Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Min utrustning – Tips !

• Min utrustning – Tips !

Publicerad av tim-eriksson på 7 juni, 2007 vid 23:12

För att göra historien kort..

Jag ska börja vindsurfa i sommar och tänkte då använda mina föräldras gamla saker som grund, årgången är runt 94-95.

Jag har aldrig seglat funboards (eller vad ni kallar dem) och dvs aldrig planet på en vindsurfingbräda, kan dock segla 80 tals plankor och tror inte jag är ett helt hopplöst fall att lära mig vindsurfa. Vad är det för saker som jag behöver komplitera med för att underlätta? Givigtvis så är dagens moderna saker bättre men tänkte försöka hålla nere utgifterna tills jag vet vad jag vill ha och kan surfa.

Det jag vet att jag behöver är en ny kolfibermast så jag endast har en då en hade spruckit under förvaringen.

Min utrustning:

Brädor:
    Bic Vivace 282 http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13211

Mistral Energy
    http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=12243&sort=1&cat=12&page=1

Tiga 77 liters

Mistralen är lättast att lära sig på enligt min far så kör väll på den då.

Mast:
    460 carbon 60%
    430 gammal slitmast. Används endast till storm dagar 🙂 Tillverkad i stabila VÄST tyskland :cool2:

Segel:
    Ska uppdatera den här listan med mer exakta specifikationer.
    3.7 Neil Pride – 2 cambrar, inte så värst bra enligt far
    4.2 Neil Pride – 2 cambrar, inte så värst bra enligt far
    4.7 Neil Pride – 3 cambrar, Helt okej bra segel
    5.5 Neil Pride – 3 cambrar, Helt okej bra segel
    5.8 Neil Pride – Enligt min far ett bra racing segel, bra skick 5 cambrar
    6.5 Neil Pride – Enligt min far ett bra racing segel, bra skick 5 cambrar

Tänk på att grejorna är från 95 någonting så givigtvis finns det bättre nya men duger något åt mig?

Boom
    2 st chinoook bommar, verkar riktigt bra.

Mjoa, nu har ni inte en aning om vad jag har igentligen men ni ser pått unägefär vad jag har att tillgå 🙂

Då jag planerar att lära mig vattenstarta direkt (verkar dumt att inte göra det) så kanske jag behöver några nya segel för att få ner vikten? Inte allförlätt att segla med dessa segel jag har att tillgå som total nybörjare antar jag då…

Samt en mast. Vad mer?

Här kommer en bild på lite riggade saker.
    p5180149rb9.th.jpg

p5180154ay0.th.jpg

Såå.. Vad ska jag införskaffa mig nu innan jag ger mig av nedåt i landet? Att lägga pengar på en bra mast direkt kan jag tänka mig då det är något som kommer att bestå, men att köpa nya segel för 3000 kr… Nej tack. Vet ju inte ens vad jag vill få ut ur min surfing än då jag inte kan ett skvatt om den här världen 😛

tim-eriksson svarade 18 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    7 juni, 2007 vid 23:21

Köp segel och mast ihop. Blir ofta billigare och så får du grejor som du vet passar ihop. Butikerna säljer ofta riggpaket och det säljs gott om begagnade riggar.

Jag skulle rekommendera en ny rigg på runt 7 kvadrat utan cambers. Sen stämmer att Energyn säkert är lättast att segla men jämfört med en modern bräda på säg 130 liter blir det grymt svårt. Inte omöljigt, men hoppas du har bra balans. Sen blir det så klart lättare om du väger 45 kilo än om du väger 160.

• ola_p

Medlem
    8 juni, 2007 vid 07:03

Leta åtminstånde efter ett segel utan cambers att börja med. De där gamla camberseglen är ett helvete att hantera. Skall du hålla ner budgeten maximalt så titta efter segel utan cambers, från -99 och framåt och en passande 30% kol mast. Leta efter segel på 6.5-7.5 kvadrat, lite beroende på vad du väger (skall du segla på Mistralen så håll dig under 7 kvadrat).

Är 460 masten hel så funkar den säkert ok även i ett ocambrat freeridesegel.

Dina bommar är förmodligen det som har lägst prioritet på uppgraderingslistan, så länge längderna är rätt så kommer de duga till en början.

Det som inte framgår är vad du har för mastfot, det är inte omöjligt att det är förhållandevis väl investerade pengar.

Priolista:
    Segel
    Bräda
    Förlängare

Kombinationen tunga cambersegel (med breda mastfickor som blir vattenfyllda snabbt) och rätt små smala fartbrädor är riktigt jobbig tillochmed när man är lite duktigare. Jag skulle inte ge mig ut i lättare vindar än att jag vet att jag kommer ha planing med dylik utrustning.

• tim-eriksson

Medlem
    10 juni, 2007 vid 22:44

Ska kolla upp seglel och mast med en kompis här i uppsala som har en surfshop, har säkert lite skysta lätt beg grejor liggandes.

Angående förlängaren så är det chinnok förlängare som tydligen säljs fortfarande, såg den i en surfshop förra veckan så den borde fungera!.

Brädor är så J’vla dyrt så tror jag håller mig borta från den delen, om folk kunde lära sig surfa på sådana här brädor för 10 år sedan så kan jag också göra det.

Men segel ska införskaffas och en ny mast!; Skönt att ha 2 st bra master ändå…

Återkommer med mer information och TACK för svaren!

Edit: Jag väger 75 kilo och balansen är acceptabel 😉

• ola_p

Medlem
    11 juni, 2007 vid 07:05

Gissar att det är en sådan här förlängare..
    shopimage_693.jpg
    Helt ok sak, jag har kolvarianten för RDM som jag är nöjd med.

Får du tillfälle att testa en modern lite större freeride eller nybörjarbräda så gör det.

• tim-eriksson

Medlem
    11 juni, 2007 vid 11:50
    Ola_P;389513 wrote:
    Gissar att det är en sådan här förlängare..
    shopimage_693.jpg
    Helt ok sak, jag har kolvarianten för RDM som jag är nöjd med.

Får du tillfälle att testa en modern lite större freeride eller nybörjarbräda så gör det.

Har möjlighet att testa större brädor och nya segel på Alnäs i uppsala, dock så ska jag nedåt i landet och har enbart mina egna saker att förlita mig på…

Ska ner på onsdag kl 18:00 och kolla på nya grejor! Hur många segel och storlekar bör jag köpa direkt? kanske 5.8 och 6.5. Eller i närheten. Eller blir det gapet på TOK för stort i början? Har ju som sagt ett halvt dussin gamla segel ligger som jag kan använda också.

När jag väl lär mig att vattenstarta och kan surfa utan kryckor, kommer något av mina saker att tilltala mig då? Menar… Måste ju vara lite drag i grejorna fortfarande trots 5 cambers.. :/ altenativt 110 liter planka.

Om det kommer upp skysta saker här på steffo innom snar framtid som skulle passa mig så hojta till! Har ju inte så stor koll på utrustningen än tyvär.

Min budget borde försöka hålla sig under 4-5000 kr.. Bensinen ner till skåne kostar mig 3000 kr tur och retur satt :/…

Stort tack igen för bra svar! Hjälper mig mycket att veta vilka saker jag borde uppgradera först!

• ola_p

Medlem
    11 juni, 2007 vid 13:37

5.8 och 6.5 är onödigt tight, faktiskt. Ju större seglen är, desto större glapp funkar, i kvadrat räknat.

typ ~5.4–5.7 och ~6.5–6.9 skulle kunna vara en god ide, till det lilla seglet kommer du förmodligen behöva en 430 mast.

Om du går i övre delen av spannet (5.7+6.9 ex vis) så har du ju gjort en prioritering mot lite lättare vindar. Det beror lite på när du vill segla.

Dina cambersegel är förmodligen tänkta att användas i riktigt mycket vind, då det är raceprylar. Så jag skulle föreslå att du inriktar segelköpet mot aningens lättare vindar.

(skall du bara köpa ett, satsa på nått mellan 6.2 och 6.7, om du inte bor på nått blåsigt ställe)

• carl-r

Medlem
    11 juni, 2007 vid 15:36

@Tim.Eriksson 389574 wrote:

När jag väl lär mig att vattenstarta och kan surfa utan kryckor, kommer något av mina saker att tilltala mig då? Menar… Måste ju vara lite drag i grejorna fortfarande trots 5 cambers.. :/ altenativt 110 liter planka.

Cambers är skitbra, så länge seglet är ovanför vattnet. 🙂
    Speedseglarna å slalomgubbsen kör ju cambers så det är ju knappast negativt för farten. Jag tror att tanken att du skulle köpa ocambrat är för att det är så mycket mindre jobbigt att dra segel i början om mastfickan är smalare.

Gamla slalombrädor är ofta riktigt snabba, men lite svårseglade. Jag seglar på en gammal tiga 270 med ett fullcambrat (7st) race segel och det är bökigt att få ur seglet ur vattnet men när det tar fart så går är det sjukt kul (ända tills det är dags för att vända för att då är det bad igen då brädan sjunker om jag försöker slå, och gippar fixar jag inte än)
    Så får du till gipparna så tror jag du kan få lika mycket fart som din far på de där grejerna. Dom är nog rätt grymma egentligen.

• tim-eriksson

Medlem
    13 juni, 2007 vid 09:55
    Ola_P;389596 wrote:
    5.8 och 6.5 är onödigt tight, faktiskt. Ju större seglen är, desto större glapp funkar, i kvadrat räknat.

typ ~5.4–5.7 och ~6.5–6.9 skulle kunna vara en god ide, till det lilla seglet kommer du förmodligen behöva en 430 mast.

Om du går i övre delen av spannet (5.7+6.9 ex vis) så har du ju gjort en prioritering mot lite lättare vindar. Det beror lite på när du vill segla.

Dina cambersegel är förmodligen tänkta att användas i riktigt mycket vind, då det är raceprylar. Så jag skulle föreslå att du inriktar segelköpet mot aningens lättare vindar.

(skall du bara köpa ett, satsa på nått mellan 6.2 och 6.7, om du inte bor på nått blåsigt ställe)

Okej, ska kolla på 2 nya segel tror jag samt en mast. Då jag redan har en 460 mast som verkar duga så kanske jag inhandlar en 430 mast.
    Ska ner på berras surfshop här i Uppsala och snacka med honom vad han kan styra upp, han har bra koll så får nog bra support där också.

Är det så negativt att segla med 460 mast där det är optimalt för 430? Lite annan ”böj kurva” blir det ju men borde väll fungera?

Skulle åka in ikväll och kolla nya saker men då syster går ut 9:an så var far och jag tvungna att stanna hemma och äta mat… :/:mad2:

• tim-eriksson

Medlem
    13 juni, 2007 vid 10:00
    Carl R;389629 wrote:
    Cambers är skitbra, så länge seglet är ovanför vattnet. 🙂
    Speedseglarna å slalomgubbsen kör ju cambers så det är ju knappast negativt för farten. Jag tror att tanken att du skulle köpa ocambrat är för att det är så mycket mindre jobbigt att dra segel i början om mastfickan är smalare.

Gamla slalombrädor är ofta riktigt snabba, men lite svårseglade. Jag seglar på en gammal tiga 270 med ett fullcambrat (7st) race segel och det är bökigt att få ur seglet ur vattnet men när det tar fart så går är det sjukt kul (ända tills det är dags för att vända för att då är det bad igen då brädan sjunker om jag försöker slå, och gippar fixar jag inte än)
    Så får du till gipparna så tror jag du kan få lika mycket fart som din far på de där grejerna. Dom är nog rätt grymma egentligen.

