfprylar och lektioner i en vecka.
Sedan tillkommer resa också eller hur? – var bokade du den?
-
Har inte sett fakturan ännu, så jag vet inte vad kalaset slutade på…
Drygt 3000:-/pers för flygstol t.o.r.Bokade via Pia på HobieCat.nu:
http://www.hobiecat.nu/utomlands/wildwind.asp -
Har precis kommit hem från 4 v i Vassiliki. Åkte ner med Flying Fish, de samarbetar med Club Vass och Wildwind så vi höll mestadels till på Club Vass. Tror att du lånar brädor av Club Vass för jag såg inte att Wildwind hade någon egen windsurfing utrustning. Förmodligen det mest utrustade centret i Europa, de har allt.
Jag kan rekommendera att ge sig ut på cykeltur upp i bergen. Mountainbikes finns att hyra om det inte ingår i paketet. Finns mängder med stigar bland olivträd och vinrankor. Hästridning finns i Nidri, strax norr om Vass. Att hyra en bil en dag och åka runt ön kan också vara trevligt. Besök i så fall vattenfallen i Nidri och åk även ut på sydligaste spetsen och kolla in utsikten vid fyren. Finns åtminstone två grymma stränder att besöka. En ligger på promenadavstånd från Vassiliki, tar c:a 45 minuter från Wildwind. Gå mot Vassiliki, passera byn och fortsätt längs med kusten på en liten brant väg. Den andra ligger på andra sidan, d.v.s. på syd-västra delen och kan besökas samtidigt som du kollar in fyren på sydspetsen. Dykcenter finns mellan Wildwind och Club Vass. Det finns även ett gäng dagsutflykter man kan göra med olika båtar, jag provade aldrig detta, men det såg trevligt ut.
Jag åker nog dit igen nästa år för det var grymt bra! Jag gillar framför allt hur enkelt allt blir när utrustningen är färdigriggad. Tar 1 minut att byta segel 😉
// Martin
-
Vilket flygbolag valde du att åka till Lefkas med? Såg att de rekommenderade Apollo, men de flyger på måndagar och wildwind’s resor är ju från söndag till söndag….. Bara funderade på hur det fungerar i praktiken.
-
Vilket flybolag åker du med till Lefkas? Såg att de rekommenderade Apollo på hemsidan, men deras flyg går på måndagar och Wildwind’s resor är från söndag till söndag. Funderade bara på hur det fungerar i praktiken….
-
Kom just tillbaka från Vassiliki, halvt nybörjare, min summering:
Flög med Novair, kostade ca 3200 t/r, väldigt smidigt att ta med egen utrustning, betalade 800:- t/r för 2 brädor, 4 segel + master och bommar + allt crap (ca 55kg)
Jag väger ca 85kg, enl mig bör man ta med en bräda som man kan softa omkring på förmiddagarna med eftersom vinden kommer ganska sen (typ 15, man kan nästan ställa klockan efter vinden), i mitt fall ca 110 liter.
Jag använde 5.3 absolut mest, (hade 4.5,5.3,6.0,7.1), om jag bara skulle ha ett segel skulle jag ha typ 5.8, även om det var några dagar ”öppen dörr” med 5.3.
Väldigt lättsurfat, kan vara lite trångt på vattnet. Kan tycka att det var lite för kort surf/dag (tippa på ca 3 timmar i snitt)Vi bodde på Nefeli som inte har någon egen utrustning, men bra rack för privat utrustning, ganska enkel standard men soft trädgård precis vid stranden och bra priser, dessutom bor det bara windsurfare där och dom kör lite surffilmer på projektor mm. Vi betalade 45 euro per dag för ett dubbelrum med kök etc. Gratis internet.
Finns två delar, ett lite sunkigare ”appartments” och ett lite flottare hotell med frukost etc.Ställena längs stranden (tror jag)
Alla hyrställena har bra grejer tycker jag, priserna är ungefär samma, VASS är nog dyrast tar 240 euro/vecka och har defenitivt störst utbud:Nefeli
ingen uthyrning, se ovanHappy
Tyskt, mycket hyrgrejer, kunde hyra komplett utrustning 150 euro för 9 dagar. Tror dock att all utrustning var fullbokad i aug.Vass
Störst, liten shop, extremt mycket hyrgrejerWildwind
Endast segling (Hobie Cat 16/18, Laser 2000/3000/4000, 49er) samrabete med VassHuman Sports
Mycket uthyrning, kanske inte riktigt lika fina prylar som de övriga, men lite flexiblare, kunde hyra enbart en större bräda 10 dagar (100 euro) och ta med till Nefeli etc.”låter som Chimsee ungefär”
Hyr inte ut åt andra än de på hotellet, tror det är engelskt, verkar bra, har även 2st typ HobieCats.Lite tips:
Om du tar med egna grejer, boka taxi genom reseberå från flyget med roofracks, annars kan det ta en stund, flygplatsen ligger rätt öde.Om du kör med QR, ta med reserv, går inte att få tag i, var tvungen att köpa mastfötter + förlängare
Om du tar med flera segel, ta med/köp master bommar etc så att allt kan vara riggat jämnt eftersom det är ganska korta dagar vill man inte sitta på stranden och rigga upp/ner.
Om du inte har surfat så mycket i år kommer du att vara tvungen att köpa handskar efter ett tre dagar.
-
Bokade en vecka i Nidri idag till den 13 augusti. verkade va för dyrt å styra upp eget hotell i augusti i Vassiliki så det får bli att man pendlar med lokalbussen.
Logga in för att svara.