Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mega Kite Showdown 2002
-
Mega Kite Showdown 2002
Publicerad av anonym-anvandare på 15 januari, 2002 vid 14:49Någon som har statistik på vindstyrka för Skanör/Falsterbo under augusti/september? Kanske procentuellt eller m/s.
/Henrik
anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
-
Hej Henrik!
Var själv i kontakt med SMHI förra veckan. Det finns massvis med vindmätningsstationer i Sverige (lista och karta finns på SMHI´s hemsida) som mäter året om. Kundtjänsten erbjuder datamining enligt kundens önskemål som dock kostar kring 2000 kr. per station :-(.
Till sommaren kommer SMHI att ha nya webbtjänster ute där bl.a. realtidsinformation om olika mätvärdena ska finnas med. Tyvärr kommer det nog inte att hjälpa planeringen för tävlingen utan bara underlätta beslutet om vi skulle vilja flytta spontant (som diskuterades ju även i år ;-)…).
Annars kan det vara intressant att ta kontakt med de som kommer att bygga vindkraftparken söder om Öresundsbron. De har säkert utredningar kring vindarna för lönsamhetskalkylen. Det stod en artikel i DN den här eller förra veckan minns jag.
Vi hörs
Ingo
-
Hej Henrik!
Jag har bott i Falsterbo/Höllviken i 24 år och vindsurfat i 10 av dem. Min uppfattning är att det blåser tillräckligt för kite ungefär 50% av alla dagar i augusti-september. Förra sommaren kitade jag ca 3gånger i veckan, men det är ju ingen garanti för hur det blir nästa sommar. Men det är garanterat ett bra ställe att köra tävlingen på, eftersom falsterbonäset klarar alla vindriktningar.
Mvh, Christian Dittrich! -
I agree.
Förresten vi får synas igen hela gänget nu i vår o dra en eller två repor på ’tippen’ det var ju jedrans trevligt förra gången 🙂 (aningen kallt kanske, men va faen)
Vi kan ha ett race genom falsterbokanalen som avslutning 😉
/hugo
-
Instammer totalitalt!! Aven om det kanske inte kan komma folk fran hela Svea Rike pa varje event sa kan ju vi pa vastkusten dra ihop lite grejor?
/Peps -
Tjena Falle (och alla andra), ett lite meet hade varit trevlig så här i vintermörkret! inget stort och officiellt bara några ”västkust seglare”….
Själv var jag ute för första gången i år i går och det var inte så kallt som man kunde tro!
Har dessutom kommit över en ny typ av drake (Vade Retro) som man gärna testar vidare på (för utlägget se Draksurflistan)
Ni kan väl skriva ett inlägg när det blir aktuellt (gärna på draksurflistan oxå, jag läser den oftare)Mvh
Pan
-
draksurflistan är en diskussionsgrupp som ligger på yahoo groups, där ligger även kitesurf som är motsvarande grupp på engelska med den skillnaden att den engelska har en sjuhelsikes massa inlägg… Se adresser nedan…
http://groups.yahoo.com/group/draksurflistan/
http://groups.yahoo.com/group/kitesurfMvh
Joce.
Logga in för att svara.