Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing MFC Lessacher Chamäleon

• jester

Medlem
    24 april, 2008 vid 20:12

DEn funkar riktigt bra den där. För o vara weed-fena iaf…

• joth

Medlem
    24 april, 2008 vid 20:30

@emilvikingstrand 460703 wrote:

MFC Lessacher Chamäleon, är det någon som vet om den funkar? ser helt sjuk ut!
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_98_122&products_id=1107

Jag har testat 28cm fenan ett par gånger och den gör sitt jobb. Inte mycket spinout och känns ok. Testat med 7.5, 6.5 freeridesegel och bräda bredd 61cm och 105liter. Tycker att man nog inte behöver lika stor fena som vanlig weedfena. Men det är som med all annat tycke och smak.

• bjornen

Medlem
    25 april, 2008 vid 08:14

Hur fungerar det med weedfenor, ska man ha samma läng på dessa som på vanliga fenor ? Jag behöver skaffa några till min isonic 76 och funderar vilka storlekar jag ska ha. Kommer att segla med framförallt 6,2

//Björn

• imported_macts

Medlem
    25 april, 2008 vid 08:23

@Bjornen 460767 wrote:

Hur fungerar det med weedfenor, ska man ha samma läng på dessa som på vanliga fenor ? Jag behöver skaffa några till min isonic 76 och funderar vilka storlekar jag ska ha. Kommer att segla med framförallt 6,2

//Björn

Man behöver inte ha samma längd. Jag har ingen vetenskapligt utprovad formel, men en sisådär 3-4 cm kortare fena på weed-fena funkar bra för mig.(Lessacher duo-weed)

• tobhed

Medlem
    25 april, 2008 vid 09:12

28 låter som en bra storlek till den kombon, ev kan du köpa till en 24 då det tar i och är hyggligt platt vatten

• getwet

Medlem
    25 april, 2008 vid 10:12

@Bjornen 460767 wrote:

//Björn

Totala ytan på en weedfena är betydligt större än på en vanlig fena, därför använder man betydligt mindre storlekar. Tror nog att MacTS rek på 3-4 cm mindre fungerar ganska bra. Men återigen, man måste prova sig fram.

• imported_macts

Medlem
    25 april, 2008 vid 12:43

@tobhed 460778 wrote:

28 låter som en bra storlek till den kombon, ev kan du köpa till en 24 då det tar i och är hyggligt platt vatten

Nu kan inte jag exakta måtten på den brädan, men jag tycker att 28 weed låter lite stort för speedsegling….tror mer på 24-26

• jester

Medlem
    25 april, 2008 vid 13:59

Jag kör min 28 till min TB58 (80l) och 6.6

• bjornen

Medlem
    25 april, 2008 vid 14:55

Behöver man weedfena på haga i slutet av maj ?

//Björn

• tobhed

Medlem
    25 april, 2008 vid 17:51
    MacTS;460807 wrote:
    Nu kan inte jag exakta måtten på den brädan, men jag tycker att 28 weed låter lite stort för speedsegling….tror mer på 24-26

Den är nästan lika bred i aktern som förra årets isonic87 och då seglade jag 28 cm med 6,7 kvadrat. Denna kombo funkar i 95% av fallet, men ibland när det båser skjortan och det är platt och fint så kan man därför med fördel sätta på t.ex 24.

• imported_macts

Medlem
    25 april, 2008 vid 19:38

@tobhed 460890 wrote:

Den är nästan lika bred i aktern som förra årets isonic87 och då seglade jag 28 cm med 6,7 kvadrat. Denna kombo funkar i 95% av fallet, men ibland när det båser skjortan och det är platt och fint så kan man därför med fördel sätta på t.ex 24.

Aha, den är såpass bred i häcken. Ja då kan nog 28 passa bra. Jag har 28 till min Naish Sp95.

• jester

Medlem
    25 april, 2008 vid 20:30

Lösningen är enkel: köp en av varje!

• faster

Medlem
    25 april, 2008 vid 21:24
    Bjornen;460831 wrote:
    Behöver man weedfena på haga i slutet av maj ?

//Björn

Nej det behöver du inte, sjögräset kommer juli/augusti.

• jester

Medlem
    25 april, 2008 vid 21:42

Och när Ölandsbor säger att det är mycket sjögräs skall du ta det med en nypa salt.. Var nån lokal som tyckte det var otroligt mycket gräs ute i somras.. Jag skruvade trumpet på min weed-fena… Tror jag såg tre strån på hela den sessionen… 😀

• getwet

Medlem
    26 april, 2008 vid 04:30

Risken är väl stor också att gräset kommer tidigare i år, ovanligt mild vinter och ingen is.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications