Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mast till NP-segel!
- 
		Mast till NP-segel!Publicerad av hzon på 22 mars, 2007 vid 15:21Tjenare! Jag behöver en ny mast till mina två NP segel! Jag har ett Expression 6.2 och ett Supernova 7.0. Har kikat på Np-master men det känns lite för dyra. 
 Vad tror ni om en Powerex mast på 75%?
 Är det någon som har erfarenhet av dessa master, eller andra passande alternativ?Jag måste hitta en mast snarast! Tack på förhand! /Andreas jester svarade 18 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
- 
			7 Svar
- 
@Hzon 371674 wrote: Tjenare! Jag behöver en ny mast till mina två NP segel! Jag har ett Expression 6.2 och ett Supernova 7.0. Har kikat på Np-master men det känns lite för dyra. 
 Vad tror ni om en Powerex mast på 75%?
 Är det någon som har erfarenhet av dessa master, eller andra passande alternativ?Jag måste hitta en mast snarast! Tack på förhand! /Andreas Jag har riggat NP NR, Search och Expression med Challenger SDS55/85 master och det fungerade fint seglen från 01 till 03/04 har jag för mig dom var. Provade även masten på NP Diablo03/Spirit04 men det var inte helt hundra, masten var lite för mjuk i toppen för dom seglen, men Ok är man en lättviktare så kanske det skulle gå det också. 
 Challenger SDS55 körde jag hela Dec och Januari med riktigt prisvärd mast måste jag säga, och nu har jag gjort det…
- 
Hej, Vet inte hur det är med exakt dessa segel, men NP:s race/freerace-segel är väldigt mastkänsliga. Körde ett V8 med en Fiberspar 6000 och det lirade inte alls, det blev som natt och dag när jag köpte en NP X6. 
 Om du har möjlighet, så testa att rigga med Poverex-masten innan du köper.
- 
Race/Freerace, menar du RS:Slalom, RS:Racing, V8, RS/4/5/6 etc ? Jag behöver en 460 mast till mitt NP Saber 6.7 å funderar oxå på en Powerex 75%. Kan det funka måntro? 
- 
@NLC 371709 wrote: Race/Freerace, menar du RS:Slalom, RS:Racing, V8, RS/4/5/6 etc ? Jag behöver en 460 mast till mitt NP Saber 6.7 å funderar oxå på en Powerex 75%. Kan det funka måntro? Ja, jag menar V8 ”och uppåt”. Kan mycket väl vara så att ”o-cambrade” NP är mindre känsliga för master, men jag skulle nog inte köpa annat märke utan att provrigga först. 
- 
Väcker NP mast tråden igen. Funderar på ett begagnat NP V8 8.5 då jag pangade en ruta i min camberlösa 8.5a och är semesterdesperat. Har en Simmer SC 30% 490 imcs 29 mast som jag tänkt använda i V8an. En X6 är väl det jag ska ha men det är lite över semsterbudgeten och få klämmas in senare isf. Är det någon som har en aning om den masten och det seglet kan fungera ihop? Snackade med skidsport och de trodde iaf att böjkurvan på masten skulle funka men var lite tveksamma om lattrotationen skulle vara bra då V8an är mest gjord för den mindre diametern hos X6-9. Iofs står det bara Matrix som idealmast på Neil Prydes sida och det innefattar väl X3an som har standard diameter. 
- 
V8 är ju i stort sett ett rejs-segel. Tror inte seglet kommer fungera så bra med så låg kolhalt. 
Logga in för att svara.