Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Måste man köpa ny mast varje gång?

Taggad: 

• Måste man köpa ny mast varje gång?

Publicerad av vartan på 7 april, 2006 vid 12:41

Det sa mycket snack om att ha rätt längd på masten, kolfiber %, hårdhet etc. Och ny ska jag försöka få rätsida på detta.

Nu har jag en 490 100% kolfiber Arrows mast IMCS 30 som jag använder till ett 8,7 segel. Jag vill köpa ett 10m2 segel men undrar om jag kan använda min 490 mast, även om det rekommenderas att man använder en 520 mast. Det är ju bara 1.3m2 skillnad på seglen, varför måste man ha en annan mast?

Räcker det inte att dra på en förlängare och därmed förlänga masten med 30cm?

Sen undrar jag om min 56cm fena blir för liten till 10,0 seglet.

-Förbryllad

swe-1 svarade 19 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • swe-1

Medlem
    7 april, 2006 vid 14:02

När det gäller freeride segel så kan det funka hyfsat men du skulle garanterat få ut mer ur ett nytt segel med rekommenderad mast (märke, längd och modell). Om du är ute efter ett racesegel i så stora storlekar så kan jag inte nog poängtera hur viktigt det är med exakt den masten som tillverkaren av seglet anger. Jag har många ggr ställt mig själv samma fråga under de 15år som jag surfat och även testat en hel del kombinationer av master och segel, nedhal, uthal, osv… alltid med samma resultat. Chansen att seglet står rätt på en mast som det inte är sytt för är minimal. Seglet tappar register, dvs antingen så tappar det bottendrag eller så tappar det fart, vidare blir det sällan rätt balans, buken hamnar inte där den ska och det kan även få andra effekter som att cambers slutar att rotera. Ja vet att masterna kostar sjukt mycket pengar och att man ogärna köper en ny, men faktum är att masten är VIKTIGARE än seglet. Ett vindsurfingsegel (speciellt Race) handlar bara om hur man spänner upp seglet och spänningen kontrolleras till största delen av masten, har masten då inte rätt styvhet och böjkurva (även responsen är viktig) så blir det dyraste och värsta hi-tec seglet bara skit!

Till ett 10kvm segel bör man ha så djup fena på som möjligt vilket i sin tur beror på vilken bräda du har och framförallt hur bred den är one foot off dvs 30 cm från aktern. Man kan inte ha större fena än vad man orkar hålla emot, har man en bredare bräda så får man större hävarm över fenan vilket gör att man kan ha större fena. Väldigt föreklat brukar man säga att max fenstorlek = OFO måttet, det kan du ha som riktlinje.

//JIMMY

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Måste man köpa ny mast varje gång?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.