Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Mini DV vad ska man köpa??
-
Mini DV vad ska man köpa??
Publicerad av sidpiraya på 21 januari, 2004 vid 17:39Nån som kan rekomendera en bra DV kamera?
Gärna med lite beskrivning varför just den är så bra osv./Michael
backe svarade 21 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag har haft en Sony PC1 sen 2000. Det var en av de första ”små” DV kamerorna som kom. Jag har använt den hjälmmonterad till fallskärmshoppning ca 1000 hopp, den har varit med i USA och Asien, klämts i en bagagelucka, utsatts för saltvattenstänk mm. Den ser ut som kriget men den fungerar fortfarande!
Om jag har förstått saken rätt så är det Sonys PC100/110 som är dagens motsvarigheter. Dom är ganska dyra och har en mängd onödiga funktioner.
Billigare varianter finns, min tjej har en PC5 tror jag att den heter. Den är mindre och billigare. Jag gillar inte valet av touchpanel inbyggt i displayen.
Men för att summera, köp Sony. Luska om kameran har både DV in och ut, praktiskt vid redigering. (förr fanns inte DV in på dom svensksålda modellerna men det går enkelt att programmera dit). -
Kolla tråd på vindsurf konfen för 3-4 dagar sedan.
CH
-
Det beror ju mycket på vilken prisklass du har tänkt, men jag skulle vilja rekommendera Sonys dv-kameror. Främst pga deras fina Carl Zeiss objektiv, men även pga den stora mängd tillbehör som finns.
En kamera som en polare har är Sony DCR-TRV19. Den är extremt prisvärd på NetOnNet (5495:-), har DV-in, är lättjobbad och det blir bra resultat.
Kolla:
http://www.netonnet.seKolla på Sony DCR-TRV33 (6990:-) om du vill lägga lite mer pengar och få fler finesser som: Minneskort, Analog ingång, 16:9-läge m.m.
Vill du hoppa upp ytterligare en prisklass och få bättre upplösning på CCD:n så skulle jag rekommendera:
Sony DCR-PC105 (ca 9000:-) eller Panasonic NV-GS70 (ca 10000:-)Kolla tester på:
http://www.smartson.se -
sattsar du på en pannasonic kan ja skarpt rekomendera att inte skita i varningarna om att man bara ska köra med pannasonic dv band.. jag sket i det.. o nu sitter jag här med en bajsdyr kamera i cabarete med skitiga huvuden.. #¤%&
tack oscar som plockar med sig ett rengöringsband =) -
Oavsett vilket märke du skaffar så se åtminstone till att kameran har dv-in, så att du kan lägga tillbaka filmen på dv-bandet efter att du redigerat den i datorn.
-
Varför vill man ha det på dv bandet? Bättre kvalité eller?
Jag har hellre mina filmer i datorn eller på cd eller dvd.
Funkar inte det? -
Vill man behålla det i okomprimerad AVI (utan kvalitetsförlust) efter en grovklippning så är dv band en bra och billig lösning. Sparar man på DVD sker en mpeg kodning vilket tar bort en hel del i kvalite. Syns inte på vanlig tv men tradit om man har ambitioner att göra något större med filmen vid senare tillfälle. Ett DV band kostar cs 70 spänn och rymmer 12 gig okomprimerad film ca 60 min.
Att lägga över på cd behövs vcd eller liknadnde komprimering som är än värre än DVD.
Nej Behåll alltid orginalet på DV band.
-
Det är inte okomprimerad avi…. det är dv-avi… en komprimering på ca 7:1 eller 1:7 (eller hur skriver man?) Det är den blåa kanalen som komprimeras mycket! Men det är minimal generationsförlust om man sparar en dv-avi till dv-avi. Plus att det går snabbt och rendera ut en dv-avi som är dv-avi.
-
Tack för alla tips!
Det blir en Cannon mv 650i.
/Michael
-
Köp en kamera med många pixel helst 2megapixel eller mer. Under dagtid har det mindre betydelse men det gör STOR skillnad när kvällen kommer.
Har själv en Panasonic NV-GS3 (flera intressanta kameror testade i tidningen ”Digital video”) som ger riktigt bra bilder men det blir lite grynigt i skymning och typ Innomhus-julaftonkvällen-ljus.
/U.
-
Valet är ju ditt men jag hade nog valt en annan…
Här vid fronten kan man köpa Sonys PC120e för 999 euro.
Logga in för att svara.