Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Litet test av Oneil Psycho2 våtdräkt och Oneil Superfreak

• Litet test av Oneil Psycho2 våtdräkt och Oneil Superfreak

Publicerad av spray på 20 maj, 2007 vid 23:06

Tjohopp

Testade min våtdräkt idag för första gången, blev ett dopp i en insjö här i närheten. Frös inte om kroppen, men det blev obehagligt för huvudet när man dök ner i det blå. 4/3 psycho2. Ser synnerligen välgjord ut och hoppas på att kvaliten är minst lika bra som det ser ut.

Blev lite orolig när jag först tog på mig dräkten och känslan av ”speed jeans” (aka g-dräkt) infann sig..Fanken den är för liten tänkte jag. Dock kändes det bättre efter ett tag när jag verkligen fått på mig den ordentligt och den ”dubbla” kragen dragits över huvudet.

Klev ner i vattnet med både dräkt och skor (super freak från oneil). Det började ganska omgående och långsamt sippra in vatten vid tårna när jag klev i, våtdräkten höll verkligen tätt även fast vattenivån var över knähöjd. När jag la mig i och tog några simtag började det sippra in vatten i dräkten via det ”hål” som Oneil har placerat på ryggslutet. Hålet är stort ungefär som en halv femtioöring. Förmodligen är det till för att fylla dräkten med vatten eftersom den är ganska tät.

Jag upplevde dräkten som idealisk för någonstans mellan medel till låg temperatur dvs ganska varm! Super freaksen, skorna, upplevde jag som sköna och mycket varma, fötterna var min klart varmaste kroppsdel.

Ett litet frågetecken kan resas för vatten i benen på dräkten. Jag hade skorna utanpå dräkten, kanske ska man ha dräkten över skorna istället? Det ansamlades lite vatten i benen men i och för sig inget allvarligt.

En rolig grej på dräkten var att det finns en mängd detaljer på den, tex är det en slags teckning på dräkten när man öppnar dragkedjan i ryggen. En annan detalj är en slags minificka på benet för tex bilnyckeln då man säkert kan förankra nyckeln med en liten tamp samt lätt återförsluta fickan med det elastiska ”locket”.”
    På dräktköpet ingick en puck med ”Sex wax”, kanske går att använda till annat än surfbrädor 😉

Tilläggas bör att jag ej surfat med grejorna ännu utan har bara bedömt utefter en simtur.

Psyco2
    + välgjord, kvaliten säkert bra
    + varm och skön
    – kan vara krånglig att få på sig för egen maskin
    – lite tråkigt färgschema, grå/svart med blå emblem

Superfreak 5/4
    + Varma och bra spännen
    + Känns ej att man har dom på efter en stund
    – dålig limming mellan stortån och de övriga tårna

oscar svarade 18 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • oscar

Medlem
    21 maj, 2007 vid 06:12

Hålet i ryggen är till för att vatten som kommer in genom dragkedjan ska kunna rinna ut.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Litet test av Oneil Psycho2 våtdräkt och Oneil Superfreak

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.