Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lite mer än nybörjare
- 
		Lite mer än nybörjarePublicerad av richi_64it på 6 september, 2006 vid 13:59Jag skulle behove lite hjälp med att komma igång med windsurfning. 
 Jag har surfat en del på 80 talet i italien med stora brädor. Nu har jag försökt komma igång under dommaren och kunnat surfa på en 180 l –bic nova (någorlunda utan centerbord) och använda hängsen men inte straps. Jag har klarat även strand start på denna brädan.
 Jag har köpt en begagnad Bic Astro Rock (125 l) med 6.0 segel. Jag har testat med mycket vind 10 m/s. De gånger som har kunnat start stranda, var brädan så ostabilt att jag har fallit i vattnet. Jag var den ända surfare som var hela tiden i vattnet! L
 Jag vill lära mig vattenstarta mm.
 Ska jag köpa en större braäda, eller det gäller att kämpa vidare?
 Vilket är minsta volimen för att kunna dra upp segeln med min vikt?
 Är det mycket svårare att surfa utan centerbord?
 (jag få ber om ursäkt för min dålig svenska, men jag är bättre på italienska!)
 Tack för hjälpen
 Riccardo
 Jag är 95 Kg och 187 cm.swe-514 svarade 19 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 15 Svar
- 
			15 Svar
- 
skulle kanske inte focusera så mycket på volymen utan snarare på bredden. Räkna med att det är ok att dra rigg på en 75cm med din vikt. Själv ligger jag på en 100kg och jag har en E-ray 150 (138liter) som är 75 bred och det fungerar att dra på (även om jag tycker det är enklare att vattenstarta :-)) 
 Klart är att det är enklare att segla på en med centerbord med främst innan du fått fart på grejorna, det är bara en fråga om balans 🙂
 lycka till – an
- 
OregistreradGäst6 september, 2006 vid 21:31frågan är väl kanske snarare hur mycket tid du har tänkt att lägga ner på att vindsurfa. jag har enbart sommarsurfat de sensate drygt 10 åren på en 370 cm gammal course racer med centerbord och dåligt segel. Köpte i år en 130 liters 282*62 cm begagnad bräda med ett 6,9 hyfsat freeridesegel av samma årgång som brädan. det går att dra rigg ganska bra trots mina 195 cm och 95 kg. väldigt vinglig känsla att surfa på den dock men det går säkert går att träna bort om jag lägger ner en del tid. den var dock absolut inget nöje att segla när den inte planade. tyvärr måste det nog minst blåsa jämna 6-7 ms för att få den i planing vilket hände typ ett par dagar på hela sommaren. vid de tillfällena dog också vinden ut och jag kom knappt tillbaks dit jag startade. så freeride seglet hamnade på course racern istället och jag kunde lalla runt i lättvind och ha väldigt kul och när det blåste till emellanåt så var det ännu bättre då jag redan var ute på vattnet och kunde plana på i god fart. min erfarenhet av det är att jag antagligen inte riktigt har tiden att lära mig segla brädor som inte går att segla i lättvind (även om jag självklart skulle vilja säga att jag ”föredrar en brytande 2 metare och fullpung i 5,3”;). eftersom jag också alltid vill komma tillbaka dit jag startade oavsett vindriktnig och vindstyrka pekar det också mot en bräda med centerbord. så om du har gott om tid och vind så kämpa på med att lära dig vattenstarta och segla den bräda du har. annars finns det moderna hybrider och longboards med större volym som funkar bra om tiden och vinden är knapp. jo jag kollar åt exocet kona hållet även om det håller på att missioneras sönder här på forumet;-. 
- 
jo det var jag som skrev det ovanstående. men det tog tydligen så lång tid att jag blev utloggad. 
- 
Tack för svaret! 
 Jag har inte hemsk mycket tid (har själv två krävande barn ) men bor i Lund, nära havet. Vinden och surfställe nära Lomma verkar vara OK. Jag kan tänka mig kunna surfa en 20 ggr per sesong.
 Kan inte lägga ner hur mycket pergar som helst på detta. Jag kan tenka mig köpa en ny bräda men inte köpa en ny efter bara ett par år. Det är därför jag skulle vilja undvika köpa en för enkel bräda.
 Jag tittade på brådor som t.ex Fanatic Shark (160l och ganska bred).
 Går att köra en sådant bräda även i lättare vind? (typ 4 m/s).
 Det finns för mycket att välja, brädor för massor med ulika stilar (freeride, fristyle mm). Jag tror att det är freeride jag är interesserad. Här vattnet är ganska platt (inte mycket vågor ) och folk kör fart fram och tillbaka..
- 
Är det så svort att segla nåra vinden (och kunna komma tillbaka där man startade) utan centerbord? 
 Och det med vattenstart, kräver det mycket kraft och bra rygg (min rygg J )med tanken att jag är ganka gamml (42)
 Riccardo
- 
Det är lättare med centerbord än utan så länge man inte planar. 
 Jag vattenstartar hellre med mitt 9.8 om det går, grymt jobbigt att dra upp 🙂
 Vattenstart kräver vind och lite teknik inte så mycket styrka.
- 
….jag antar att man behöver en viss vindstirka för att kunna vattenstarta: det är därför jag tror det skulle vara lämpligare att ha en bräda som går (på grensen) att dra ryggen så att den kan användas lite offtare. 
- 
om vi pratar lomma så klarar du dig nog utan en centerbordsbräda. jag var där och besökte min kusin i somras. surfade inget men det är ju sand långgrunt och blåsigt så det borde vara perfekt att lära sig lite mindre brädor. de har väl även en aktiv vindsurfingklubb vilket kan vara till mycket hjälp. själv bor jag i stockholm ”tyvärr”;-. 
- 
Om man köpar en bräda omkring 150-160l och mer än 70-75 cm bred utan centerbord, tror ni inte att man kan segla med vind ner till 4 m/s (men även upp till 15 m/s med mindre segel) lära sig vattenstarta och allt som behövs för att sedan kunna hantera även en mindre bräda? 
- 
jo det är vad jag skulle ha satsat på iaf jag hade tiden att lära mig. var länge sugen på att köpa något liknande en mistral explosion 155. jag var dock och provade en exocet kona förra helgen i lite ojämn lättvind. jag fick upp den i planing ibland och kunde tuffa runt bra i subplaning medans killen med en 135 l mistral explosion fick gå iland. då jag prioriterar tiden på vattnet och inte så mycket att det är litet och lättsvängt så blev jag lite tveksam till mindre bräda. särskilt då konan visade sig vara betydligt mer lättsvängd än min gamla 3.7 meters course racer. 
- 
Tro ni att en Starboard GO 165 eller 180 skulle vara en bra bräda? 
- 
Jag är tydligen longt ifrån duktig som Dig anilsson men har ungefär samma kroppsvikt. 
 Därför måste jag satsa på en bräda lite brädare en din och med lite mer volym!
 Tro Du att en Starboard GO 165 eller 180 skulle vara en bra bräda?
 Eller typ Fanatic Shark 160 L?
- 
skulle nog satsa sharken, då får du en bräda att växa med, GO modellerna känns lite begränsade 
- 
svennebanan wrote:jo det är vad jag skulle ha satsat på iaf jag hade tiden att lära mig. var länge sugen på att köpa något liknande en mistral explosion 155. jag var dock och provade en exocet kona förra helgen i lite ojämn lättvind. jag fick upp den i planing ibland och kunde tuffa runt bra i subplaning medans killen med en 135 l mistral explosion fick gå iland. då jag prioriterar tiden på vattnet och inte så mycket att det är litet och lättsvängt så blev jag lite tveksam till mindre bräda. särskilt då konan visade sig vara betydligt mer lättsvängd än min gamla 3.7 meters course racer.Det glädjer mig! Svennebanan – nu kanske du förstår min entusiasm att ”missionera” ut budskapet om denna, ska vi säga smått revolutionerande bräda, som jag önskar att så många som möjligt får chansen att prova. 
 Du kommer förstå mig ännu mer när du provat den i riktigt hård vind 🙂(Jag har absolut inget ekonomiskt intresse i detta fallet och när det gäller smygannonsering finns det bra mycket ruggigare exempel……..;)) 
 Mvh,
 Rikard – Konafantast
- 
(Jag har absolut inget ekonomiskt intresse i detta fallet och när det gäller smygannonsering finns det bra mycket ruggigare exempel……..;)) …….och det här är ju på skoj – roligt menar jag! 
 MVh,
 ”pastorn” = Konafrälst.
 P.s Snygg och fräck longboard rulle med Polackerna – på annan tråd D.s:cool2:
Logga in för att svara.