Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing LIte Naish 2011

• haze

Medlem
    22 juli, 2010 vid 19:51
    sourra;622020 wrote:
    Ja det gäller att skriva sina patent ordentligt så ingen kan modda runt det 🙂

Du kan nog ha rätt om Chargern, jag har bara sett den på bild.

Har oxå bara sett den på bild men danska team åkarna snackade om den som racekite det är därifrån jag har fått det.

Ja när det gäller patent skall man vara noggrann.

• jakobb

Medlem
    22 juli, 2010 vid 19:53
    Quote:
    Jakobb, den har juicepress och extra benutrymme.

S: haha ja om man vill fortsätta utveckla sporten får man tänka outside the låda

• viktor77

Gäst
    10 augusti, 2010 vid 09:14

Vi körde med en Naish Bolt nu i helgen på kursen och ja andra dagen sprack den. Jag har precis köpt årets modell, Cult, och man blir ju lite orolig över att den också kan spricka. Men det ska tydligen vara väldigt ovanligt. Den sprack när jag skulle starta den (nån meter över vattnet i lätt vind)), så det var inte pga krasch eller liknande. Själva kiten har annars en del förändringar, mer möjligheter att trimma, några invändiga elastiska linor som går längst ut med ytterkanten (till vad?) och sen finns två fickor med gula linor (till vad? Snökite?).

• svinet

Medlem
    10 augusti, 2010 vid 12:17

Jag har kört Naish kites länge och har aldrig varit med om detta. Kvalitén har varit kanonbra sedan flera år. Men det kan ju alltid vara ngt produktionsfel på en specifik drake. Culten har jag kört stenhårt under hela 2009, blivit spolad i rejäla vågor och dunkat den i vattenytan när jag kört urkrokat. Har hållit toppenbra och inte haft problem med ngt. Så du kan vara lugn.

En klassisk grej som kan hända alla drakar oavsett märke är att vid insättningen av bladder på fabriken så sätts den in för kort dvs inte hela vägen ut i änden. Om detta ”tillverkningsfel” inträffar bildas bubblor på bladdern längst ut och den kommer explodera efter utmattning och töjning.
    Men jag uppfattade inte om den sprack i tyget eller bara i bladder?

Ang Torchen: Har kört den nu i 3 dagar (har en 11 som störst och det har inte blåst så möe) och kan bara säga att den är störtskön. Körde senast Torchen 2007 innan jag gick över till SLE. Mycket har ju hänt med bom osv. Den nya bommen gör ju att man kan köra mer som SLE och skota ut. Fästa leach i depower snöret och slippa trasslet med 5e linan eller att gå åt i suicide. Lätt att ta höjd mm.
    Torchen känns mogen och go att gå tillbaka till nu! Skön urkrokat och även go som freeride drake. Backar snällt i blind trick och förenklar det hela.
    Kan varmt rek den.

• snygging

Medlem
    10 augusti, 2010 vid 13:52
    Svinet;625007 wrote:
    Jag har kört Naish kites länge och har aldrig varit med om detta. Kvalitén har varit kanonbra sedan flera år. Men det kan ju alltid vara ngt produktionsfel på en specifik drake. Culten har jag kört stenhårt under hela 2009, blivit spolad i rejäla vågor och dunkat den i vattenytan när jag kört urkrokat. Har hållit toppenbra och inte haft problem med ngt. Så du kan vara lugn.

En klassisk grej som kan hända alla drakar oavsett märke är att vid insättningen av bladder på fabriken så sätts den in för kort dvs inte hela vägen ut i änden. Om detta ”tillverkningsfel” inträffar bildas bubblor på bladdern längst ut och den kommer explodera efter utmattning och töjning.
    Men jag uppfattade inte om den sprack i tyget eller bara i bladder?

Ang Torchen: Har kört den nu i 3 dagar (har en 11 som störst och det har inte blåst så möe) och kan bara säga att den är störtskön. Körde senast Torchen 2007 innan jag gick över till SLE. Mycket har ju hänt med bom osv. Den nya bommen gör ju att man kan köra mer som SLE och skota ut. Fästa leach i depower snöret och slippa trasslet med 5e linan eller att gå åt i suicide. Lätt att ta höjd mm.
    Torchen känns mogen och go att gå tillbaka till nu! Skön urkrokat och även go som freeride drake. Backar snällt i blind trick och förenklar det hela.
    Kan varmt rek den.

Jag skrattar åt alla som har gått på sle skiten jag skall aldrig ta i en sle mer! 🙂

• regfellow

Medlem
    11 augusti, 2010 vid 08:02

Min Cult 12a 2010 (2 mån gammal använd 5-6 gånger i 5-6 m/s) sprack när den utan speciellt stor kraft drogs längs med marken när killen som skulle hjälpa mig starta inte riktigt höll upp den. Detta var söder om parkeringen vid väg 100 i Höllviken där alla startar och landar. Vet faktiskt inte helt säkert varför men Naish trodde den ”rubbed against something” men jag hittade inga vassa stenar, pinnar eller dyligt. Det blev en 30-35 cm skada i tyget i LE på längden på andra sigman utifrån kanten och bladdern sprack 20 cm då tyget inte hjälpte till och hålla trycket. Killen som laga seglet tyckte det såg ut som att den startat i sömmen och tyckte det var en ovanlig skada då de flesta LE skador så går skadan runt LE.

Tror inte du skall vara orolig rörande att de spricker utan anledning och gör det de, så hjälper återförsäljare och Naish dig (ända som strulat för mig är att det oturligvis inte fanns en LE bladder till Cult 12a hemma på lager i sverige utan får vänta att Naish har skickat en…).

/M

• svinet

Medlem
    11 augusti, 2010 vid 08:20

Ajdå! Jepp precis som du säger är Falle bra att ha att göra med om ngt händer. Är draken obrukbar under tiden eller har du lagat bladdern?

• regfellow

Medlem
    11 augusti, 2010 vid 08:51

Har fått låna en annan kite under tiden av Kitelife.

Enligt en artikel jag hitta på nätet skulle man kunna laga bladdern, men har avvaktat iom att det varit produktgaranti-/försäkringsärende. IF Hemförsäkring tar skador på Kite, men det är knapt lönt då självrisken är 1500 kr.

Fick även precis reda på att det blev en helt ny kite, då det tog för lång tid med bladdern!

/M

• svinet

Medlem
    11 augusti, 2010 vid 09:16

fasen va nice! En ny kite är ju gött. Jepp man kan laga bladder genom att anv lagningskit som medföljer för små/medelstora hål. Är det redigt stort kan man svetsa med aluminiumfolie+ strykjärn. Håller även det bra

• viktor77

Gäst
    11 augusti, 2010 vid 12:22

Fortsätter OT…

Riktigt skönt att höra. Jag har också köpt min via Kitelife, som jag förstår samarbetar med Fahlen. Då är man i trygga händer ifall nått händer :).

I manualen till kiten står det ju faktiskt en liten varningstext att man inte ska pumpa i för mycket luft och där finns även en tabell över hur mycket tryck man ska pumpa upp. För 12 kvm är det 7 psi eller runt 0,5 bar som är rekommenderat. Desto mindre kite desto högre tryck. Jag har beställt en manometer som går till 1 bar, så man enkelt ska kunna avläsa trycket. Såg att en del tillverkare redan har manometrar på sina pumpar.

• svinet

Medlem
    11 augusti, 2010 vid 13:22

japp det är kanon att köra med! Har kört det nu sedan 3 år. Men se till att slangen är tät annars blir dem missvisande!

• sourra

Medlem
    11 augusti, 2010 vid 15:08

2011-pumparna kommer ha manometer på både den stora och den större pumpen så man kan läsa ut hur mycket tryck man har i kiten. Efter ett tag brukar man lära sig hur hård kiten ska kännas när den är lagom pumpad men det skadar verkligen inte med mätare. På Paros där jag är nu pumpar nybörjarna sönder sina kites till höger och vänster så här hade en manometerpump varit hårdvaluta. Jag kan lugna er med att det inte varit några Naishkites som pumpats sönder =)

Tråkigt att läsa om er som haft otur med era kites. Det är dock tur att svenska Naishdistributionen med Falle i spetsen tar kundservicen på allvar. Själv har jag kört Naish sen 2006 har nog hunnit med att ha drygt 15 kites. Endast en av dessa kites har jag haft strul med. Det var en 7 kvm Shockwave från 2006 som jag köpte beggat av en instruktör som haft den i sin skola hela säsongen. När vi åkte till Kap Verde över nyår det året upptäckte jag att en av de dubbla LE-sömmarna var på väg att ge sig så vi lämnade in kiten hos lokala Naishfiluren på Sal som fixade sömmen över natten. Utöver det har det inte varit något som helst strul trots flitigt användande av drakarna.

Måndagsexemplar finns i alla branscher och hos alla märken (även inom kitevärlden). Det är tråkigt att ni har råkat ut för detta men samtidigt gött att ni fått bra hjälp. Naish är ett grymt bra, tro inget annat =)

• sourra

Medlem
    15 augusti, 2010 vid 12:24

Lite mer 2011-kites i rörelse

[ame=”http://vimeo.com/13975227″]2011 NAISH Bolt & NAISH Park preview on Vimeo[/ame]

• skotten

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 02:14

yeah it sounds like bad luck, we used naish for two years in the kiteschool and never had any problems other than the leaky onepump system that has to be expected with the kites getting abused every day there is wind.

I did see some pretty nice initiative from another store with free kitefix for a whole year no questions asked!
    http://www.alloutkiteboarding.com/blog/eh-kites/buy-eh-and-get-covered/

Follow us on FB and Twitter!!
    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

http://www.kiteboarding.se
    [img]http://fb.me/FZrFutIP[/img]

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing LIte Naish 2011

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.