Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mast diameter
-
mast diameter
Publicerad av Oregistrerad på 10 maj, 2007 vid 12:02är det nån som vet om det skilljer på diametern på gaastras std master mot andra std master främst simmer sc 10
marden svarade 18 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Förmodar att du menar innerdiametern i botten för förlängaren?
I så fall är svaret nej.
Menar du generellt över masten så är svaret ja. Olika standardmaster har olika diameter.
-
Oregistrerad
Gäst10 maj, 2007 vid 13:58mena utsidan
simmer sc 10 är väl ”normal”
np x9är väl smalare? o north har sin dropsshape som är smal
vart ligger gaastras race mast -
Hade just tänkt ställa en relaterad fråga på Gaastras forum men drar den här istället.
Hade otur att bryta ferrulen på min 2006 Gaastra 490 75% mast. Fick en ny på garantin då brottet betraktades om ett fabrikationsfel. Efter att ha mätt med skjutmått visade sig att esättningsmasten (2007 Gaastra 490 75% masten) har större ytterdiameter hela vägen, inte radikalt mer men ändå så man lätt kan mäta skillnaden.
Frågan är nu hur detta påverkar mina Gaastra 2006 GTX som är gjorda efter 2006 masten. Tillverkarna och andra kännare kan ju inte nog poängtera hur viktigt det är med rätt mast till seglet. Man skulle i mitt fall kunna tänka sig att camber rotationen försämras med en något större diameter. Återstår att ge sig ut och prova.
Har på omvägar hört att Gaastra flyttade sin produktion 2007 från Triana till annan italiensk tillverkare, därav skillnaden i ytterdiameter.
-
då kanske du klint kan svara på första frågan om du anser att gaastras mast verkar smalare än normalt(sc 10)
så kan jag tro på din fråga,att om det behövs skjutmått för att mäta skilnaden så tror jag inte att camberrotationen påverkas nämnvärt
däremot som du skriver att om det ska va rätt mast till rätt segel o dom bytt tillverkare så vet de f.nnån som har en gaastra 460 helst 100% tillsalu annars
Logga in för att svara.