Kanske inte far ljuger helt och hållet då 😉 För han säger att det är ett j’kla drag i grejorna när det väl blåser 😀
    Han försöker även intala mig att jag inte komma ha så stora problem att fixa gipparna. Tydligen så ska den svängen ha stor liknelse med tå svängen i snowboard 😛 Samt att jag inte är helt oduglig på vatten…

Riktigt taggad på att dra iväg nu! Ska ut på Alnäs och testa nästa gång det blåser! Det tråkiga är att min surfbuss inte gick igenom besiktningen igår så vi måste fixa lite med brommsarna och ombesikta den 🙁 Lite tidsbrist nu om jag ska vara ärlig för jag vill dra SNART !

• ola_p

Medlem
    13 juni, 2007 vid 10:56

Skillnaden på en för styv mast och ”rätt” mast är nästan orimligt stor… Bra master behåller man mycket längre än vad man gör med brädor och segel, så man kan se det som lite mer av en långsiktig investering.

• rasmus_w

Medlem
    13 juni, 2007 vid 13:05

@Tim.Eriksson 389966 wrote:

Är det så negativt att segla med 460 mast där det är optimalt för 430? Lite annan ”böj kurva” blir det ju men borde väll fungera?

Jämfört med en 430-mast är en 460 styv som ett spett, som Ola var inne på. Resultatet om man seglar med en sån mast på ett segel sytt för en 430 brukar vara ett bångstyrigt segel som eventuellt funkar om man är 130 kilo tung och har jättemuskler. Jag som väger 70 kilo brukar ofta föredra lite mjukare mast än rekommenderat, det ger en betydligt mer lätthanterad känsla och det blir lättare att hantera mycket drag.

Jag tycker inte man ska snåla med master, det kan ställa till med så himla mycket konstiga problem.

• tim-eriksson

Medlem
    13 juni, 2007 vid 14:29

Okej!

Tyvär kunde jag inte åka ner och kolla på grejor idag för killen var sjuk, dock så pratade jag lite med han i telefon.

Han tyckte att jag skulle lägga pengarna på en 130 liters bräda före segel, samt köpa en till mast, sa dock inte vilket mast. Ge mig ett tips på en bra 430 mast som kommer fungera till mina gamla grejor också alternativt tips om lite bra billiga segel!

Har som sagt en surfbuss så jag behöver inte ha delbara master (!)

edit: Och om ni vet någon skyst bräda som är till salu tipsa mig om den då också!

• rasmus_w

Medlem
    13 juni, 2007 vid 14:57

Skit i om masten du köper passar till dina nuvarande segel. Det viktiga är att den passar till de segel du tänker köpa i framtiden.

• surfen

Medlem
    13 juni, 2007 vid 15:16

@Tim.Eriksson 390029 wrote:

Okej!

edit: Och om ni vet någon skyst bräda som är till salu tipsa mig om den då också!

Du har ett PM, ang. Mast och bräda.

• tim-eriksson

Medlem
    24 juni, 2007 vid 13:23

Uppdatering:

Har köpt en ”ny” mast.
    Blev en likadan som jag redan har fast i wave v. och 450.
    [SIZE=+2]
    [/SIZE]
    Fiberspar Tidal wave 450, 60% kol. 800 kr. Använd 1 gång sedan den tillverkades.

Anledningen till att jag inte köpte en nyare mast var för att jag bara fick tag på north sails master, Dem är för glansiga och mina chinook boomar skulle inte få fäste om masten, dvs jag skulle bli tvingad att köpa en ny boom också.

Så nu har jag 1 st 460 60% kol och 1 st 450 60% kol. Dvs jag klarar av ett mastbrott om det skulle skita sig helt.

Ska även inhandla ett 7.0 freeride segel no-cam är det tänkt, spanar här på köp/sälj just nu 🙂

Någon som uttala sig om den här 144 litersbrädan?
    http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13401&sort=1&cat=12&page=1

Review: http://www.surfstore.co.uk/page/tests/testfanatic.html#bee

1500 kr kanske det är värt ?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications