@Roding 495929 wrote:
Sådär, nu har man äntligen köpt en utrustning och ser fram emot att sticka ut och testa den.
Men innan så har jag lite frågor som jag behöver ha svar på.
Mastfoten, hur skall man placera den? Fram, bak eller i mitten? spelar det någon roll? Jag har läst FAQ:en men jag hittar inte detta någonstans, inte heller hur man fäster upphalstampen, kanske något man skall lägga till?
Sen är det någon skillnad på att segla i insjö mot att segla i hav, eftersom många av mina släktingar bor inåt landet så vill man ju antagligen ta med sig brädan dit när man hälsar på.
Tack på förhand
Mast foten kan du börja med att ha i mitten som utgångspunkt. Vill du ta bra höjd/kryssa kan du flytta fram den lite. Vill du ha livlig bräda, som svänger bra så flytta bakåt.
Men börja i mittenläget som är neutralt:laugh:
Upphalstampen fäster du i bommen i för detta avsedda hål eller tampar. Det brukar finnas något att fästa i. I annat fall får du dra fästanordningen runt bommen eller så.
Den andra änden fäster du runt mastfoten eller fäster denna i nedhalet/blocket i mastförlängaren. Det beror lite vad för typ av nedahalstamp du har. En riktig nedahalstamp har ju en elastisk uggla som du bara trär över mastförlängaren och som sitter kvar sedan.
På havet blåser det ofta jämnare och lite starkare vind och framförallt kan det gå vågor/chopp i större utsträckning på havet.