Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lite "kredit" får ni allt.

• calle_b

Medlem
    25 september, 2006 vid 13:16

Hmm

Alltså framåtloopen som exempel har massa olika benämningar,beroende på hur dom utförs. Plattvattensloopen är VÄLDIGT ”skruvad”, och mer som en horizontell 360 graders rotation medans en framåt på en våg med mer höjd ger mer ”loop” och aningen mer vertikal ”volt” rotation. Om man följer huvudet på en seglare som genomför framåten, ser man rotationen som en diagonal variant, kombination spinn, och volt. (snurr/volt)
    Robby Naish bränner av en ”äkta” volt, sk ”Killer-loop” i filmen R.I.P, där masten snurrar i princip helt vertikalt. Men de vanligaste ”looparna” är ändå de med, som du reda påpekat, 50/50 vertikal/horizontell rotation. Klicka in på http://www.continentseven.com och kör framåtlooparna i slowmotion så ser du att det ändå är en liten sorts ”volt” dom gör.

I alla brädsporter är volten eller loopen svårdefenierad. Tänk dig själv att göra ett tex simhopp med vs-brädan på dig. Det blir en annan variant, men fortfarande – enligt mig – en sorts volt.

• surfjohan

Medlem
    25 september, 2006 vid 19:41
    fredrik.ygge wrote:
    Intuitivt skulle jag säga att masten borde vara rakt ner, upp-och-ner, under något tillfälle i manövern. Här kommer masttoppen som lägst i nivå med brädan. För mig ser det ut som en loop i horizontalplan och inte verikalt. ”Skruv” skulla man säga i simhopp. Definitivt inte volt.

Men nu är det inte simhopp vi snackar om utan vindsurfing, så vem bryr sig om horplan och skruvmakaroner? Alla som vindsurfar vet vad en loop är och thats enough.. gå fram till killen som satt sin första framåt i apel och berätta för honom att han tyvärr inte gjort en loop utan en skruv!

• rasmus_w

Medlem
    26 september, 2006 vid 01:03

När looparna kom har jag för mig att man skilde lite på loopar och rollar ändå? De raka kallaes väl loopar och de skruvade rollar?

Å andra sidan funderar jag på om nån har gjort en helt rak bakåtloop nånsin. De flesta bakåtar jag har sett har liksommest varit ett rakt upphopp och sen har seglaren glidit ner i en spiralrörelse.

• jeppo_f

Medlem
    26 september, 2006 vid 10:00
    Rasmus_W wrote:
    När looparna kom har jag för mig att man skilde lite på loopar och rollar ändå? De raka kallaes väl loopar och de skruvade rollar?

Å andra sidan funderar jag på om nån har gjort en helt rak bakåtloop nånsin. De flesta bakåtar jag har sett har liksommest varit ett rakt upphopp och sen har seglaren glidit ner i en spiralrörelse.

Cheeseroll är väl mera roll än loop, så det är kanske inte så konstigt att den heter som den heter.

Fast pushloops måste väl ändå med god marginal kvala in som loop? Där kan ju masten verkligen peka rakt ner mot vattnet, och det är inte alls samma skruvande rörelse som en bakåt, där man i princip hela tiden befinner sig under seglet.

/jeppo

• vivace282

Medlem
    26 september, 2006 vid 12:04
    Rasmus_W wrote:

Håller med angående bakåtloop. Är det möjligt att få masten att peka rakt ner mot vattnet i en bakåtloop som i en pushloop? Kan man göra en pushloop fast tvärtom dvs snurra bakåt?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications