Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Longboard eller "wideboard"

• Longboard eller "wideboard"

Publicerad av bohm på 23 juni, 2010 vid 12:20

Jag har en Kona surf som är 320 lång och runt 65bred. Denna brädan använder jag både när det blåser lite, bara för att komma ut på vattnet och guppa lite, och när det blåser kuling och det rullar vågor.

Jag har blivit sugen på att byta ut denna till en kort och bred, typ sealion eller Nah skwell.
    Men jag har inte testat och undrar om dessa brädorna är lika ”allround” och funkar både i lite vind och i stark vind.

Nån som har kört både longboard och ”shortboard SUP”/wideboard (eller vad vi ska kalla det) och som kan ge lite feedback på för och nackdelar.

bicless svarade 15 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • bicless

Medlem
    24 juni, 2010 vid 22:25

Hej

Jag kör mycket på nah skwell och den typen av bräda du beskriver. Den har inte longbordegenskaper, dvs är ej snabb oplanandes. Syftet med brädorna är att ha en badleksak som är superkul som både SUP, vindsurfing i planing och vågridning. Sen är den även utmärkt låna ut till rena nybörjare som vänner eller familj, där är den stabilare än en kona (alltså de som är kring 9″ eller längre).

Nah skwell och Sealion brädorna väger bara ca 8 kilo och går in i en vanlig personbil så hanteringen blir klart lättare.

Vill du kryssa mycket och segla mycket oplanandes är longboard bättre men denna är klart roligare och häftigare för annan typ av surf med eller utan segel.

Fishtailen som mindre modeller har typ Sealion gör att man kan surfa den även som glad amatör med rätt radikala svängar i vågor. Bra intro till vågsurf. I frankrike har hela konceptet blommat ut nått extremt och där har man träffar med paddeltävlingar, vindsurftävlingar mm där alla kör exempelvis sealion.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications