Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Min utrustning – Tips !
-
Knatte
Gäst24 juni, 2007 vid 16:20@Tim.Eriksson 392156 wrote:
Uppdatering:
Har köpt en ”ny” mast.
Blev en likadan som jag redan har fast i wave v. och 450.
[SIZE=+2]
[/SIZE]Fiberspar Tidal wave 450, 60% kol. 800 kr. Använd 1 gång sedan den tillverkades.Anledningen till att jag inte köpte en nyare mast var för att jag bara fick tag på north sails master, Dem är för glansiga och mina chinook boomar skulle inte få fäste om masten, dvs jag skulle bli tvingad att köpa en ny boom också.
Så nu har jag 1 st 460 60% kol och 1 st 450 60% kol. Dvs jag klarar av ett mastbrott om det skulle skita sig helt.
Ska även inhandla ett 7.0 freeride segel no-cam är det tänkt, spanar här på köp/sälj just nu 🙂
Någon som uttala sig om den här 144 litersbrädan?
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=13401&sort=1&cat=12&page=1Review: http://www.surfstore.co.uk/page/tests/testfanatic.html#bee
1500 kr kanske det är värt ?
Den brädan kan funka bra, om du bara har lite grundkunskap:laugh: Inte helt modern i form och liknande, men för 1500 pix, så får du en bra bräda :smirk:
Som du ser så är 7.0 kvm segel i underkant för denna brädan. Helst skall du nog försöka få ett segel på 7.5 kvm om du hittar. Då blir det bättre balans mellan brädan och seglet. Med 460 mast sitter ju ett modernt nocam segel som smäck..:tongue: -
Knatte;392174 wrote:Den brädan kan funka bra, om du bara har lite grundkunskap:laugh: Inte helt modern i form och liknande, men för 1500 pix, så får du en bra bräda :smirk:
Som du ser så är 7.0 kvm segel i underkant för denna brädan. Helst skall du nog försöka få ett segel på 7.5 kvm om du hittar. Då blir det bättre balans mellan brädan och seglet. Med 460 mast sitter ju ett modernt nocam segel som smäck..:tongue:Fungerar kanske bättre än mina 105 liters brädor ^^ Ska ringa killen och kolla lite saker!
Enda seglet jag har som skulle passa till den här brädan är ett 6.9, Tänkte om jag köper ett 7.0 så kan jag ha det seglet till mina 105 liters brädor också eller är det helt galet? Tror att jag kommer gilla dem små brädorna bättre efter en stund… Trots åldern, Om folk kunde för 10 år sedan kan väll jag idag ?
-
Knatte
Gäst24 juni, 2007 vid 18:31Nu har jag inte superkoll på om alla dina segel är gamla… Men jag tror du skall satsa på nyare segel än -2000 i alla fall. Gamla segel och nyare brädar funkar inte bra ihop:ooo: :blush:
Tumregel: Nya segel=ny bräda. Gammal bräda=gamla segel. Gamla segel från 90-talet är sydda på ett totalt anorlunda sett och passar inte på grejer gjorda på 2000-talet..
Bara som en tumregel…. -
–+3år brukar vara rätt ok att räkna för att grejerna skall funka bra ihop, just runt 00 så hände väl en del, så +–2 år istället kanske (98–02 alltså).
-
Ola_P;392228 wrote:–+3år brukar vara rätt ok att räkna för att grejerna skall funka bra ihop, just runt 00 så hände väl en del, så +–2 år istället kanske (98–02 alltså).
Fixat!
Har fått låna en 8.5 rigg som har några år på nacken, chansar runt 2001-2002 eller så.
Har nu packat surfbussen och drar i slutet av veckan, såhär ser packningslistan ut:
Brädor:
Mistral Energy 105 liter
Bic Vivace 282 107 liter
– 4.0 (ifall det skulle blåsa som faaan och jag bara vill testa)
– 5.0
– 5.5
– 5.8
– 6.9
Fanativ Bee 144 liter
– 8.5Master.
– Fiberspar 460 60%
– Fiberspar Tidal wave 450, 60%
– 430 mast från väst tyskland 😀 Används bara till storm dagar.
– Någon okänd mast till 8.5Boomar:
– 2 st chinook, modell 94 eller så.
– 1 st neil Pride, modell – Första ”bra bommen” som kom, typ 92?
– Okänd boom till 8.5Mastförlängare.
