Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast, Luff och andra benämningar

• Mast, Luff och andra benämningar

Publicerad av anonym-anvandare på 18 april, 2004 vid 22:27

Hej.

Jag har lite frågor som kanske verkar onödiga, men jag vill veta vad som är vad, och hur det fungerar.

Jag köpt ett 4,0 segel där det står:
    Rek, mast 370/27/12
    Luff, 388
    Vad är det för skillnad på de två?
    Jag har en 430 mast och den går ju att rigga seglet med, fick förlänga där uppe så passade den, Är det olämplit att segla med den masten? Vad har det för betydelse?

Hjälp mig att benaut mina funderingar
    / Tobias

lars_k svarade 21 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • herodude

Medlem
    18 april, 2004 vid 22:42

rek mast är den mast som tillverkaren rekomenderar att man använder till just det seglet, funkar för övrigt fiin fint med andra storlekar med och när det står 370/27/12 betyder det att det är en 370 mast som de rekommenderar med imcs 27 tror jag är inte säker på det och att man förlänger den 12 lr nåt men iaf luff är den faktiska mast längden som krävs så om du använder en 370 mast ska du förlänga den ca 18 cm…

• adde

Medlem
    19 april, 2004 vid 06:29

Luff anger längden på mastfickan, dvs längden på mast + förlängare.

Mast anger vilken mast som tillverkaren anser vara bäst till seglet. Ofta anges detta som Längd/IMCS/MCS. Där IMCS och MCS är mått på mastens styvhet. Om jag minns rätt är MCS ett mått på hur mycket masten böjs ned på mitten då den belastas med 20 kg, IMCS är samma mått men relativt en 460 mast.

IMCS är det vanligaste måttet idag och en 370 har normalt IMCS 17, men 16-18 är inte ovanligt.

Att rigga ditt segel på en 430 fungerar men kommer inte ge dig ens 50% av kapaciteten på ditt segel. Tyvärr. En modern 4.0 på 430 mast gör nog inte att du klarar mer vind än med en 4.5-4.7 på samma mast.

Du kommer nämligen att använda de undre 388 cm av din 430 mast och de är betydligt styvare än en 370 mast + 18 cm förlängning.

Det är såklart en avvägning, skall man ha en 370 mast som man bara använder i 4.0, dvs sällan? Å andra sidan kan man med rätt mast till 4.0 åtnjuta behaglig segling då andra brottas med sina för styva master. Jag upplever dessutom att jag byter ned till 4.2 tidigare med 370 mast eftersom jag vet att det känns som vilket segel som helst, bara mindre i händerna. Och detta skriver jag inte bara för att jag råkar ha en NY RDM 370 till salu pga felköp (jag har alltså två..) ( adiels@math.chalmers.se )

/adde

• lars_k

Medlem
    19 april, 2004 vid 06:40

Tjena.
    Seglet ska riggas på en 370-mast med MCS 27 eller IMCS 12.
    IMCS 12 verkar lågt iofs. En 370:a brukar numera ligga på
    IMCS 16-17. Att rigga ditt segel på en 430-mast med en massa förlängning i variotoppen funkar förvisso men seglet kommer att kännas skit. Masten är alldeles för styv vilket gör att riggen inte flexar som den ska. Draget blir väldigt mkt på/av. En investering i en 370 -mast vore inte fel men mot det står väl att det mkt sällan blåser 4.0….men att ha full kontroll när det blåser pung är inte dumt.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications