Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast till Naish

• Mast till Naish

Publicerad av usel på 6 november, 2006 vid 19:43

Konfen, jag behöver lite goda råd!

Har nu lyckats köra av både min 400 & 370 mast, Naish Taper 75% (droppshape) från ’03/’04.

Väger 75-80kg och kör främst Naish Force och Session.

Så vad kan man / bör man med kort varsel ersätta dem med?

Jag vet att Fahlen tex har 100% RDM master för 3800 SEK st. Visst är detta en snabb lösning men känns lite blodig då jag även behöver en RDM förlängare (~800SEK).

Jag gissar att jag även bör kunna använda powerex RDM master?
    Vilka andra alternativ har jag och var köper jag dessa på kort varsel?

Mvh

David

adde svarade 18 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • adde

Medlem
    6 november, 2006 vid 19:53
    usel wrote:
    Konfen, jag behöver lite goda råd!

Har nu lyckats köra av både min 400 & 370 mast, Naish Taper 75% (droppshape) från ’03/’04.

Väger 75-80kg och kör främst Naish Force och Session.

Så vad kan man / bör man med kort varsel ersätta dem med?

Jag vet att Fahlen tex har 100% RDM master för 3800 SEK st. Visst är detta en snabb lösning men känns lite blodig då jag även behöver en RDM förlängare (~800SEK).

Jag gissar att jag även bör kunna använda powerex RDM master?
    Vilka andra alternativ har jag och var köper jag dessa på kort varsel?

Mvh

David

Powerex och simmer RDM funkar lika bra (samma master och byggs i samma fabrik), kostar dock sammalika men fler av dessa finns beggade.

Jag rekommenderar absolut RDM master det är värt varenda krona. Chinooks alulängare för 450 spänn är riktigt bra.

I Naish har jag även kört fiberspar och challenger RDM och det funkar bra, challenger har nog ändrar lite i kurvan iom de nya rdm så jag törs inte sia om hur det funkar.

Edit: Hotrod verkar också göra sig bra i Naish!

• usel

Medlem
    6 november, 2006 vid 20:21

Tackar Adde!

Någon som har en 400, 370 & 340 RDM enligt ovan liggande och vill bli av med dem samt bor Varberg – GBG?

Mvh

David

• lars_k

Medlem
    6 november, 2006 vid 21:20

Jag kör Powerex och Tecnolimits i mina Session. Jag tror inte Naish-segel är så värst känsliga för mastvalet…

• basse

Medlem
    7 november, 2006 vid 06:49

Jag kör HotRod’s i mina. Fast iof har jag bara 5.3 och 6.2 just nu men i dem står HotRod’en bra iaf. HR 430 är lite styvare än många andra i den längden och jag tycker det är riktigt bra i de övre storlekarna då man ofta kanske vill ha lite mera dragan.

• Oregistrerad

Gäst
    7 november, 2006 vid 09:03

En bra SDM mast är ju Powerex Z-Wave. Den tar en SDM förlängare, är rätt tunn vid bommen, och har ungefär samma diamater som en RDM mast vid skarven (mellan botten och toppen).

Är mycket nöjd med min 400 cm Z-Wave (dessutom mycket prisvärd).

Hälsningar
    PG

• ola-h

Medlem
    7 november, 2006 vid 09:50
    usel wrote:

Ouch. Naish dropshape(Powerex Z-taper) är inte direkt välkända för sin extrema hållbarhet…

Givetvis skall du satsa på en RDM. Senast igår (Åsa) såg jag en kille pajja sin (NP) SDM på väg upp ur brytet. En bra RDM är en av få saker i en vindsurfingutrustning som kan betraktas som en investering. Sura pengar nu, men om du inte kör i riktigt extrema förhållanden kan du vara mer eller mindre säker på att dina nya RDM kommer hålla mist fem år (troligen mer).

