-
linlängd stormrigg.
tja, postade detta på KN igår. men fick inget svar. tänkte höra om någon här har lust att dela med sig av vad de kör med för linlängd när det är 20m/s plus… lurade lite på annat med. så jag bifogar gårdagens inlägg.
”Litet skrik ut i kvällen med tanke på morgondagens eventuella vindstyrkor =)
Lurar på att snickra mig ett stormlinekitt av ”lite” bröte jag har liggandes. Men började fundera på ett par saker.
De flesta 5th linesystem kör ett Y i fronten med cirka 13 meter i de övre delarna, varierar naturligtvis något. Vilken är då den kitestorlek detta är optimalt för?
Har själv kört med en sådan uppsättning och noterat att ” Y’et förskjuts något under flykt så att den ena sidan blir något slak och den andra kommer mer i linje med Yets nedre del. vilket man lätt undviker genom att ha lagom tryck i 5e givetvis.
Detta fenomen inträffar dock i större utsträckning på vissa drakstorlekar enligt men erfarenhet (kört med denna setup på drakar mellan 6 och 20kvm).Vad jag då funderade på var: Att då vinden piskar har man mindre drake, kortare avstånd tip-tip. Skulle det ev. vara fördelaktigt med ett kortare Y för att få en mer ”automatisk” relaunch. upplever att min 20kvm är mycket mer benägen att gå ut i fönstrets kant själv än 6an då linornas längd ger en större vinkel och därmed mer sidodrag.
däremot för att minimera den här sidoförskjutningstendensen i Y under sväng borde frontlinorna gå långt/hela vägen ner som på en flexifoil axis eller en helt vanlig klassisk setup med fyra linor.
Följdfråga blir då givetvis. Finns det en nackdel med att köra 5 linor hela vägen ner till baren eftersom så få förutom Flexi väljer att göra det?Vore kul med lite feedback innan man knåpar. Även kul att höra vad andra kör med för linlängder när det brallar i bra. Bra så som i 20m/s+
Tänker nu i första hand på C kites. Men även kul att höra vilka linlängder som oftast rullar på FS och bows.mummel mummel. Jag kanske har blivit galen, inte helt säker än.
Men ha det gött gubbar å imorgon blir det åka av =)
//Joel”som sagt… ha det gått å ladda hårt! ska ut nu på min hemmaspot å ladda
Tyvärr, inga svar hittades.
Logga in för att svara.