Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Longboardsegling

• dude

Medlem
    9 april, 2006 vid 03:07

Säg, var får man tag på en sån här 🙂

• surfen

Medlem
    9 april, 2006 vid 06:16
    dude wrote:
    Säg, var får man tag på en sån här 🙂
    Kolla här. http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8
    Exocet Kona
  • lars_k

Medlem
    9 april, 2006 vid 08:09

Jäklar va soft det ser ut. Synd att det så sällan finns vågor utan vind i sverige bara…

• dude

Medlem
    9 april, 2006 vid 21:09
    Lars_K wrote:
    Jäklar va soft det ser ut. Synd att det så sällan finns vågor utan vind i sverige bara…

torö… varje gång det vrider över så tar vinden oftast slut före vågorna. Vågorna är oftast lite rullande, så en longboard med ett 4.7 på skulle nog funka fint! Men jag skulle vilja ha en riktig long board som surfarna har, fast med en maskskena på bara. Jag tycker den här longboarden som exocet har är på tok för stor, på 220 liter. Och för tung på 13.8 kg. En riktig surflongboard, vad kan en sån väga, sju kilo kanske? Lägg på en lite större fenbox och mastskena på vikten och så hamnar man under tio kilo i alla fall. Jag tycker nog inte man behöver något centerbod inte, inte för att surfa vågor med! Och jag vill inte ha den för att leka runt med på plattvatten i lättvind.

Finns det någon sån bräda som jag beskriver här?

• adde

Medlem
    10 april, 2006 vid 06:22

Lars_K: Synd att det inte vind mer vågor i sverige! vind eller inte 😀

Dude: Det skulle aldrig hålla. En surfbräda blir dingad av dina knän när du ligger på den och av dina hälar när du poppar upp på den. Även om du inte hoppar med brädan så kommer du kliva runt mkt mer än på en surfbräda, den kommer se ut som en golfboll rätt snart. Vikten på en bräda bestäms mest av arean (själva skummet/volymen ger relativt lite vikt), så 13.8 kg är nog inte så farligt som det kan låta. I Bens fall tillkommer att han väger en bit över 100kg.

/adde

• lars_k

Medlem
    10 april, 2006 vid 07:25
    adde wrote:
    Lars_K: Synd att det inte vind mer vågor i sverige! vind eller inte 😀
    Hvafalls? Synd att vågor inte vågar mer i sverige utan vind…? 😉

Dude. Vid närmare eftertanke skulle man nog kunna glida omkring med en sån i Åsa också ett tag efter att vinden dött. Frågan är vad vågsurfarna säger om man kör slalom mellan dem med ett sånt chabrak…

• surfineurope

Medlem
    10 april, 2006 vid 08:07

Fanatic hade ju en skön windsurf-longboard för några år sedan. Den var 290 cm lång och hade 95 liters volym om jag minns rätt. Köpte en sådan men den blev inte använd så mycket. Använde den nästan mer utan segel än med. Gick att surfa otroligt små vågor med den och det finns väl egentligen ingen anledning att ha ett segel på brädan om det inte blåser?

• _alexander

Medlem
    10 april, 2006 vid 09:56
    Lars_K wrote:
    ojojoj va fel, vilshärad säger jag bara behöver blåsa pytte pytte lite eller ha lagt sig från några ynka m/s så rullar det in vågor av fin storlek
  • Oregistrerad

Gäst
    10 april, 2006 vid 10:07
    dude wrote:
    Lars_K wrote:

torö… varje gång det vrider över så tar vinden oftast slut före vågorna. Vågorna är oftast lite rullande, så en longboard med ett 4.7 på skulle nog funka fint! Men jag skulle vilja ha en riktig long board som surfarna har, fast med en maskskena på bara. Jag tycker den här longboarden som exocet har är på tok för stor, på 220 liter. Och för tung på 13.8 kg. En riktig surflongboard, vad kan en sån väga, sju kilo kanske? Lägg på en lite större fenbox och mastskena på vikten och så hamnar man under tio kilo i alla fall. Jag tycker nog inte man behöver något centerbod inte, inte för att surfa vågor med! Och jag vill inte ha den för att leka runt med på plattvatten i lättvind.

Finns det någon sån bräda som jag beskriver här?

Mistral hade en ”mini mal” för ett antal år sedan (98-99 kanske??) Fast den var på under 100 liter vill jag minnas.. men riktigt läcker form var det iaf, och inget centerbord

• ola-h

Medlem
    10 april, 2006 vid 10:12

Såg både Jeff Hendersson och några andra (Jeanpablo??) segla longboard några lättvindsdagar på Kanaha i knapp gubbe. Epp par gånger var det faktiskt bara jag och Jeanpablo ut. Jag hade en EVO 83, dvs långt ifrån en longboard, men trots att det gissningsvis inte blårte mer än 3-4m/s gick det att pumpa sig med vågorna om man låg precis rätt. Jeanpablo hade det dock betydligt enklare att ta sig runt och kunde plocka vågor enklare också eftersom han inte behövde ligga så nära brytet för att accelerera.

Jag skulle säga att valet att segla longboard handlar betydligt mer om känsla och inställning än ”prestanda”. Det är liksom ett sätt att få lite mer surfkänsla – longboardkänsla för att vara mer exakt – in i vindsurfingen. Är det bara frågan om att kunna komma ut och ytnyttja en OK våg även när det är grymmelite vind så är går det i princip lika bra att placka fram en tillräckligt stor och tillräcklig surfig normal vågvindsurfingbräda.

De enda förhållanden där longboarden funkar och en stor vågis inte gör det är väl om det är en mycket segl våg som inte bryter. Är det då också i princip 0 vind så går det inte att pumpa sig upp på den med en vanlig vindsurfingbräda. En longboard går mycket fortare med minimalt segeldrag och plockar dessa vågor enklare.

Igen dock, kompletterar med istället med en stor eller jättestor vågbräda får finns det ju andra förhållanden än vågsegling där brädan funkar bra.

Som sagt – en smaksak. Hur som helst är det kul att vågsegling pushas allt längre in i lättvinds och småvågsregistret. Starboards Aero är ju ett annat lättvindskoncept och det finns ”galningar” som specialbeställt vågsegel i storlek 9.0 och jättestora vågfenor upp till 32cm för at kunna leka mer i vågorna.

• Oregistrerad

Gäst
    10 april, 2006 vid 15:29

Exocet Kona är ju inte bara för longboardsegling i vågor. Verkar ju fungera bra som lättvindsbräda på plattvatten också, och planar som en stor freeridebräda med ett stort segel 6-9 kvadrat, så nog har den ett brett register.

Från Exocet konfen:

”The first Kona Style arrived in the USA and we have been busy putting it to the test. I was more excited about this board arriving than any board in a long time. Sometimes when you look forward to something so much you end up disappointed when you actually get it. After spending some time with this board I can say that it has more than met all my expectations.
    When the board arrived John and I took it to the beach and saw that the wind was straight on shore at about two knots with 2 to 3 foot surf. The first test was to try some stand up paddle surfing. This is a sport that neither of us have done and learning in 2 to 3 foot surf is not ideal.
    The wind came up to about 3 knots so we rigged a 6.8 Cuben fiber Phantom. Once we got a boom in our hands we could quickly feel the potential of the board. We were able to catch a few waves even in the less than ideal conditions.
    The next day Eddy and Josh from Windsurfing magazine came over and we had a little better conditions. We went to the inside of Ponce Inlet and rigged the 6.8 again. With the daggerboard down in 6 to 8 knots the board railed and glided right along. The full EVA deck with no obstructions was really comfortable on bare feet. It brought me back to a simpler time in windsurfing when cruising was just tons of fun. It was not long before we were breaking out those old rail ride tricks. The only difference now is we have an EVA rail so no more shin scrapes. We rigged up a 9.5 to see if it would plane and it did for short periods of time. I think 10 knots will be needed to fully plane all the time.
    We then took the board across to the beach where we had side-on conditions in about 8 knots of wind. We put the 6.8 back on and put a 32 cm freeride fin on as well. We looked down wind and there was a guy trying to make a 20 meter kite work with no success. Before long Eddy was catching waves and riding both upwind and down in conditions that most of us would never windsurf in. Once you catch a wave it feels like a giant longboard but totally surfable . When we started packing up we remarked how lucky we were to score such a good day. Eight knots of on shore wind was never a good day till the Kona arrived. I am convinced that I rode the future of light wind windsurfing and its is called the Kona.”