PX (Naish, Simmer etc) är grymma alternativ, speciellt i 400. Jag tycker HotRod är smartare val i kortare och längre längder (mjukare respektive styvare). Många av de italiensktillverkade masterna är också bra, men de är nog rent generellt ett par snäpp skörare än PX/Hotrod, fast i gengälld typiskt aningens lättare och i vissa fall billigare. Försök dock få tillförlitliga referenser på den mastmodell du köper. Alla rdm är inte superhållbara och i mitt tycke är det dumt att snåla här – själva grejjen med rdm är just att inte behöva oroa sig för mastbrott.

• Oregistrerad

Gäst
    7 november, 2006 vid 10:24
    usel wrote:

David
    Fan va gött att man seglar runt med en tickande bomb, känns säkert.

• jesper_b

Medlem
    7 november, 2006 vid 13:34

Jo – RDM är värt varenda krona!!! Betydligt billigare på lite sikt. Om du inte tänker lägga av inom kort är RDM enda ekonomiskt försvarsbara. När jag tänker efter även om du lägger av i övermorrn – RDM får man mer för beggat!

Jag har RDM-förlängare för från 300 spänn med stora block och som håller. Köpper du två Hotrod av mig kan du få en förlängare gratis (det gäller föresten inte enbart dig)!

/Jesper B
    hotsailsmaui Schweden

PS: Som håller på att uppgradera sin hemsida priser mm stämmer dåligt på den som ligger ute nu.

• olanord

Medlem
    7 november, 2006 vid 13:42

Kör själv med RDM och än så länge håller de ihop. Men vad är det egentligen som gör att skinnys håller längre/för mer (?) än SDM. Är det i själva konstruktionen eller materialet eller tillverkningsprocessen?

• lars_k

Medlem
    7 november, 2006 vid 14:10

Det är konstruktionen. Ett tunnväggigt rör som böjs ”bucklar” lättare. Deformationen innan brott är liknande som om du ställer dej på en ölburk och knäpper lite lätt på sidan – den bucklar och kollapsar.
    En RDM:s rör har betydligt tjockare väggar och bucklar inte lika lätt, dvs är svårare att böja av. Dock går det totalt åt mer material för samma böjstyvhet så RDM är principiellt tyngre än SDM. Dock blir de lätta ändå med hög kolhalt.

• usel

Medlem
    7 november, 2006 vid 20:36

Man tackar för alla ”råd”!

Har idag sett ljuset, ett något dyrt sådant! Efter en del letande och gämförande av olika alternativ blev det tillslut en ny 400 och beggad 370 RDM hos Fahlen.

Helt klart ett lyft!

Så nu är det bara att vänta på att 430 & 460an skall gå av så att man får byta ut dessa oxså…. Men det skall ju blåsa en del den närmaste tiden…..:-)

• lars_k

Medlem
    7 november, 2006 vid 20:57

Helrätt! Naish-master till Naish-segel blir aldrig fel. Och du kommer ha dem många säsonger, dvs utslaget blir det inte så himla dyrt 😉

• kamaaina

Medlem
    12 november, 2006 vid 22:25
    adde wrote:
    Powerex och simmer RDM funkar lika bra (samma master och byggs i samma fabrik), kostar dock sammalika men fler av dessa finns beggade.

Jag rekommenderar absolut RDM master det är värt varenda krona. Chinooks alulängare för 450 spänn är riktigt bra.

I Naish har jag även kört fiberspar och challenger RDM och det funkar bra, challenger har nog ändrar lite i kurvan iom de nya rdm så jag törs inte sia om hur det funkar.

Adde!
    Har du kort pa Naish’s egna master nagot, eller vet du nagot om dem?
    /Fredrik

• adde

Medlem
    13 november, 2006 vid 13:18
    Kamaaina wrote:
    adde wrote:

Adde!
    Har du kort pa Naish’s egna master nagot, eller vet du nagot om dem?
    /Fredrik

Kör på Firestick och powerEx RDM och de är samma master.

• kamaaina

Medlem
    15 november, 2006 vid 01:48

Tack Adde
    Nar du menar samma master, menar du att de e tillverkade pa samma stalle eller bara samma prestanda?

/F

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast till Naish

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.