Luff anger längden på mastfickan, dvs längden på mast + förlängare.
Mast anger vilken mast som tillverkaren anser vara bäst till seglet. Ofta anges detta som Längd/IMCS/MCS. Där IMCS och MCS är mått på mastens styvhet. Om jag minns rätt är MCS ett mått på hur mycket masten böjs ned på mitten då den belastas med 20 kg, IMCS är samma mått men relativt en 460 mast.
IMCS är det vanligaste måttet idag och en 370 har normalt IMCS 17, men 16-18 är inte ovanligt.
Att rigga ditt segel på en 430 fungerar men kommer inte ge dig ens 50% av kapaciteten på ditt segel. Tyvärr. En modern 4.0 på 430 mast gör nog inte att du klarar mer vind än med en 4.5-4.7 på samma mast.
Du kommer nämligen att använda de undre 388 cm av din 430 mast och de är betydligt styvare än en 370 mast + 18 cm förlängning.
Det är såklart en avvägning, skall man ha en 370 mast som man bara använder i 4.0, dvs sällan? Å andra sidan kan man med rätt mast till 4.0 åtnjuta behaglig segling då andra brottas med sina för styva master. Jag upplever dessutom att jag byter ned till 4.2 tidigare med 370 mast eftersom jag vet att det känns som vilket segel som helst, bara mindre i händerna. Och detta skriver jag inte bara för att jag råkar ha en NY RDM 370 till salu pga felköp (jag har alltså två..) ( adiels@math.chalmers.se )
/adde