• jesper_b

Medlem
    12 april, 2006 vid 12:05

”Nutida” longboardsegling i vågor (dvs långboardvågsegling eller våglångboardsegling?) har en historia som så mycket annat utvecklat sig på främst Maui. Ungefär samtidigt som eller något före stand-up (paddle) surfing tog ordentlig fart med Laird (who else) i spetsen, men även med tunga locals som Kalama, Sean Ordonez mfl, började Jeff H (hotsailsmaui) segla omkring på samma typ av bräda. Jeff började med detta en osedvanligt vindfattig vinter (kan ha varit 96 eller 98) och upptäckte förtjusningen med att ta sig fram med riggen i stället för med armar eller paddel. Sedan dess har det sakta vuxigt och numera är det väl en sisådär 15 pers som regebundet är ute och rippar north-shore Maui i ordentliga swell vindfattiga, glasiga vinterdagar. Jag var ute med Jeff för några år sedan och provade på. Var ren longboardsurfkänsla och väldigt lite vindsurfingkänsla att droppa in på logohöga vågor i 2 s/m. Det var inte tal om eller ett mål att kunna plana utan vågor utan ren surfing med ena handen lätt nochalant hållandes i masten eller bommen och resten av kroppen precis som på långboard. Noserides mm funkade helt ok trots första gången. Jeff rippar rätt mycket hårdare och har otroligt kul när ingen annan vågseglare (inte ens med 100 liters knubbisar) skulle ha något vettigt att göra på vattnet. Longboarden tar sig fram på ett helt annat sätt och är oerhört mycket effektivare – inte minst på att ta sig ut genom/över brytande vågor. Bärdorna som används är samma som till stand-up surfing och bygger i princip på de klassiska 12’6 långa tandemsurfbrädorna. Jeff Timpone, Jimmy Lewis och Sean Ordonez gör alla dessa speciellt för stand up och vågsegling. Jimmy stod nog rätt mycket för utvecklingen tidigare, men frågan är om inte Sean Ordonez är hetast just nu i och med lanseringen av hans egna serietillverkade brädor (SOS).

Kona verkar också kul. Centerbordet borde vara smart här hemma vid on-shorevindar och problem att ta sig ut genom breaket (tänk på att det sålunda kanske inte blåser mer än någon enstaka lite pust). Tror inte heller den ökade vikten som centerbordet innebär borde vara någon nackdel då även de hawaiianska tandembrädorna väger bly. Vikt är inte så himlans viktig vid longboardsurfing. Däremot kan man ju vara lite skeptisk till shapen – den där häcken som gör att konan ska plana som en vanlig vindsurfingbräda när det brallar på och fenplaceringen, stropparna mm. Allt detta borde innebära sämre longboardvågsegling, om än att den kan dubblera som både vågbräda, freeride och plattvattenscruiser.

Har funderat på att ta hem en hawaiishapad så många gånger, eller att till och med bygga en själv, men det är kanske en Kona som gäller…

Bifogar ett par bilder på Jeff som leker på sitt hemmaspot samt på Sean som gör detsamma.

/Jesper B

• jesper_b

Medlem
    12 april, 2006 vid 12:16

Glömde visst bilderna på Sean Ordonez:

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications