- 
		Lite nyheter från Naish!De nye kitene 
 av Ronny BassoHer er litt inside info slik jeg oppfattet det når jeg var på Maui, sammen med Naish teamet. Boxer er det jeg oppfattet som nybegynner kiten og det er det også, men det er samtidig et nytt konsept. 
 Kiten er bygget for å være lett, med billigere materialer, og ha massive depower egenskaper.
 Don Montague hevder det er den beste kiten han har laget, og bortimot alle ansatte på Naish bruker nå Boxer.
 Den svinger raskere og hopper like høyt som X3 men den har ikke like lang hangtime.
 Mark Shinn sa at med en X3 er du heldig om du treffer perfekt på 6 av 10 hopp, med en Boxer treffer du på 9 av 10 lett.
 Den har litt større angrepsvinkel og blir derved mer stabil mot overflygning i gust.
 Adam Koch velger å kjøre denne kiten og han ripper totalt.V4 er fortsettelsen av AERO serien den har mer kraft og svinger raskere enn AERO serien. 
 Mark Shinn velger denne kiten kanskje mest fordi den har mer kraft og han er relativt tung.
 Så for de rundt 90 kg og tyngre er dette absolutt kiten .
 Den blir også produsert i 25 og 30 m2 størrelse så her skulle lettvindsegenskapene være tydelige.X4 er på prototype stadiet enda men alle teamriderne til Naish var svært fornøyde med de testmodellene som var tilgjengelige på Maui. 
 Det er også noen nye patenter i gjære som muligens vil komme på X4og som vil gjøre dette til en meget spennede kite, med egenskaper som kombinerer flere kontrollsystemer.
 Jeg kan ikke forklare mer enn det foreløpig, men hvis det blir som jeg tror vil dette bli usedvanlig bra.Jeg kommer til å velge X4 uansett, kun fordi jeg blir oppriktig overrasket når de tyner enda litt bedre egenskaper ut av en høy performance kite. 
 Og jeg føler oppriktig og barnlig glede når jeg oppdager det.
 Det er ikke rasjonelt selvsagt, mer som når en bilinteressert oppdager at den nye modellen har 0,094kg høyere turbotrykk. Slik at kamvinkelen kan justeres enda litt. Og man går fra 368 til 374 hestekrefter.Men for en glede.Så bør også legge til at jeg har lært usannsynlig mye om kitedesign i forhold til hva jeg visste fra før. 
 Jeg har pumpet Don Montague for opplysninger og han har forklart, helt himmelrike for meg naturligvis.
 Og ting jeg har lagt merke til ved tidligere modeller som jeg trodde var var små feil på kitene, viser seg å ha en misjon og faktisk spille en stor rolle i kitens egenskaper.
 Det viser bare at vi som ikke er fulltidsinvolvert i kitedesign ikke aner hva vi snakker om.
 Samme hvor mye det skrytes, kommer det an på personlige preferanser noen kiter er super high performance og noen har mer traktor-pull, det spørs rett og slett hva man liker.
 Og etter at Don har forklart, har jeg forstått at det er mye, mye mer komplekst en hva jeg trodde fra før.
 Synd jeg ikke kan si mer enn det, men da hadde jeg nok ikke hatt mer kontakter på den fronten.
 Så klikkklikklås og kast nøkkelen………………
 Gled dere til neste år.Ronny Basso 
Logga in för att svara.

 . Äntligen ett svar på den frågan, vad jag har hört (bl.a. från Megascene) var att X3:an skulle fortsätta fast med lite ändringar, vilket jag tyckte lät väldigt konstigt.
. Äntligen ett svar på den frågan, vad jag har hört (bl.a. från Megascene) var att X3:an skulle fortsätta fast med lite ändringar, vilket jag tyckte lät väldigt konstigt.
 
								
