Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mistral Vision

• Mistral Vision

Publicerad av anonym-anvandare på 14 maj, 2001 vid 22:09

Jag har idag en F2 330, dvs en bräda med minst 15 år på nacken och skall byta upp mig. Väger 85 kg, kör inomskärs i sthlm, betraktar mig som nybörjare.
    Kan Mistral Supervision 191 med ett NP Supernova 6,4 vara ett optimalt val?

anonym-anvandare svarade 24 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    15 maj, 2001 vid 06:34

Supervision har fått riktigt bra kritik i Surf, men jag skulle allvarligt fundera på ett
    större segel också. Väger du 85 drar du lätt ett 8.5 freeride eller motsvarande free
    race.
    Mao jag skulle komplettera 6.4:an med en 8.5 (åtminstone). Fler segel javisst men
    också betydligt fler ROLIGARE surfdagar.
    På gpswindsurfing håller vi på och GPS testar div segel och det är märkligt hur
    stor skillnad det tex är både i känsla och fysikaliskt mellan tex en 8.5:a och en
    9.3:a
    För surfkänslan har vi upptäckt att stora segel visserligen är bängligare men
    speciellt inomskärs i skärgårdar så ger de en betydligt jämnare gång i vårt ideal-
    hastighetsomåde 15 – 17 knop för långturer (vattnet känns fortfarande något
    mjukt). Kul är att denna jämnhetskänsla går att uttrycka i fysikaliska diagram
    baserade på GPS-data.
    Mao segler du inomskärs tex längre turer så köp också ett större segel.
    Mvh Bosse

• anonym-anvandare

Medlem
    15 maj, 2001 vid 12:43

Jag har precis köpt en supervision 161 efter att ha kört på en
    gammal tiga 330 ,eftersom jag kör mest inomskär och på sjöar
    använder jag nästan bara min 8.5:a.
    Supervision är verkligen rolig och kvickstyrd ,tack vare
    mycket volym baktill och mastfoten långt bak är det lätt att
    komma i fotstropparna.
    Min lättvinds planingsteknik är inget vidare men när den
    börjar plana så accelererar den snabbt.
    Björn

• klepper

Medlem
    15 maj, 2001 vid 20:24

Brädan är säkert alldeles utmärkt men vad du verkligen behöver fundera över är segelvalet. 6,4 kommer att ge dig lite segling och du kommer att välja mellan mycket få surfdagar. Köp hellre ett 8,5, som någon tidigare påpekat, vilket kommer att ge dig mycket mer rolig tid på vattnet. Själv köpte jag nyligen ett 8,5 och det är det seglet jag använder 8 av 10 ggr. För oss nybörjare verkar det heller inte spela spela så stor roll för ”funfactorn” att ha stort segel eftersom det mest handlar om att segla rakt fram, komma i stroppar, gippa osv och kanske inte så mycket trick.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 maj, 2001 vid 12:19

Har inte kört de bägge brädorna själv, men de tester jag sett ger vid handen att 191:an bara på en punkt är bättre än sin mindre kusin. Riktiga tungviktare. För ”vanligt” folk planar den mindre lika bra och är roligare.

Jag tror också att du skulle haka på ett större….

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications