Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Liten övningskite – lönt ?
-
Liten övningskite – lönt ?
Publicerad av anonym-anvandare på 14 april, 2005 vid 20:12Har funderat ett tag på att köpa en liten kite för att bli säkrare. Är det lönt ?
Här finns ett par olika storlekar.
http://www.windexpress.com/Models/38Vad tycker ni ? 2.5 eller 4 eller ingen alls ?
mvh
Tobias
anonym-anvandare svarade 20 år sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Inte bara lönt väldigt bra både som övningskite och så att kompisarna kan få prova lite, borde alla ha i sin samling.
Dessutom en otroligt rolig leksak.
Länken visar tubkites som övningskite en mindre foil är bättre både prismässigt och utrymmesmässigt.
Att den sen håller när folk som aldrig provat förut kör ner den i backen gång efter gång är ju inte fel det i heller. -
exakt, det är bra när det blåser mycket och till poolarna. jag loovar att det är bra å ha. själv har jag en firebee 2.0 och den drar rätt bra i hårda vinar. har hoppat ca 2 meter med den…
här finns mycket smått å gott till löjligt bra priser.
och
-
Innan jag och Ludde började kita lånade vi en övningskite av en polare som köpt den på skånehobby. Tror den kostade 1000 där och då var det en sån med 100 linor, alltså ingen uppblåsbar.
Tror faktiskt det gav oss en bra start, då vi kom till kursen och redan hade bra känsla för att hantera draken och kunde komma igång snabbare på vattnet. -
Tack för infon. Jag har kollat runt lite på länkarna och blev lite skraj när jag såg ”100:a-linors”kites. Jag har haft en del lintrassel med min 14kvm. Hur funkar dessa små ? Massa strul eller 100% lugnt ? Vilken storlek ska man gå på ? Kan man teorestiskt åka med en 4kvm i hård vind ?
mvh
Tobias
-
Svar till:
Tack för infon. Jag har kollat runt lite på länkarna och blev lite skraj när jag såg ”100:a-linors”kites. Jag har haft en del lintrassel med min 14kvm. Hur funkar dessa små ? Massa strul eller 100% lugnt ? Vilken storlek ska man gå på ? Kan man teorestiskt åka med en 4kvm i hård vind ?
mvh
Tobias
[/ QUOTE ]
Teoretiskt kan du självklart åka i hård vind med en 4 kvm stor kitre.
Jag tror att det behövs närmare 18-25sm men då lär det vara kul.
Men vinden brukar vara mycket ostabil när det blåser runt 20-25 och risken att luftas eller andra olyckor blir nog mycket större då kiten är snabb som ögat och vinden ojämn.
Roligast har man nog på land när det blåser lite och kanske med longboarden på asfalt -
Jag köpte två efter att ha gått kurs, tänkte köra på snö i Falun men det blev aldrig av på grund av dålig vind. Nu när jag bor i Varberg på nytt så har jag kvar dem för att kunna hjälpa intresserade att testa, det är suveränt att lära sig styra en mindre kite på stranden. En stor kan du ju i stort sett bara ha rakt upp och skade risken för en nybörjare inklusive omgivningen på stranden känns lite väl stor.
Jag är supernöjd med Cabrinhas 2.6 Traineekite ! Se bild -
Satan så fula de var…
Då har ju Best, SS mfl schystare övningsdrakar…
Denna tex http://www.windexpress.com/Models/7 -
Svar till:
Satan så fula de var…
Då har ju Best, SS mfl schystare övningsdrakar…
[/ QUOTE ]
Tack för förolämpningen -
inte någon som har en 3 eller 4 (eller runt där) kite till bra pris? skulle det finnas altenativ så allra allra helst en inflateble å man även kan träna återstart i vatten.
-
hej, här har du en PERFEKT och PRISVÄRD liten foilkite som drar mer än vad man tror pga högt ar tal.
verkligen en kite som är värd pengarna, flyger typ som alla bra foils…ingen större skillnad..
NAMN: FIREBEE 2.0 made by rhombus -
Är det nån som har testat revolution kites? Är dessa roliga / utvecklande att köra med?
/Jakob
Logga in för att svara.