-
Min utrustning – Tips !
För att göra historien kort..
Jag ska börja vindsurfa i sommar och tänkte då använda mina föräldras gamla saker som grund, årgången är runt 94-95.
Jag har aldrig seglat funboards (eller vad ni kallar dem) och dvs aldrig planet på en vindsurfingbräda, kan dock segla 80 tals plankor och tror inte jag är ett helt hopplöst fall att lära mig vindsurfa. Vad är det för saker som jag behöver komplitera med för att underlätta? Givigtvis så är dagens moderna saker bättre men tänkte försöka hålla nere utgifterna tills jag vet vad jag vill ha och kan surfa.
Det jag vet att jag behöver är en ny kolfibermast så jag endast har en då en hade spruckit under förvaringen.
Min utrustning:
Brädor:
Bic Vivace 282 http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13211Mistral Energy
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12243&sort=1&cat=12&page=1Tiga 77 liters
Mistralen är lättast att lära sig på enligt min far så kör väll på den då.
Mast:
460 carbon 60%
430 gammal slitmast. Används endast till storm dagar 🙂 Tillverkad i stabila VÄST tyskland :cool2:Segel:
Ska uppdatera den här listan med mer exakta specifikationer.
3.7 Neil Pride – 2 cambrar, inte så värst bra enligt far
4.2 Neil Pride – 2 cambrar, inte så värst bra enligt far
4.7 Neil Pride – 3 cambrar, Helt okej bra segel
5.5 Neil Pride – 3 cambrar, Helt okej bra segel
5.8 Neil Pride – Enligt min far ett bra racing segel, bra skick 5 cambrar
6.5 Neil Pride – Enligt min far ett bra racing segel, bra skick 5 cambrarTänk på att grejorna är från 95 någonting så givigtvis finns det bättre nya men duger något åt mig?
Boom
2 st chinoook bommar, verkar riktigt bra.Mjoa, nu har ni inte en aning om vad jag har igentligen men ni ser pått unägefär vad jag har att tillgå 🙂
Då jag planerar att lära mig vattenstarta direkt (verkar dumt att inte göra det) så kanske jag behöver några nya segel för att få ner vikten? Inte allförlätt att segla med dessa segel jag har att tillgå som total nybörjare antar jag då…
Samt en mast. Vad mer?
Här kommer en bild på lite riggade saker.

Såå.. Vad ska jag införskaffa mig nu innan jag ger mig av nedåt i landet? Att lägga pengar på en bra mast direkt kan jag tänka mig då det är något som kommer att bestå, men att köpa nya segel för 3000 kr… Nej tack. Vet ju inte ens vad jag vill få ut ur min surfing än då jag inte kan ett skvatt om den här världen 😛
Logga in för att svara.