– 1 st chinook
– 1 st Mistral
– 1 st F2Övrigt: 2 st hängselar, våtdräkt, flytväst och en massa spännband! Samt ett gott humör. det enda som kan stoppa mig nu är att det inte blåser på 2 veckor… :laugh:
Alla segel har rätt ålder till brädorna så dem borde gilla varandra nu 🙂
-
Fanatic Bee är en sjukt kul bräda, har den väl kommit upp i planing så går den bara. Jag kommer aldrig att sälja min. 🙂
-
Knatte
Gäst25 juni, 2007 vid 14:42Fick du köpte Fanatic Bee 144:an då ?? Det blir säkert kanon ihop med en 8.5 kvm segel..
Har du kollat/provriggat 8.5:an så att du vet att mast/bom och allt passar bra ihop. Kan vara väldigt nyttigt att kolla av sådant innan man åker på surfturne 🙂 😉 -
Har en Fanatic Pure Bee 144 som jag håller på och lär mig på, gillar den starkt. Skönare än flera av de större modernare saker jag prövat.
-
Knatte;392337 wrote:Fick du köpte Fanatic Bee 144:an då ?? Det blir säkert kanon ihop med en 8.5 kvm segel..
Har du kollat/provriggat 8.5:an så att du vet att mast/bom och allt passar bra ihop. Kan vara väldigt nyttigt att kolla av sådant innan man åker på surfturne 🙂 😉Killen jag får låna av har en surfshop här i Uppsala så antar att grejorna passar då det är hans egna 🙂 Om det inte passar så har han ett dussin master och boomar liggandes. Fick känna på lite fina 100% rdm master och saker sist… VILL HA! Har lärt mig efter min säsong i st.anton att allt det står ”gore tex” på, alt är byggt i kolfiber eller kevlar är dem enda sakerna som fungerar när man kör hårt…
Får även låna 3-4 st fenor att leka med tror längsta var ett svärd på 48 cm och kortaste 36 eller så, Tror jag kommer köra med 48 då orginal var på 44 och det här seglet är relativt stort.
Ska besikta min pärla om 7 timmar och 55 minuter nu, *hoppas*!
-
Tim.Eriksson;392424 wrote:Killen jag får låna av har en surfshop här i Uppsala så antar att grejorna passar då det är hans egna 🙂 Om det inte passar så har han ett dussin master och boomar liggandes. Fick känna på lite fina 100% rdm master och saker sist… VILL HA! Har lärt mig efter min säsong i st.anton att allt det står ”gore tex” på, alt är byggt i kolfiber eller kevlar är dem enda sakerna som fungerar när man kör hårt…
Får även låna 3-4 st fenor att leka med tror längsta var ett svärd på 48 cm och kortaste 36 eller så, Tror jag kommer köra med 48 då orginal var på 44 och det här seglet är relativt stort.
Ska besikta min pärla om 7 timmar och 55 minuter nu, *hoppas*!
Edit: Yes! Fick köpa Bee’n, pratade med han igår och vi ska träffas någonstans nedåt i sverige 😀
-
psn;392408 wrote:Har en Fanatic Pure Bee 144 som jag håller på och lär mig på, gillar den starkt. Skönare än flera av de större modernare saker jag prövat.
Låter bra det !
Någon som har tips vad jag ska undersöka på brädan när jag ser den i verklighet? Den hade aldrig varit skadad sa han dvs inte tagit in vatten alls. Men tänkte väga den för säkerhetskull. Kan man känna om dem har tagit in vatten? Samt vad för fästanording har den. Har den sådant skruv fäste eller en skena?
-
Knatte
Gäst26 juni, 2007 vid 05:28@Tim.Eriksson 392426 wrote:
Låter bra det !
Någon som har tips vad jag ska undersöka på brädan när jag ser den i verklighet? Den hade aldrig varit skadad sa han dvs inte tagit in vatten alls. Men tänkte väga den för säkerhetskull. Kan man känna om dem har tagit in vatten? Samt vad för fästanording har den. Har den sådant skruv fäste eller en skena?
Titta efter skador eller håligheter. Är det något lagat eller färgskiftningar på brädan. Är det lagat, se om det känns och låter bra när du knackar på stället. Viktigt att brädan inte är mjuk någonstans. Kolla runt stroppar och på ovansidan på brädan, att inga mjuka partier finns.
Kolla att fotstroppar går öppna stänga/justera och sitter ordentlig fast i brädan.
Väg brädan men lägg till ca 1 kg om stropparna sitter på brädan. Men väger det mer än 1 kg över angivna vikten, så är det något knas med brädan:mad2:
När det gäller fen infästning, så kolla bara det ser helt ut och provpassa in dina fenor, så att allt verkar vara ok.
Men du har Trimbox fenor på din bräda, vilket försvårar ditt liv lite, då det är en fentyp som som inte säljs så mycket längre. Men bör inte vara så svårt att skaffa en fena ändå.Data: Fanatic Bee WB 144 (2000)
Lengte: 289 cm
Breedte: 65 cm
Volume: 144 literGewicht: 8,7 kg
Geschikte zeilmaten: 6.0 – 8.5
Vinbox type: Trimbox
Standaard vin:
Maui Fin Co. Freeride 44cmHär kan du läsa om din nya bräda ::
FANATIC BEE 144 289 Tested Boards July 1999
The first big-sail-carrying recreational widestyle all-rounder om the market, and thus not quite as extreme as some of the most recent designs; it’s the lowest volume of the boards in the test (although 144L is still way more than anthing we’ve seen of this lenght in previous years), and not as dramatic in width. It also has lots of vee on the underside, and is definitely still a widestyle concept. When we firts tried it out we were so impressed by its qualities, we immediately begged the importer to let us have a second one, so we could use them as the perfect all-round platform for carrying out our 8.0m sail test.
On The Water: With its wide tail it can carry a very big sail (9.0m), and it planes early and easily. Yet its lower volume and well defined Vee give it a wider wind range than some of its competitors, and very high all-round appeal. It is probably the most willing to footsteer and the most at home in rougher, windier conditions with smaller sails. It is well suited as a ’planer trainer’ and offers a significantly smaller and more responsive platform than bigger widestyles such as the Bic Techno – it’s not quite so stable and easy to use, but is still easily forgiving enough to be very suitable for lighter or more athletic and ambitious sailors. Gybing is good relative to the others and it bites really well through the latter part of the turn.
We tried both the ordinary and Ltd Edition versions of the Bee, and while the lighter version did feel a bit more responsive, performance was actually very similar. The lower-aspect, more gutsy fin supplied with the standard board actually provided more grunt to more than make up for the difference in weight!
Overall:An impressively versatile board that performs well in all aspects of the widestyle spectrum; its very comfortable and competently spans both the ’8.0m Freeride’ and ’Performance early planer’ brackets, having about the right (relatively low) volume and versatile rocker line of the former, but the very wide and fairly voluminous (big sail carrying) tail of the latter. Yet with its vee and user-friendliness it is also a very strong candidate for an intermediates ’planer trainer’.
FANATIC BEE 144 289 Tested Windsurf June 2001
Early Planing.A traditional design which relies on a high concentration of volume. The Bee is a more traditional straight line design with parallel sides and a clean water release path. A good board to plug larger rigs into.
Speed. This mid point Bee (there’s a 124 which we tested last month and a 164 as well) was the most ’race’ oriented board in the test and had an excellent top speed. The upwind speed was especially notable mainly due to the parallel rails. It’s interesting to see how the latest easy turning boards have had to trade of that part of their performance against pointing speed and direction. This is a 144 litre board but despite that it still feels small and lively.
Manoeuvres. When it comes to gybing, this board will reward good technique with classic power turns. But we couldn’t honestly say that it’s the ideal board on which to learn to carve gybe because it is a parallel sided shape which wants to go in straight lines.
Suitability. A great light wind classic board for most riders though it’s harder to gybe than the latest curved outline boards. If you like going fast in straight lines. this is for you.
Rig Range. Eight and half metres is well within the scope of this board.
Construction and Accessories. Slightly heavier construction resulting in a hull weight of 9.5kg which is remarkable as this is not the company’s lightest lay up and yet is compares favourably with high tech designs in a more vulnerable construction. The quick release footstraps work very well and the fin is very well matched to the board.
Overall. A classic blasting freeride board in the old tradition. Easy and comfortable in straight lines, needs good technique to gybe it well and feels much smaller than it should. It feels balanced with bigger rigs -
Knattes spec är det något lurigt med. Det vara bara första serien som hade trim och sen gick de över till powerbox. Är det en 00:a eller nyare borde det vara powerbox.
-
Knatte
Gäst26 juni, 2007 vid 11:14@Svenne 392462 wrote:
Knattes spec är det något lurigt med. Det vara bara första serien som hade trim och sen gick de över till powerbox. Är det en 00:a eller nyare borde det vara powerbox.
Nu har jag hämtat uppgifterna från Surfpullen. Men kikade in på Fanatics hemsida och från och med 2001, (vit bräda och ny grafik) så verkar det vara powerbox. Men den röda brädan (innan 2001) verkar ha trimboxen kvar :confused2:
Men lätt att upptäcka. Är det två hål för feninfästningen, så är det trimbox.
Ett hål =powerbox -
Nae, nu blev det väl ändå fel knatte, trimboxen har väl inte två skruvar? (Tuttle & Deeptuttle har däremot två skruvar)
Logga in för att svara.