Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastlängder…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2002 vid 11:51

verkar intressant… 450kg/m2, vid 15m/s det skulle nog kunna stämma, när det gäller byggnader eller andra väldigt stora ytor, där vinden inte kan ta sig runt hindret på något lätt sätt. När det gäller vindsurfing segel så är de ju ganska små i jämförelse. Luften kan ganska lätt kompensera det undertryck som uppstår på lä sidan av seglet. Dessutom så håller man ju ganska sällan seglet vinkelrätt mot vinden. Man vill ju inte ha tryck i seglet, man vill ha drag. Nu kommer några antaganden: Den yta som man har mot vinden i farter runt 20 knop är kan antas vara runt 1m2. Och igen så är det inte trycket man är ute efter det är draget. Dvs en bråkdel av det igentliga trycket… några gissningar… de kanske stämmer…

/”MT – KTH”

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2002 vid 03:22

Lite slarvig formel:Trycket i g newton=(inte*)*m2*A
    dvs 10*10*5=500 N, som jag räknade ut det till, och det stämmer fint

• anonym-anvandare

Medlem
    14 oktober, 2002 vid 06:01

Ser fram emot en test (försök vara objektiv!) av Boxerseglen, de är verkligen annorlunda!

Återkom när du testat dem.
    //Danne W

• markram

Medlem
    14 oktober, 2002 vid 17:29

Nu börjar det bli intressant, men alla tycks tänka statiskt.

Det är ju när vi rör oss relativt vinden som vi seglar och därmed är det som man skulle kunna kalla effektivt verksam exponerad yta något helt annat, liksom att den relativa vindhastigheten och vinkeln påverkas.

Ett exempel: det blåser 10 m/s du seglar halvvind och gör 20knop(10m/s) vinden kommer in med 45gradersvinkel relativt din brädas framfart.
    För att överhuvudtaget få en framdrivande fart måste du alltså skota in seglet till mindre än 45 grader, -kanske 22.5grader?
    då är frågan -hur stor är exponerad area?
    Och då inser du att det inte alls är så jävla enkelt, utan kanske handlar om anfallsvinkel och profilform(och för att göra det än jävligare så har de kommit på galna påhitt som ”Twist” och andra nymodigheter.
    Det med anfallsvinkeln kan förklara för en del varför de nästan bara kan gå högt i vind med gamla segel vid EXTREM överrigg.
    javisstja -profildjupet är en faktor som inte kan separeras från var det maximala profildjupet ligger.
    Nu skall jag taen white chrstmas av eget slag valium i Baileys..

• teabag

Medlem
    26 oktober, 2002 vid 19:57

Jag ser fram emot nästa lektion.

Min enkla analys säger att det är mottrycket som jag gör när jag drar i bommen som får brädan att röra sig framåt.En kul gej vorde förståss att sätta på sig ett verktyg och testa trycket.

Eftersom det var svåra grejor det här så är det där med valium inte så dumt kanske…..

Men vi kan kanske klara ut att storleken har betydelse men då är frågan går det att räkna ut hur stor betydelse ???

Adde har du något svar ???

• adde

Medlem
    27 oktober, 2002 vid 10:55

Nästa lektion kommer måndag kväll eller tisdag morgon. Då har jag hämtat och, förhoppningsvis, även testat, ett boxer 4.7…

/adde

• teabag

Medlem
    24 november, 2002 vid 00:06

Sitter och iväntar nästa lektion.Möjligen också testrapport på Boxerseglen.
    Barry (Gaastra) menar på att det finns en ekvation att använda.
    Lee (Hot)menar att de absolut inte finns en ekvation att använda.
    En tidigare segeldesignsynpunkt från mig var just att segelmakaren testar,funderar,gör om,testar igen etc etc.Ett iterativt arbetssätt som jag själv gärna använder mig av för att förkovra mig ehuruvida inte användbart i matematik annat på den filosofiska nivån.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 november, 2002 vid 03:27

Varför inte sätta en såndär newtonmeter man hade på högstadiefysiken mellan bom och sele och sen försöka balansera riggen utan händer.

• adde

Medlem
    25 november, 2002 vid 07:45

Nått test på boxer låter vänta på sig fram till islossningen eller åtminstone fram tills dess att jag kan dra på en liten semester. Dock har jag naturligtvis, i sann surfaranda, riggat upp det i vardagsrummet. Det gick nästan att torrsurfa, 370 i takhöjd och 376 i luff…

mer info senare…

/adde

• ola_p

Medlem
    25 november, 2002 vid 16:24

Bara hänga bakåt, så får du plats… crazy.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications