Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Luftskruven, hur skall den hanteras

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2002 vid 14:26

Framförallt bör den användas med måtta på offentliga platser….

• ola_p

Medlem
    13 november, 2002 vid 20:37

Kan vara bra att lufta den över vintern etc. Vid temp. förändringar… Dvs. tryckförändringar…

• rip

Medlem
    14 november, 2002 vid 07:40

Vissa skruvar alltid upp och ner den. Jag är lite försiktig med det eftersom det är lätt att glööma sruva till den. Jag brukar släppa och dra åt den ca 1 gång i månade under säsong. Vid vinterfövaring kan det vara bra att lossa den helt, särskilt om det är kallförråd. Det farliga är om man har den åtdragen i kallt tillstånd och sedan ligger den till våren och det blir varmt. Då utvidgas luften i brädan och i värsta fall kan ytskiktet lossa från kärnan och det bildas en bubbla. Det har hänt mig en gång på ett hemmabygge som saknade skruv.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2002 vid 08:02

Om brädan endast används i Sverige, och alltså inte transporteras med flyg och inte heller ligger i solen i + 40 grader, kan man lika bra plasta igen lufthålet, så slipper man riskera att vatten kommer in i brädan. De små temperaturförändringar som brädan utsätts för påverkar inte trycket i brädan nämnvärt.

Om brädan däremot ligger i solen i + 40 grader, kommer trycket att stiga så mycket att skador kan uppstå.

• ove226

Medlem
    14 november, 2002 vid 08:42

som sagt vid temperatur skifftningar ska den vara öppen…..om man har den i bussen så är det bra om den är öppen eftersom där kan tempen skiffta ganska kraftigt.!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2002 vid 13:49

Vad är luftskruven för något?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2002 vid 13:52

skruven som sitter i brädan som tillåter utbete av luft och därmed tryckutjämning. Sitter ofta vid mastskenan.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2002 vid 14:28

Jag brukar plasta igen lufthålet och har aldrig haft problem med någon bräda som spricker pga för högt tryck. Som sagt inget problem när man bor i vårt kalla land.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications