Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mastförlängare
- 
		MastförlängarePublicerad av jonhand på 27 augusti, 2007 vid 11:14De finns oftast i ett antal olika längder, Är det någon nackdel att ha en lång t.ex 46 cm som man använder till alla segel? Quickrelease eller Pin? theloft svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
- 
			7 Svar
- 
@jonhand 409041 wrote: De finns oftast i ett antal olika längder, Är det någon nackdel att ha en lång t.ex 46 cm som man använder till alla segel? Quickrelease eller Pin? Hej Jonhand! 
 Var nere på Skidsport i Bromma för en dryg vecka sedan och jag frågade om det skulle ha nån betydelse att ha en 45cm längare (som jag har till en 490 mast), till ett segel med 461cm luff, mast 460cm. Nej, fick jag till svar där, men köpte ändå en fot utan förlängare. Bla pga att jag då kan ha 2 segel riggade och bara skifta bom vid behov. Känns liksom överkurs att ha en halvmeter ”stålpinne” i botten på masten…Men andra på konfen har kanske andra åsikter… Mvh //BooMan 
- 
En lång förlängare går inte i alla master pga av att de är koniska. Störst problem med master 430 och kortare. 
- 
fredrik.ygge;409058 wrote:En lång förlängare går inte i alla master pga av att de är koniska. Störst problem med master 430 och kortare.Där ser man…. Börjar inse mer och mer hur dyr denna fantastiska sport är :cool2: 
- 
Precis, jag köpte en låååång (45cm) förlängare men på 4.2:an som jag inte behöver förlänga alls (400 och variotop luff 395) fick jag inte i förlängaren utan fick köra 5 cm förlängning och lite mer variotop så jag köper nog en till förlängare fast lite kortare. Bra att ha i vilket fall som helst då man kan ha två riggar riggade samtidigt. 
- 
@jonhand 409068 wrote: Där ser man…. Börjar inse mer och mer hur dyr denna fantastiska sport är :cool2: Har aldrig märkt några problem med vanliga master varken RDM eller SDM att ha en lång bit av längaren uppkörd i masten. Det som man som vanligt bör vara försiktig med är ju high end prylarna dvs 100% kol race master från 490 och uppåt. Jag vet inte hur de reagerar på att ha förmycket längare i masten men nedhalet brukar ju vara tämligen extremt jämfört med en 5.0:a och masten böjer av rätt tidigt i profilen redan en bra bit under bommen så risken för en knäckning pga av det torde ju vara större just där!? Någon som upplevt mastbrott pga av detta? Det behöver inte vara så dyrt om man tänker till lite och planerar sin segellinje och pryttelbag väl. Man måste inte ha 0,5 m2 mellan seglena och ofta går det rätt bra att gå något utanför specarna vad det gäller master och dyl. Lite längre förlängnin än specen, köra med variotopp etc. tex man kan hoppa över en mast i sitt quiver om man tänker till vad man har mest behov av. Just nu har jag en 370 RDM och en 460 RDM vilket kanske kan tyckas vara ett stort hopp men jag måste säga att det fungerar rätt bra ändå. Visst 4,7:an är kanske något mjuk för mina 90Kg men jag får igengäld ett rätt förlåtande segel då det blåser lite mer. Vinden är ju sällan konstant 4,7 eller 4,2 osv. Det som tar lite stryk är mellanregistret 5,3-5,7 det blir lite stiff men som sagt jag väger ju oxå lite över snittet. runt 6.0-7.0 så funkar ju allt som det ska igen ju. Man måste inte ha allt och ligga på TOP PERFORMANCE genom hela sitt Quiver. Tänk till annars blir det ju dyrt. Å andra sidan är ju vinden gratis när den väl dyker upp. använd prylarna så mycket som möjligt så får man ju nåt för pengarna istället. 
 ha det
 / Eddie
Logga in för att svara.