Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite info om Helix 14 vs. Cult 13.5

• Lite info om Helix 14 vs. Cult 13.5

Publicerad av sourra på 10 januari, 2008 vid 13:34

Om det är någon som går i tankar kitebyte och har svårt att välja mellan Helix 14 och Cult 13.5 (och North Rebel 14) – ta en titt på denna länk: http://kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2344777&sid=154dc140925f688bcad719efe2a37906

one of my friends getting blown out on a torch 14 and i still had loads of depower left in this kite. sweet sweet kite.i thought all this sigma was bullshit till i started using the cult
    went back to naish agent a took the 10,5 cult as well in place of torch 10m
    this should keep me in buisness from 10 to 30knots both kites.

call3 svarade 17 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pjoter

Medlem
    10 januari, 2008 vid 13:49

pallar inte läsa men att kunna köra på en kite mellan 5 och 15 m/s är ju inte så ofantligt imponerande. Funkar ju fint med min kite å den e ändå gjord -06. Dock så får man ju anpassa åkning å trick efter vinden. loopar den definitivt inte i 15m/s eller gör höga tyskehopp i 5m/s.

• sourra

Medlem
    10 januari, 2008 vid 14:01

Kolla igen så ser du att han talar om två kites mellan 5 och 15 🙂

• skanepaul

Medlem
    10 januari, 2008 vid 14:04

@pjoter 437813 wrote:

pallar inte läsa men att kunna köra på en kite mellan 5 och 15 m/s är ju inte så ofantligt imponerande. Funkar ju fint med min kite å den e ändå gjord -06. Dock så får man ju anpassa åkning å trick efter vinden. loopar den definitivt inte i 15m/s eller gör höga tyskehopp i 5m/s.

Vilken kite klarar från 5-15????????

• pjoter

Medlem
    10 januari, 2008 vid 14:20

tyckte de stod 2 kites för att köra mellan 5-15 men tyckte inte lät ett dugg imponerande, därför tolkade jag fritt att han måste väl mena en iaf. Har han bara kört c-kites från -05 innan?

Paul, pratar såklart om min FS p3 10a. iofs vet jag inte exakt vindstyrkor så jag kan ju ljuga men är igång bland dom första och har kunnat köra när andra inte kunnat hålla sina 9: or själva (c-kites då).

Men jag fuskar ju och använder 2 brädor (spleene session 141*42 och rip 122*37) så egentligen kanske det inte kan räknas riktigt men går gör det helt klart. Fast i 15m/s är det mer överlevnad och jag skulle inte gå ut om det blåste 15 för då e de lite kämpigt. =) men blåser de upp under tiden så går det hlet klart. å man får sjukt häng. =)

• skanepaul

Medlem
    10 januari, 2008 vid 15:31

Ähh madrasser sover man på…

hahahahahahaaha va kul!

• call3

Medlem
    10 januari, 2008 vid 16:03

Helt klart intressant med lite jämförelser!

Funderar på att skaffa mig en ny 14m till sommaren, står mellan rebel och rhino när den kommer och om den är intressant då.

Jag kör min rebel08 9 mellan 8-18m/s .. Har dock inte varit ute när byarna e över 18m/s men har inte haft direkta problem att jag har varit över riggad.
    Det är bra tryck vid 12m/s så att köra 14 i 15m/s.. Funkar gör det kanske men inte speciellt trevligt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications