Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lotteri!
-
Lotteri!
Publicerad av rrd_z på 10 januari, 2012 vid 18:05tydligen va de någon som tyckte de va olagligt att lägga denna tråden och jag kunde inte ta bort den så de få vara som de är
skanepaul svarade 13 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Regfellow;679276 wrote:Duktigt olaglig aktivitet…
inte en aning om de.. såg nämligen att de va en annan som gjort något liknande för ett par månader sedan …. men må den vara olaglig i dont give a damn… men jag ska ta bort tråden .
-
fixa till villkoren så köper jag en lott.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1994:1000
Lotterilagens 19 §
En sådan sammanslutning som avses i 15 § första stycket får anordna egentliga lotterier utan tillstånd, om
1. lotteriet anordnas i samband med
a) en tillställning eller en sammankomst som sammanslutningen anordnar eller deltar i eller
b) ett bingospel som sammanslutningen anordnar,
2. lotteriet bedrivs bara inom det för tillställningen, sammankomsten eller bingospelet avsedda området,
3. värdet av varje insats uppgår till högst 1/6 000 prisbasbelopp,
4. värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/6 prisbasbelopp,
5. det sammanlagda värdet av vinsterna motsvarar minst 35 procent
och högst 50 procent av insatsernas värde, om antalet insatser och vinster samt värdet av dessa är bestämda enligt en uppgjord plan,
6. vinstandelen anges på lottsedlarna eller lottlistorna eller i den lokal där lotteriet bedrivs,
7. lottköparen vid lottköpet får veta var och när vinsterna skall dras och på vilket sätt resultatet av dragningen görs tillgängligt för allmänheten, om vinstdragningen inte redan har ägt rum, och
8. vinsterna dras offentligt före tillställningens, sammankomstens eller bingospelets slut för dagen, om vinstdragningen inte redan har ägt rum före lottförsäljningen.Försäljning av lotter genom påteckning på lottlistor får, trots vad som sägs i första stycket 2, påbörjas fyra veckor innan tillställningen eller sammankomsten äger rum. Lag (2010:1258).
-
Låt mig gissa, du ville sälja en pryl genom att sälja lotter till värdet av prylen och sen dra en vinnare?
I sånt fall, jag vet minst tre andra forum där lottosälj pågår minst en gång i veckan.
Vem fan bryr sig om Lotterinspektionen? Då skulle varenda tidning, butik eller postorderfirma som gör utlottningar kunna lägga ner varenda tanke på saken.
Sluta fjanta och gört. -
Om man väljer att genomföra lottosälj ska man iaf. ha klart för sig vad de eventuella följderna kan bli. Praxis pallar jag inte plocka fram nu på morgonen så jag har ingen aning om var man brukar lägga sig på straffskalan än, men jag kan återkomma.
Med detta menar jag inte att det inte är möjligt att sälja på sådant sätt och att lagföringen förmodligen är ganska kass för denna typ av brott men det är ju värt att poängtera att det är ett faktiskt risktagande som kan leda till jobbiga konsekvenser.Straffbestämmelser
54 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
1. olovligen anordnar lotteri, eller
2. olovligen innehar en penningautomat, värdeautomat eller varuspelsautomat.Till böter eller fängelse i högst sex månader döms också den som olovligen i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte uppsåtligen främjar deltagande i ett utom landet anordnat lotteri, om främjandet särskilt avser deltagande från Sverige.
I ringa fall döms inte till ansvar.
Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år. Lag (2009:1090).
-
Visst, det är inte direkt nya bilar som lottas ut här. Men ändå…
Det är inte direkt Juggemaffian som arrangerar lotteriet heller (eller, det vet ju inte jag när jag tänker efter), så du kan nog köpa en lott utan att oroa dig.johann.s;679320 wrote:Om man väljer att genomföra lottosälj ska man iaf. ha klart för sig vad de eventuella följderna kan bli. Praxis pallar jag inte plocka fram nu på morgonen så jag har ingen aning om var man brukar lägga sig på straffskalan än, men jag kan återkomma.
Med detta menar jag inte att det inte är möjligt att sälja på sådant sätt och att lagföringen förmodligen är ganska kass för denna typ av brott men det är ju värt att poängtera att det är ett faktiskt risktagande som kan leda till jobbiga konsekvenser.Straffbestämmelser
54 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
1. olovligen anordnar lotteri, eller
2. olovligen innehar en penningautomat, värdeautomat eller varuspelsautomat.Till böter eller fängelse i högst sex månader döms också den som olovligen i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte uppsåtligen främjar deltagande i ett utom landet anordnat lotteri, om främjandet särskilt avser deltagande från Sverige.
I ringa fall döms inte till ansvar.
Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år. Lag (2009:1090).
-
Jag skiter i vilket, men det kan vara bra och veta vad man ger sig in på.
Steffo blir ju indirekt ansvarig oxå…
-
Själv så oroar jag mig inte det minsta för att köpa en lott, det man bör veta är dock att avtalet om utfåendet av priset (kiten) troligtvis är att klassa som pactum turpe och att lottinnehavaren därför inte rättsligt kan göra gällande sitt krav på utfåendet av kiten om lotterianordnaren vägrar att prestera, vilket är något som också bör uppmärksammas så att man är medveten om att man får anlita HA eller Wolfpack för
utfå sin vinst.Det är den som anordnar som får ta smällen, sen att det blir en fråga om medverkan för Steffos del genom tillhandahållandet av en platform som möjliggör lotteriet. Det är där skon klämmer för mig som tycker om Steffo.
pz
-
Vem bryr sig hur killen säljer sin bräda!? 🙂
för helvete….
Logga in för att svara.