Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Limma gjutskarv?

• Limma gjutskarv?

Publicerad av stewen på 11 augusti, 2004 vid 18:19

Tjo!
    Har fått vatten i brädan då jag märkt att det läckt i gjut skarven på några ställen…
    Eller förutsätter att det är där då vattnet sipprade ut där när jag värmde och torkade brädan… nu har jag iaf fått den torr! Nu väger den bara ett halvt kg mer än vad den ska och det kan man juh leva med…

Men vad jag nu undrar är om någon har något bra tips på att få den torr? Jag har köpt epoxyklister och tänkte lägga ett tunt lager på skarven runt hela brädan…
    låter det som ett smart drag eller ska jag göra på något annat sätt?

mvh
    Mikael

stewen svarade 21 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • martin

Medlem
    12 augusti, 2004 vid 08:20

Lägg brädan i solen så att den blir rejält varm. Droppa sedan på ganska rikligt med cyanoakrylatlim på problemstället. Ta inte för lite, för då härdar ju limmet på några sekunder. Bär sedan snabbt in brädan i en källare eller liknande för att få den att kallna lite. Då dras limmet in i skarven och härdar.

Alternativet är att använda epoxy. Skadan liknar till arten en delaminering av ett par skidor och det har jag lagat många gånger med lyckat resultat. Att kladda på vanlig snabbepoxy är lönlöst, dels eftersom epoxy fäster väldigt dåligt på den ASA-plast som används som ytskikt på brädor med gjutskarv och dels på grund av att snabbeppan är för trögflytande för att leta sig ner i trånga utrymmen. Du måste få in limmet i sprickan. Använd långsamt härdande lim som man kan värma upp till ca 70-80 grader och då få en lättflytande konsistens. Vill du slippa köpa dyra storpack med båt/surfepoxy fungerar tex Araldit Professional som finns i småtuber. Lägg på lim och värm försiktigt med hårtork eller liknande tills att det börjar rinna ner i sprickan. Jobba på tills du någorlunda har mättat hålet.

• stewen

Medlem
    12 augusti, 2004 vid 08:50

aha.. tack för svaret
    var kan man köpa sånt lim?
    claes olhson eller måste man åka till en båt/skepps affär?

• stinger

Medlem
    12 augusti, 2004 vid 13:17

Biltema har en tvåkomponentsgegga som de kallar för superepoxi. Kostar endast 49:-/förpackning (kan det vara 50ml??). Jag har använt det till att laga lite smådings på mina brädor i sommar. Färgen är vit och det passade iaf mig alldeles utmärkt. Har inte seglat brädorna efter lagningen men det SER iaf bra ut.

• stewen

Medlem
    12 augusti, 2004 vid 13:41

Har nu lagt en hinna med cyanoakrylatlim runt längs hela gjutskarven på brädan..
    får väl lägga två lager till så det blir absolut tätt!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications