Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast + mastförlängare, en akut fråga

• Mast + mastförlängare, en akut fråga

Publicerad av anonym-anvandare på 26 maj, 2003 vid 08:31

(Har skrivit en fråga om detta tidigare, men nu har jag testat och det funkade inte)
    Jag har ett segel som skall ha luff 475. Jag har en 430 mast(hade) och köpte därför en 45cm förlängare för att få ihop till den luffen.
    Igår när jag för första gången testade denna kombination så sprack masten nere vid basen. En spricka från ”nederkanten” på masten och ca 2-3 dm rakt uppåt.
    Eftersom mastförlängaren är inställd på ”max-längd”(45cm förlängning) så är det ju inte mycket av förlängaren som sticker in i masten. Klarar verkligen masten detta? Det måste ju bli grymma påfrestningar på masten när den böjs vid riggningen, eftersom jag omöjligt kan tänka mig att de(ca) 10cm av förlängaren som går in i masten kan böjas lika mycket? Eller har jag fel.

Kan det istället bero på att masten var en gammal mast(epoxy) som kanske hade nån skada där nere?
    Ska det funka att köra med så lång förlängning(eftersom det ju blir så lite över att sticka in i masten)?
    Det borde ju gå, eftersom förlängaren är gjord så …

Tacksam för snabbt svar eftersom jag tänkte testa samma sak idag igen, med en annan mast.

Mvh / Mats

ola-h svarade 22 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola-h

Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:49

Tråkigt med din mast.

Det skall funka med sådan förlängning och antagligen var din mast sliten eller skadad. Epoxi och även fiber bryts ned en del med åren och jag gissar att din mast kanske inte var purung. Jag har sett gamla glasfibermaster bara gå rätt av liggandes uppriggade på stranden.

I bruksanvisningen till en ny mast brukar det stå hur mycket instick man minst bör ha. Det kan handla om knappa 20cm. Varje förlängartillverkare med självbevarelsedriften i behåll borde se till att det är tillräckligt med ”instick” även på längsta läget. Både på race och vågmaster är det rätt vanligt med förlängning öve 40cm nu för tiden.

• zehlertz

Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:50

tyvärr är det nog så att förlängaren är så styv att den precis som du säger inte följer med masten. Kankse det hade fungerat om det varit längre in i masten?

jag själv tycker det ser vanskligt ut när jag förlänger 22cm…
    vore ju taskigt om du knäckte två master…kanske billigare att köpa en beggagnad 460 mast, jag tror jag har en äldre 2 delad hemma du kan få billigt om du inte måste ha senaste prylarna?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:51

alltså själv förlänger jag aldrig mer än 25 cm,
    masten håller liksom inte, smärtgränsen är
    absolut vid 30cm, det skulle jag aldrig rekommendera.
    Vi får väl se vad dom andra säger.
    Jag tror även att en 100%kol är ännu känsligare.

• surfen

Medlem
    26 maj, 2003 vid 09:10

Det låter inte så idealiskt att ta en 430 mast till en luff på 475cm, för det första så kan inte IMCS stämma så värst överens plus att masten blir alldeles för mjuk i toppen så seglet måste kännas slappt utan något som helst drag. Nej gå och köp en 460 mast som stämmer med dit segel och behåll förlängaren. Hoppas att du inte var för långt ut på vattnet när det hände. Minst 15cm måste vara inne i masten annars kommer den att knäckas nertill eller böjkurvan blir helt fel på seglet.

• ola-h

Medlem
    26 maj, 2003 vid 12:53

Det är långt ifrån säkert att seglet kommer känas slappt utan drag. Som jag skrivit i tidigare inlägg i ämnet kan mast+40cm förlängare ofta vara ett bra alternativ, ett alternativ som rent av rekomenderas av vissa tillverkare.

Kör man rätt mast i för kort längd blir hela riggen lite mjukare. Det ”straffar sig” framför allt om du kör överriggad och är du inte allt för tung kanske det inte ens märks då. Jag tycker inte man får känslan av att böjkurvan bir fel. Sådana symptom kommer oftare då man kör fel typ av mast. Givetvis är det dock skillnad på manöver och raceprylar. I det senare fallet är det givetvis än mer viktigt med rätt mast.

Jag har till och från haft något segel jag kört med 40+ förlängning sedan 96. Då har det handlat om vågsegel, vågmaster och vågsegling. Jag har aldrig haft problem med hållbarheten och i mitt fall (68 kilo) har seglet också alltid funkat bra.

• surfen

Medlem
    26 maj, 2003 vid 16:06

Visst kan man köra med 45cm förlängare men det är inte att rekommendera, att sen bara ha 5cm av förlängaren i masten är förkastligt då vill det till att masten är ny och inte använd så värst mycket, brytpunkten kommer att bli för hög på den nedre delen av masten! Nej minst 15cm av förlängaren ska vara i masten, annars är det bara tur att det håller eller så fisåker man på brädan.

• oskie

Medlem
    26 maj, 2003 vid 17:39

För vissa segel rekommenderas förlängning på över 30 cm, t.ex. Simmer Zero-5 8.0 (36 cm förlängning för ’03-modellen, 38 cm för ’02-modellen)…

• ola-h

Medlem
    27 maj, 2003 vid 07:03

Jo, givetvis måste det alltid vara tillräckligt med förlängare i masten, även vid 45cm förlängning. Det är det dock på en bra, lång förlängare. 5 cm instick är givetvis löjligt lite och jag håller me om att 15cm är minimum.

Däremot kanske det skiljer även mellan nya master när det gäller hur bra de klarar lång förlängning. De som jag kört har varit vågmaster och de är ju lite extra förstärkta.

En viktig detalj är också förlängarens passform i masten. Tidigare byggde jag själv fasta förlängare i kolfiber (av gamla trasiga kolmaster). Det blev lätt och man kunde få mycket bra passform mellan masten och förlängaren. Det kanske kan vara något. Kolla t.ex. på http://www.powerexmasts.com/masts.htm .

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications