Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6
-
Lite bilder och annat från Fiskebäck, 3/6
surfan svarade 18 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 62 Svar
-
Knatte
Gäst8 juni, 2006 vid 06:36The_Novice wrote:Ok Knatte, här är lite ifrån lördagen, går väl hyfsat lite överallt men snabbast inne i viken när man fick en vindby vid rätt tillfälle…
Tycker det blåser mer i farleden men där vågar jag inte dra på ordentligt. Inne i viken är det ju plattare men även byigare och fullt med balett- och marionett-folk….Ok! Själv har jag alltid åkt snabbast ute i farleden, då jag får mest vind där 😀
Det brukar gå snabbast från stora Hästholmen och brant slör mot bryggorna. Men det är ju i choppigt vatten då :laugh:Inne i fågelviken får aldrig jag fullt tryck, förutom precis i slutet och tunneleffekten som uppstår i öppningen…
-
fredrik.ygge wrote:Stilstudie. Sundin vs. Andersson. Vore kul att få kommentarer på denna. Dessa två är bland de absolut vassaste locals:en. (Körde t.ex. båda 35.2 knop senaste GWC speedtävlingen.) Finns inget gemensamt i stance. Har lärt mig att känna igen dessa båda på mils avstånd. Andersson i låg position, seglet tätt mot bräda. Låg anfallsvinkel på bräda. Sundin mycket mer upprätt. Kraftig anfallsvinkel på brädan. Vem tusan skall man härma för att bli lika snabb?
Ja det ser ju väldigt olika ut, har speedjanne verkligen fullt drag i seglet där?
Är väl rätt olika brädor också, speedjanne kanske är rädd för att doppa den korta nosen på missilen…? -
The_Novice wrote:Ja det ser ju väldigt olika ut, har speedjanne verkligen fullt drag i seglet där?
Är väl rätt olika brädor också, speedjanne kanske är rädd för att doppa den korta nosen på missilen…?Äntligen en kommentar om detta! Började nästan tro att forumet bara var till för diskussion om färgen på 2007 års RRD segel.
Tror det är samma bräda Manta 68. Rätta mig om jag har fel. Om jag spekulerar vilt vidare så har de ungefär samma drag. Tror Janne har en 7.8 och Sven en 6.3:a. Borde vara ungefär samma ”drag per kg”. Tror också att det verkligen är en generell stilskillnad och ingen tillfällighet. Vore kul att höra åkarnas egna kommentarer och andra experters. Känner mig 10 resor för grön för att bemöta argumentet.
-
Jag har en liten teori som har med kroppsvikt att göra…
Jag med mina 68kg har jämfört trim med en kompis som väger drygt 100kg (han vill inte avslöja riktigt hur mycket han väger men han tillhör den gruppen personer som kör med uppknäppt flytväst eftersom dem kryper så förbaskat lätt) Vi kör helt olika även på precis samma grejor (tex en av mina före detta brädor). Jag har alltid haft svårt att få upp nosen ur vattnet och kör i princip alltid med mastfoten längstbak och en hög bom, ändå så måste jag väldigt ofta lyfta med framfoten för att få rätt balans. Kompisen däremot kör precis tvärtom, masfoten längst fram och en låg bom, ändå så pekar nosen alltid mer eller mindre upp i vädret oavsett vindstyrka.
En möjlig förklaring kan alltså vara att speedjanne är tyngre, hur kör övriga snabba tungviktare?Snabbast tror jag det går när man kan ligga på gränsen till tailwalk med ändå ha bra balans i grejorna, dock är jag sällan över 30 knop så jag kan ju ha helt fel…
-
Jag kör med mastfoten i mitten-position, till lite framför mitten. Hyfsat låg bom och ganska korta linor. Funkar hyfsat för mig. Har man råd är det faktiskt ganska smart att trimma brädans läge i vattnet genom att laborera med olika fenstorlekar.
-
Jester wrote:Jag kör med mastfoten i mitten-position, till lite framför mitten. Hyfsat låg bom och ganska korta linor. Funkar hyfsat för mig. Har man råd är det faktiskt ganska smart att trimma brädans läge i vattnet genom att laborera med olika fenstorlekar.
Ingen åsikt om vinkel på bräda och rigg?
-
Naturligtvis skall brädan ligga så platt som möjligt, och jobba bak seglet mot däcket på brädan. Det sistnämda brukar göra att det förstnämda uppstår.
När jag körde min Exocet TB58 i Danmark så var det just den biten som funkade nästan direkt. Brädan gick högt o fint över vattnet, och gick som en dröm över choppen. Iofs hade jag då en ganska stor fena. En Select Lightning på 31 cm till min 6.8 och vind mellan 12-14 m/s. Hade jag hunnit trimma in segel o så hade det varit intressant o testa med 28cm fena, men ville inte ändra för många parametrar.
Kolla på Björn Dunkerbeck. En av dom stora orsakerna till att han är så vansinnigt snabb är att han har en så vansinnigt bra stance. Ser alltid ut som om han kör i helt jämn vind och plattvatten. Fattar inte hur han bär sig åt…
EDIT: Jag ser mig inte som en expert i ämnet, utan snarare som en nybörjare. Är ju först på senare tid som jag inriktat mig på att verkligen försöka åka snabbare hela tiden. Så jag kan ju naturligtvis ha helt fel!
-
Och från en som inte kör speed (ännu…). Det är ju inte alls säker att du skulle varit snabbare med 28 fena. Genom att generera mindre lyft skulle mer av brädan ligga i vattnet, och kanske ge mer motstånd än vad den ganska lilla skillnaden i motstånd från 3 cm kortare fena skulle skapa? 31, upplever jag, är ju redan rätt litet med 6.8. Dessutom kräver nog olika brädor olika låna fenor för att fungera som bäst. Om brädan din gick såpass bra med 31 så är faktiskt även jag grymt tveksam till om 28 hade varit bättre…
Det jag försöker säga, typ, är att kortast möjliga fena inte alltid är snabbast möjliga fena, månne?
Ah, jag kan inte släppa tanken på lite speedigare grejor, men inleder nog med något i budgetklassen… och BRA fenor!
-
Du har rätt doktorn. Tror inte heller att jag gått snabbare med mindre fena. Iofs körde Daniel (Surfan) med 6.7 och 28cm fena samtidigt, men han är ju 10-15 kg lättare än jag.
Men samtidigt är det faktiskt ganska kul att testa vad som fungerar och inte fungerar. Exempelvis har jag kommit fram till att köra 6.8 i vindar under 11 m/s inte är så bra… 😀
Körde faktiskt min TB58 med 6.8 och 35 cm fena i söndags. Funkade över förväntan. -
The_Novice wrote:Jag har nog redan varit där men det ligger ju ca 4km från där man går i, vad gör man när ngt pajar? 😮
Då tjoar man och tjimmar man och skickar någon med en ny fena. Tex en fristilskille som slörar ner och sedan knappt kan höjda tillbaka!! Fråga Speedjanne!
Var fan är min Whisky?? -
dr Masse wrote:Det är ju inte alls säker att du skulle varit snabbare med 28 fena. Genom att generera mindre lyft skulle mer av brädan ligga i vattnetJester wrote:Du har rätt doktorn. Tror inte heller att jag gått snabbare med mindre fena.
Kan ni utveckla det?
Mina begränsade erfarenheter med olika fenor är mindre fena ger livligare / roligare bräda och (mycket) mer fart. Tag så liten som möjligt tills det blir problem med planing, spin-out och / eller höjdtagning.
Tittar man på top-noteringarna på gps speed forum så har många extremt små fenor, ner till kanske 22 cm. Kollade också i Startboard forum och såg att Roger van Tongeren kört över 35 knop med en Hypersonic (den du Hankloose :wink:) med 26 cm fena och ett RS4 6.2 (tror jag det var). Det stod där att man kan ha så liten fena på den bärdan då de djupa dubbelkonkaverna hjälper till med sidostabilitet / höjdtagning.
Hur kommer ”lyftet” in? Vad är det rent fysikaliskt och hur känner man om man har brist på ”lyft”?
-
Oj, nu var det ju ett tag sedan jag laborerade med fenor för fartsegling. Men ett tag hade jag typ 26, 28, 30, 31, 34 och 38 (tror jag).
Och ja, liten fena är ju bra för mera fart. Men det beror ju grymt mycket på vattenförhållandena. Ere platt så kan man köra klart mindre än vanligt. Men är det lite gropigare, kan en snäppet större fena göra att man kan ”åka på fenan” och ha högre fart. Och ja, vissa brädor hanterar mindre fenor bättre än andra (utan att för den sakens skull vara snabbare).
Det handlar ju ofta om att åka fena, och då krävs helt enkelt lite lyft. Men du är ju inne på rätt grundregel ”så liten som möjligt tills det blir problem med planing, spin out och/eller höjdtagning”. Men i ambitionen att åka så fort som möjligt så kan man nog frestas att välja en för liten fena… där man med en större hade haft bättre kontroll, vilket ofta = mer fart. Dessutom kan man kanske hänga på lite mer segel och gå fortare på det sättet.
Det är ett evigt trimmande, ah! Och faktiskt så saknar jag det, framförallt känslan när man hittat ”rätt” med mer schpeedorienterade prylar.
Surfa På!
-
Fenan ”är” motkraften till seglet. Då en fena alltid flexar lite grann kommer det genereras vertikala kraftkomposanter. Det är detta som blir lyft. Ju längre fena desta mer flex och större vertikala krafter.
Brist på lyft vet jag inte om man känner av men för liten fena ger ju spinout och höjdtagningsproblem.
-
Vet att Daniel och Markus satte på lite större fenor nere i Lomma efter ett tag, eftersom dom ville ha upp brädorna lite ur vattnet, mao segla mera på fenan. Tänk dock på att det var marginella förhållanden och dessutom ganska byigt, och framförallt mindre vind inne vid mätsträckan.
I detta fall, så ble det mer fena i vattnet, men mindre bräda, och dom gick ju definitivt riktigt fort. Jag satte själv på en 35 cm fena till 80 liters bräda och 6.8 kvadrat. Upplevde att när jag väl var uppe i planing så gick brädan bättre genom vindhålen, medans jag hade sjunkigt igenom med min 31 cm tidigare. -
fredrik.ygge wrote:dr Masse wrote:Det är ju inte alls säker att du skulle varit snabbare med 28 fena. Genom att generera mindre lyft skulle mer av brädan ligga i vattnetJester wrote:Du har rätt doktorn. Tror inte heller att jag gått snabbare med mindre fena.
Kan ni utveckla det?
Mina begränsade erfarenheter med olika fenor är mindre fena ger livligare / roligare bräda och (mycket) mer fart. Tag så liten som möjligt tills det blir problem med planing, spin-out och / eller höjdtagning.
Tittar man på top-noteringarna på gps speed forum så har många extremt små fenor, ner till kanske 22 cm. Kollade också i Startboard forum och såg att Roger van Tongeren kört över 35 knop med en Hypersonic (den du Hankloose :wink:) med 26 cm fena och ett RS4 6.2 (tror jag det var). Det stod där att man kan ha så liten fena på den bärdan då de djupa dubbelkonkaverna hjälper till med sidostabilitet / höjdtagning.
Hur kommer ”lyftet” in? Vad är det rent fysikaliskt och hur känner man om man har brist på ”lyft”?
Fenan är A och O i speed/åka fort. En större fena kan generera högre fart om lyftet blir det rätta, då kan också stansen på seglaren bli korrekt, då kommer farten. Det är alltså hela tiden ett extremt samspel mellan HELA utrustningen samt riggning och seglare.
De små fenorna du ser noteringar om på GPS speedsurfing kommer vi troligen aldrig att få se här på svenskt vatten, såvida det inte dyker upp ett super duper plattvattenställe hux flux. Det är enbart på extremvatten som dom riktigt höga farterna kommer (40+) och desto fortare det går desto mindre fena kan du använda eftersom den lyfter mer och mer med högre farter. Desto snabbare ju mindre fena, desto mindre fena ju snabbare……Men lyftet måste finnas där, annars ”ingentingen” som Faster säger:wink:
Logga in för att svara.