Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mini DV?
-
Mini DV?
Publicerad av larssa på 6 januari, 2007 vid 14:18Funderar på att köpa en Mini DV, men vet inte vilken. Kan man få lite tips? Allt under 6000:- e intressant. Tips på hyffsat enkelredigerings prog hade också varit bra?
larssa svarade 18 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
@Larssa 357868 wrote:
Funderar på att köpa en Mini DV, men vet inte vilken. Kan man få lite tips? Allt under 6000:- e intressant. Tips på hyffsat enkelredigerings prog hade också varit bra?
Canon har kommit med en som heter HV10 som har 720p@50fps å kostar bara 11000. 50fps gör slomo grymt bra å 720 fick man betala flera ggr mer för bara något år sedan. Kolla på http://marcin.glidingcontest.org/mk/ tex ”norma(lization)” i högsta skärpa så fattar du. Riktigt bra. Nckdelen är just att det är miniCV. Det kommer att bli mkt smidigare med hårddiskinspelning direkt snart och så är batteritiden tydligen dålig.
Canon är först men det kommer nog snart bättre efterföljare.
Tills dess köp en begagnad Sony DCR pc9 tex. Se till å få med DVin på den.
Adobe Premier Pro är rätt enkelt trots ”pro” å du hittar det lite varstans på nätet.
nic
-
Men om man bara vill ha något billigt mög som ger shysst kvalitet ändå ca max 4500?
Kollade lite på en Sony minidv och en dvd.
DVD verkar ju smidigt vill man bara se den sen stoppa in i dvd’n eller vill man redigera stoppa in den i dvd’n på datorn, medan mini dv skall tankas över på datorn en lång stund och sen redigeras och brännas.Eller har jag fattat fel? tar det lika lång tid att tanka över råmaterialet och redigera oavset vad man väljer.
Vidare har man hört att dvd kameror komprimerar och spelar in mindre antal bilder per/sek vilket kanske inte är bra om man vill spela in kite.
Så frågan blir dvd eller dv??????? -
@nic 357870 wrote:
Canon har kommit med en som heter HV10 som har 720p@50fps å kostar bara 11000. 50fps gör slomo grymt bra å 720 fick man betala flera ggr mer för bara något år sedan. Kolla på http://marcin.glidingcontest.org/mk/ tex ”norma(lization)” i högsta skärpa så fattar du. Riktigt bra. Nckdelen är just att det är miniCV. Det kommer att bli mkt smidigare med hårddiskinspelning direkt snart och så är batteritiden tydligen dålig.
Canon är först men det kommer nog snart bättre efterföljare.
Tills dess köp en begagnad Sony DCR pc9 tex. Se till å få med DVin på den.
Adobe Premier Pro är rätt enkelt trots ”pro” å du hittar det lite varstans på nätet.
nic
Shit va du kan nic! Impad 🙂
Hur länge ska man vänta på sånna som har hårddisk. Suger de som finns nu eller?
-
@Tuben 358075 wrote:
Shit va du kan nic! Impad 🙂
Hur länge ska man vänta på sånna som har hårddisk. Suger de som finns nu eller?
Hepp, jag är tydligen inte så i framkant ändå. Det senaste kamerorna (fr tex Sony) har ju faktiskt både hd-upplösning och hårdisk med plats för 4 timmar (fast 30gig låter lite snålt när ipod har 80 tex … fast de har väl köpt upp hela marknaden).
Två saker skulle jag titta på innan jag bestämde mig för en HD-kamera:
-gränssnitt, man vill ju enkelt kunna editera ner grovt redan i kameran
-en option att på hotellrummet föra över till miniDV för lagring om man är ute på långresa
Lite oroande att Cnet fortfarande håller fram Canon HV10 (720pixlar) för kvaliten när Sonys har 1080pixlar. Utrymme för förbättring snart kanske…nic
-
@snygging 357916 wrote:
Men om man bara vill ha något billigt mög som ger shysst kvalitet ändå ca max 4500?
Kollade lite på en Sony minidv och en dvd.
DVD verkar ju smidigt vill man bara se den sen stoppa in i dvd’n eller vill man redigera stoppa in den i dvd’n på datorn, medan mini dv skall tankas över på datorn en lång stund och sen redigeras och brännas.Eller har jag fattat fel? tar det lika lång tid att tanka över råmaterialet och redigera oavset vad man väljer.
Vidare har man hört att dvd kameror komprimerar och spelar in mindre antal bilder per/sek vilket kanske inte är bra om man vill spela in kite.
Så frågan blir dvd eller dv???????DV så klart!
Du ”tankar” inte ner först i den bemärkelsen utan det gör du när du betämmer vilka klipp som ska användas i din redigering/film, vilket du får göra med vilket media du än använder.
Larssa:
Adobe Premiere Pro bästa valet precis som Nic säger!
-
Min mini DV hat slutat fungera i uppspelning läget.. jag kan spela in , men inte spela upp eller spela över till min dator.. någon hitech snubbe som vet något om det är lönt att laga, eller om det är inställningar.. ??
-
@edorf 358155 wrote:
Min mini DV hat slutat fungera i uppspelning läget.. jag kan spela in , men inte spela upp eller spela över till min dator.. någon hitech snubbe som vet något om det är lönt att laga, eller om det är inställningar.. ??
Om den inte kan spela upp ens för sig själv så är det väl laga/köpa nytt som gäller.
Om det bara är överföring från kamera till dator så prova med ett annat program. (hade samma problem, löste sig genom att tanka över filmen med Windows mediamaker först, lr vad det heter)nic
-
Fick sand i min DV kamera, gick på 5000 för att få den rengjord…
-
@SkånePaul 358173 wrote:
Fick sand i min DV kamera, gick på 5000 för att få den rengjord…
Tur att du aldrig betalade:D
-
Tackar för svaren!
Blir kanske en Canon MV960 för ynka 3600:-
Nån som vet om det e´nått skit att ha? -
annars kan du åka till fuerte å höra om inte de har någon schysst där,,,det va ju ett tag sen vi blev utkastade från hotellet
-
Skaffa en Mac, iMovie är nog det enklaste redigeringsprogrammet och blir dessutom bra. Om du skall köra på din PC så kan du ju använda Pinnacle Studio 10. Adobe Premier är väl bra men kräver lite mer tid för att sätta sig in i programmet innan det flyter på om man skall jämföra med de lite billigare!
Om du vill ha Pinnacle Studio 10, så har jag orginalprogrammet!Du missade innebandyn igår, jobbade du?
Carro fick åka in på akuten efter en dejt med väggen!
Logga in för att svara.