Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mittenlinorna

• Mittenlinorna

Publicerad av bohm på 28 november, 2004 vid 15:16

Vad gör det för skillnad om mittenlinorna går direkt till depowern eller om man samlar ihop dom till en lina en bit upp som sedan går till depowern, som på bilden. (schyssta bilder Mat, hoppas du inte blir arg att jag lånar din bild).

266923-012-NKF122-O.jpg

nic svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • magwe

Medlem
    28 november, 2004 vid 17:27

om inte linorna är helt parallella så får du en kraft riktad innåt på vingspetsarna som påverkar drakens profil negativt. Ju hörgre upp förgeningspunkten är ju större blir vinkeln mellan linorna och ju större blir den här kraften.

jag gjorde en liten illustration i en tidigare tråd.

http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=261602&page=4&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Det finns en liknande illustration i senaste nummret av KitesurfinEurope också…

• nic

Medlem
    29 november, 2004 vid 02:23

Det beror på hur långt upp förgreningen sitter förstås och även på vilken storlek på kite.

På min 8a märks det inte alls att min förgrening sitter 13 meter från kiten (istället för 27) men på min 16kvm blir det skumt om man inte kompenserar med 5e linan.

Men även om du bara flyttar förgreningen 2 meter upp så får du fördel när du twistar linorna efter roll och det borde inte påverka ens en 16kvm på 27 meters liner.

nic

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Mittenlinorna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.