Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mått eller mallar
-
Mått eller mallar
Publicerad av ola_p på 25 februari, 2002 vid 16:30Någon som vet var man kan få tag på tillräckligt med mått alt. mallar för att med någotsånär rätt dimensioner på den färdiga brädan?
Jag hade tänkt bygga nåt i stil meed skate 59 eller så.ola_p svarade 23 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Ta contact med fanatic och prata med dom!?
fan e det inte svårt att bygga en bräda? -
Ta reda på en bräda du gillar och sen kopierar du den. det är bara att mäta upp allt var femte eller tionde cm. Sen får du nebräda som är ca 5-12 liter mer än orginalet så då kan du om du vill dra av någon mm för laminatet om du ny inte ska mygga i smörgos konstruktion. Bottenkurvan och outlinjenen är viktigast. Men ett tips ge fan i att bygga bräädor och segla i stället. Det finns folk som inte gör annat än byggre bräder hela dagarna så köp en av dem istället. Och bra är dem också.
Ha det, 111 -
Jag har mailat dom, återstår bara att se om dom har lust att lämna ut mått och så…
-
Jag skulle inte tro Fanatic lämnar ut mallar, så troligen får du leta upp en Skate och sedan kopiera själv. Det du behöver (förutom brädan) är en rockarmätare. Det är i regel en lång rak balk med pinnar igenom var 10:e eller hellre 5:e centimeter. Hemmameklösningen är att skaffa an lång RAK träbalk och sedan borra hål och sätta i blompinnar. Borra rakt och så att pinnarna går lite trögt. I praktiken behöver du inte kompensera för sandwichen när du mäter rocker, mätningen blir troligen noggrannare än du lyckas bygga ändå.
Jag brukar mäta följnde saker då jag mäter brädor:
Rocker (var 5:e cm)
V (var 10:e)
tucked under, mät det bottenparallella avståndet från railen (outlinen) till där railen möter botten.
railhöjd, mät höjden från botten till railen ytterkant
outline
tjocklek
eventuella kanaler och konkaver
kanske ett till ”tjockleksmått”, 10cm från mittlinjen längs hela brädan.
position för fenbox, mastbox och stropppluggar.Railhöjd, tjocklek och outline måste kompenseras för laminattjockleken när du bygger (egentligen alla mått, men för vissa spelar det mindre roll).
När jag mätt brädan stoppar jag in mätvärdena i datorn, ritar kurvorna, och leter efter konstigheter som kan bero på mät- eller avläsningsfel.
Vid alla mätningar får man liksom själva mätvärdet vid ett visst ”x-värde” i brädans längsled. Jag brukar sätta en tejp på brädans botten och märka ut var 10:e centimeter och sedan ta alla värden utom rockern vid dessa markeringar. Har man byggt en rockermätare tar den också måtten var 10:e cm (t.ex) men dessa platser kommer inte överensstämma med platserna längs botten (beroende på att man längs botten mäter avståndet på en krökt kurva medan rockermallen är rak). Det här är inte så viktigt och om man bygger brädan på liknande sätt som man mätte av den gamla (först skär ut rocker och tjocklek, sedan ritar ut outline osv) blir det rätt av sig själv.
Den kan vara en bra ide att såga ut en kopia på rockermallen ur en rejäl bit trä som du kan låta brädan ligga på när du limmar sandwich. Utan detta är det stor risk rockern ändras under byggning. Överkursen är att ta med i beräkningen hur mycket sandwichens inneboende styvhet kommer göra att brädan fjädrar tillbaka efter limningen. Kör man inte supertjock sw tror jag inte detta behövs.
-
Tackar, läsvärt som vanligt!

Man får väl ta och leta reda på någon å malla av.
Logga in för att svara.