Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastlängd & segelstorlekar

• Mastlängd & segelstorlekar

Publicerad av inge_vind på 26 juni, 2011 vid 10:57

Hejsan!

Finns det några tumregler för vilka segelstorlekar (freeride) som fungerar till vilka mastlängder?

Vilka segelstorlekar tar min 430-mast med 45 cm mastförlängare? (funkar fint för mina segel: 5.0 & 6.5).

Vilka segelstorlekar tar en 460-mast?

Funderar på att så småningom skaffa mig ett 8.0 m2 (max för min RRD 360 Ev) – behövs det då en 460 mast? Och vilken längd bör man då ha på fenan?

jr555se svarade 14 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • bicless

Medlem
    26 juni, 2011 vid 21:05

Hej

1)
    Tumregler kan man säga ungefär följande, men alla segeltillverkare har ju egna ideer och mått

400 4,0 – 5,5
    430 4,5 – 7,0
    460 6,5 – 8,0
    490 7,5- 9,5

Gällande 8,0 så tror jag de flesta helst riggar den på 490 men är man lätt funkar 460 ofta väldigt bra. Kortare master är mjukare än längre så bättre för lätta personer.
    Som fena tror jag du skall ha 46-50cm till 8,0 och den brädan.

• jr555se

Medlem
    26 juni, 2011 vid 21:37

har en evo L och 44cm select freeride fena som funkar bra. Större är nog inte fel. Mätte brädans bredd till 48cm tror jag det var, enl bicless rekommendation(se min fenval,hjälp tråd)

Kanske lite smal dvs liten yta vid fästet. Misstänker att det påverkar lågfartsmothållet (min ytterst ovetenskapliga känsla)
    Meeen har inte kunnat(för kass vind och teknik) plana än. så hur den funkar där vet jag inget men i låg vind bra 🙂
    Seglade(pumpade) runt i helgen i 2-4m/s utan centerbord.

Kan rekommendera simmer style 8.0 hur enkelt som helst att rigga. Bör dock vara 460 mast till den med 45cm förlängare.

-johan

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastlängd & segelstorlekar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.