• Mistral 256

Publicerad av mattias80 på 1 mars, 2008 vid 20:02

Någon som vill berätta för en nybörjare vad det är för bräda, egenskaper + och -.
    Sitter och letar lite efter en bräda att fortsätta med, började surfa i somras och fastnade direkt.
    Mvh Mattias

stoorfaen svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • dane

Medlem
    2 mars, 2008 vid 09:42

Har inte koll på Mistral, men jag tror detta är en gammal vågbräda från sent 90-tal, eller? Isf skulle INTE jag rekomendera den för en nybörjare om du inte utvecklats väldigt fort. Du måste kunna vattenstarta och helst sätta en och annan gipp innan du går på en så pass liten bräda som 80 liter.

Leta efter en freeride-bräda med ca 30-40 liter mer volym en din vikt i kg, då krävs inte ”perfekt” teknik för att komma i planing och sätta gipparna, du kan även dra rigg utan större problem om vinden mojnar.

När du sedan lärt dej vattenstarta kan du köpa en vågis eller liten frestylewave på din vikt plus 10 liter. Spara den större freeride-brädan för lättare vindar. De flesta vindsurfare har (minst) två brädor, en för hårda vindar en för lätta.

• Knatte

Gäst
    2 mars, 2008 vid 10:35

@Mattias80 448639 wrote:

Någon som vill berätta för en nybörjare vad det är för bräda, egenskaper + och -.
    Sitter och letar lite efter en bräda att fortsätta med, började surfa i somras och fastnade direkt.
    Mvh Mattias

Mistral 256 är troligtvis från -99 och beskrivs som en: Extrem bräda som fungerar utmärkt som enda vågbräda med segel 4.0-5.8 kvm.
    Längd 256 cm
    bredd 55.8 cm
    Volym 80 liter

Dvs denna brädan är direkt olämplig som nybörjarbräda:blush: För liten volym/bredd/egenskaper….Du måste nog titta efter andra bräor som är större volymmässigt och har mer längd/bredd som ger stabiliteten..

Läs lite tips och råd här:
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820&highlight=nyb%F6rjarbr%E4da
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43320&highlight=nyb%F6rjarbr%E4da
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52087&highlight=k%F6pa+nyb%F6rjarbr%E4da
    http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=45339&highlight=k%F6pa+nyb%F6rjarbr%E4da

• jps

Medlem
    2 mars, 2008 vid 10:38

Det verkar vara en sådan här http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=625&jaar[0]=1999

Som sagt var. Inget vidare val för en nybörjare. Vet inte vad du väger men sikta på något betydligt större och bredare i början.

• Oregistrerad

Gäst
    2 mars, 2008 vid 16:52

Jag började från scratch med en Mistral 256 och det var lite småjobbigt ibörjan med balansen osv men när du väl har passerat det stadiet var det självklart värt pengarna. Men det beror helt och hållet på vad du är ute efter, brädan är mer en freeride/freestyle bräda. Är du ute efter att börja plana och snabbt lära dig vindsurfa bör du istället skaffa dig en annan bräda runt 125-130 liter. Men vill du istället snåla och sikta långsiktigt så är det självklart ett bra val med en Mistral 256. När du väl lärt dig gippen mm kan du ha väldigt kul med brädan.

• Knatte

Gäst
    2 mars, 2008 vid 18:16

@Oregistrerad 448791 wrote:

Jag började från scratch med en Mistral 256 och det var lite småjobbigt ibörjan med balansen osv men när du väl har passerat det stadiet var det självklart värt pengarna. Men det beror helt och hållet på vad du är ute efter, brädan är mer en freeride/freestyle bräda. Är du ute efter att börja plana och snabbt lära dig vindsurfa bör du istället skaffa dig en annan bräda runt 125-130 liter. Men vill du istället snåla och sikta långsiktigt så är det självklart ett bra val med en Mistral 256. När du väl lärt dig gippen mm kan du ha väldigt kul med brädan.

Jag upprepar vad jag och andra har sagt innan:Att det är bara att göra sig själv en otjänst, ifall man börjar med en sådan liten bräda. Visst kan man säkert lära sig på en såpass liten bräda om man är lättviktare och har balans som en akrobat.
    Men för de andra 90% av nybörjarna, så funkar det till 100% bättre om man satsar på en bräda som har volym och är anpassad för ändamålet:smile:

Så lyd alla andras råd här och kolla in en bräda som du kommer ha roligare på både i början och även framöver, när du börjar lära dig mera…

• andersbq

Medlem
    2 mars, 2008 vid 18:49

Det där måste väl säljaren som gör ett inlägg. Vem skulle annars lura på en stackars nybörjare en liten smal gammal vågis?

• jps

Medlem
    2 mars, 2008 vid 18:56

Kan nog stämma att det är säljaren.

Att skaffa en allt för liten och smal bräda i början kan knäcka den mest envise tom. Minst 40 extraliter jämfört med egen vikt och rätt bred bräda annars blir det jobbigt. Ev att det går att ta en lite mindre om det är otroligt långgrunt.

Börja rätt stort och gå mot mindre. Ingen idé att försöka hoppa över en massa steg. Utom möjligen de allra största nybörjarbrädorna. Det går att klara sig utan dessa om man är lite envis.

• mattias80

Medlem
    3 mars, 2008 vid 06:20

Tackar. Ni har nog sparat mig massor med svordommar. Satsar på en lite större brädaistället.
    Mattias

• babilidoo

Medlem
    3 mars, 2008 vid 19:17

Jag skrev ovanstående och är själv inte säljaren?

• babilidoo

Medlem
    3 mars, 2008 vid 19:18

Jag skrev ovanstående och är själv inte säljaren

• stoorfaen

Medlem
    3 mars, 2008 vid 21:57

Såg att det ligger en Flow 286 (113 liter, 60+ bred!?!?) ute här på steffo nu, kanske skulle vara en bättre lämpad bräda att ställa sig på till en början om du inte är en jätte Mattias80!? Eller vad säger ni andra?

• kapten-k

Medlem
    3 mars, 2008 vid 22:13

Det beror mycket på var man seglar, hur mycket man väger oxå, Habo ljung är grymt lättseglat. En djup insjö och 80liter vågis är lite värre.

• martin

Medlem
    5 mars, 2008 vid 13:04

@stoorfaen 449197 wrote:

Såg att det ligger en Flow 286 (113 liter, 60+ bred!?!?) ute här på steffo nu, kanske skulle vara en bättre lämpad bräda att ställa sig på till en början om du inte är en jätte Mattias80!? Eller vad säger ni andra?

Ja, det är ett bra budgetalternativ. Den är inte lika stadig som en bredare och nyare bräda, men den går helt ok. Det är ju dessutom Custom-varianten, så det är också en rätt lätt bräda i relation till sin tid.

• stoorfaen

Medlem
    5 mars, 2008 vid 22:38

Jag tar förresten 10% för sånhär lobbyverksamhet… 😉 Närå, jag har själv en 276:a och jag har fått mycket kvalitetsåka för lite pengar!

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications