Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Med vad ska jag uppgradera kitet?

• Med vad ska jag uppgradera kitet?

Publicerad av aterfallssurfarn på 4 maj, 2005 vid 08:59

Jag har en brokig utrustning som jag ska uppgradera med en ny bräda och ett nytt segel. Jag har en idé om vad jag ska köpa men tänkte kolla med konfen vad ni tycker. Vad ska jag köpa för att få så mycket rolig surfing som möjligt? Vad har jag då? Jo en gammal freeride bräda, F2 Axxis på 89 liter, 3 hyfsat moderna segel mellan 4,2 och 6,3. Det lutar just nu åt att jag köper en freeride bräda (typ Screamer på 117 liter) och ett Freeracesegel på 7,5 kvm, och använda min nuvarande bräda med mina mindre segel. Men känns inte den storleken på bräda lite otymplig? Det kanske är en bättre idé att skaffa en mindre freeride på kanske 105 liter + ett segel på 7,5 kvm, använda den med alla mina segel och fimpa min gamla bräda? Men blir inte den då för stor för segel på 4 kvm och vågor?

Jo, jag kanske ska nämna att jag oftast surfar på västkusten (Hunnebo).

anonym-anvandare svarade 20 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • lars_k

Medlem
    4 maj, 2005 vid 10:44

Det är ju förstås en teknikfråga om du lyckas hålla nere och kontrollera en 105 litare med 4.0 och vågor. Det GÅR ju men blir fladdrigt… Beror på din vikt och teknik.
    7.5 på 105 l bör nog gå hyfsat iaf. Ännu bättre 117l+7.5.
    Fimpa Axxisen, köp 117l freeride + 7.5:a och kläm dit en beggad vågis på 75-80 l. Då har du ett bra kit för westcoast. En bra vågis från 00 och framåt kan du säkert hitta för ett par tusingar.
    Vågis är ett måste här på framsidan =)

• charlieb

Medlem
    4 maj, 2005 vid 10:52

Tycker så här:
    Börja fundera på vad det största du vill ha?
    Om du som jag seglar i lite större sjö vill du kanske inte ha ett strykjärn till bräda. 7.5 freerace segel gör att du kommer igång när du börjar se gäss på havet. Har du sedan en bräda på 65-70 bred är du lätt igång. Jag skulle välja att inte har en för raceig bräda utan en med lite mer sväng så du kan köra den brädan med 6.0 och 5.8 och bumpjumpa lite. Spara sedan din F2 till nästa steg, vilket kommer att tas snabbt när du känner vad en ny bräda gör för dig och din segling. Förslg:
    Bräda /stor:
    Starboard Carve 121 67 bred (min favo)

Bräda/liten
    RRD WS 88

Segel:
    7.5 med inte allt för lång bom ca 202-210 Hot sails maui Speed! (favo)

Lycka till med allt med börja som du tänkt dig med det största.

Charlie

• anonym-anvandare

Medlem
    4 maj, 2005 vid 11:09

Håller helt med Lars, en större bräda för dagar då surfsuget är större än förhållandena och man bara måste ut på vattnet, + en vågis för alla bra dagar dvs >10 m/s. Tycker själv att en vågbräda smiskar allt annat blåsiga dagar oavsett det är plattvatten, chopp eller vågor.

//cada

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Med vad ska jag uppgradera kitet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.