Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastproblem?!

• Mastproblem?!

Publicerad av anonym-anvandare på 25 april, 2003 vid 20:41

Jag har just skaffat ett freeridesegel som tar 497 i mast med IMCS 28/29. Jag har en 460 mast med IMCS 25 som jag kan förlänga till 497. Hur förändrar detta riggen i förhållande till optimal mast? Är det någon som har en 490 mast över, i fall nu riggen blir kass med min 460 mast?

andreas_h svarade 22 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    25 april, 2003 vid 21:15

Tjena!
    Att ha rätt mast till seglet är nog viktigare än de flesta förstår. Lite beror ju också på vad man väger, vissa lätta killar(under 70 kg) väljer en lite mjukare mast för att seglet skall passa dem bättre. Jag tror nog att ditt segel kan funka OK i lättare vindar, men blir nog svårhanterligt när det börjar blåsa mera. Ska man segla överriggat med kontroll bör man nog ha rekomenderad mast.
    Svammel kanske?
    Lycka till/ Pär

• andreas_h

Medlem
    25 april, 2003 vid 22:38

Hej!

Jag stod själv i valet och kvalet för några år sedan när jag köpte min 7.0:a.
    Jag valde till sist att köpa en längre förlängarne, och lägga pengarna på en resa ner till öland. (det blåste järnet) 🙂
    Visst blir riggen bättre med en perfekt anpassad mast, men för oss hobbyseglare, tror jag inte det är den skillnaden som avgör om man klarar jippen eller inte. 😉
    I slutändan är det en fråga om prioriteringar, och vad du tycker är viktigast.
    Lycka till!!! 🙂

/Andreas

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastproblem?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.