-
Mast + mastförlängare, en akut fråga
(Har skrivit en fråga om detta tidigare, men nu har jag testat och det funkade inte)
Jag har ett segel som skall ha luff 475. Jag har en 430 mast(hade) och köpte därför en 45cm förlängare för att få ihop till den luffen.
Igår när jag för första gången testade denna kombination så sprack masten nere vid basen. En spricka från ”nederkanten” på masten och ca 2-3 dm rakt uppåt.
Eftersom mastförlängaren är inställd på ”max-längd”(45cm förlängning) så är det ju inte mycket av förlängaren som sticker in i masten. Klarar verkligen masten detta? Det måste ju bli grymma påfrestningar på masten när den böjs vid riggningen, eftersom jag omöjligt kan tänka mig att de(ca) 10cm av förlängaren som går in i masten kan böjas lika mycket? Eller har jag fel.Kan det istället bero på att masten var en gammal mast(epoxy) som kanske hade nån skada där nere?
Ska det funka att köra med så lång förlängning(eftersom det ju blir så lite över att sticka in i masten)?
Det borde ju gå, eftersom förlängaren är gjord så …Tacksam för snabbt svar eftersom jag tänkte testa samma sak idag igen, med en annan mast.
Mvh / Mats
Logga in för att svara.