Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ljusning på Vandet sjö!
-
Ljusning på Vandet sjö!
Publicerad av adde på 3 juni, 2005 vid 07:59Vandet sjö har ju varit otillgänglig sen i höstas, men nu finns det en ljusning. Kommunen vill (om min danska inte sviker mig) tvångsinlösa delar av marken!
/adde
s svarade 20 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Klockrent.
Måste bara stämma upp i en hyllningshymn, eller nått, för surfarna som drivit saken. De har gått den rätta vägen och fått med sig kommun och amt. Bonden kommer ju inte ha så mycket att säga till om när kommunen fått in de 4000 kvm och latrinen i detaljplanen. MEN… det kommer nog inte bli någon surfing detta året om man inte lubbar in över kommunens mark som ligger väster om hans mark… vart nu det är. Det är väl bara sjö där, om det inte är väster om sjön de menar. -
Tänk, ibland vinner det goda mote det onda. Fast det mest onda i detta fall är väl alla som vildcampat och skräpat ner i drivor runt sjön. Ägaren tröttnade på detta efter många år utan bättring. Plus nån kitesurfare som brakade runt bland kor och staket.
Men har vi tur så öppnar tjejsjön igen.

/Magnus -
Svar till:
Klockrent.
Måste bara stämma upp i en hyllningshymn, eller nått, för surfarna som drivit saken. De har gått den rätta vägen och fått med sig kommun och amt. Bonden kommer ju inte ha så mycket att säga till om när kommunen fått in de 4000 kvm och latrinen i detaljplanen. MEN… det kommer nog inte bli någon surfing detta året om man inte lubbar in över kommunens mark som ligger väster om hans mark… vart nu det är. Det är väl bara sjö där, om det inte är väster om sjön de menar.[/ QUOTE ]
GÖTT!
Det ser vi verkligen fram emot! Att kombinera en Klitmöller resa med svinbra freestyle på sjön och ännu bättre vågsegling i hvet är riktigt klockrent! Och allt ligger inom någon mils radie!Jag tror i och för sig att sjön är ett fågel-/naturskyddsområde också, så det är inte bara att kliva i var som helst. Förr var det ju en del i östra delen som var markerad med bojar – därinom fick man segla. Sedan var man ibland ute och tänjde gränserna lite, men marginellt…
Jag tror det är svårt att komma i utan att bryta mot skyddet. Man jag har ingen aning om det gäller hela året. Vet någon?Vad jag förstod då jag pratade med danskarna i Klitti (som i och för sig kanske inte är förstahandskälla) så var bonden arg på urinerande/nedskräpande men då främst på kommunen för att de inte tog tag i saken och löste det på ett vettigt sätt. Nämnda naturskydd hindrade tydligen dem från att kunna bygga toa etc. vid parkeringen.
Sedan var det kiteare som startade/landade ute i åkern avsiktligt/oavsiktligt – och är det något som gör en bonde fly förbannad så är det om någon förstör hans grödor!/Staffan
Logga in för att svara.